Parkeerbeleid (digitalisering parkeervergunning)

De gemeente Maastricht stapt op 1 januari 2016 over naar de digitale parkeervergunning voor bewoners en woon-werkverkeer. Vanaf dat moment zijn deze parkeervergunningen digitaal aan te vragen, in te zien en te wijzigen. Bovendien is voor deze vergunningen vanaf 1 januari 2016 geen vignet meer in de auto nodig.

Wat gaat er precies veranderen? En voor wie?

Mensen met een parkeervergunning voor bewoners of woon-werkverkeer hebben vanaf 1 januari 2016 geen papieren parkeervergunning meer in hun voertuig nodig. Team Handhaven kan namelijk direct bij het scannen van een kenteken zien of er een parkeervergunning voor het voertuig is.

Digitaal aanvragen: hoe werkt het?

Mensen die een parkeervergunning willen aanvragen, kunnen met hun DigiD inloggen op de gemeentelijke website. Zij worden dan stap voor stap door de digitale procedure geleid. Ook het afrekenen gaat digitaal, via iDeal. Als de aanvraag, inclusief betaling, is afgerond kan de aanvrager de parkeervergunning direct gebruiken.

Mijn parkeervergunning inzien, hoe doe ik dat?

Vergunninghouders hebben eind 2015 een brief ontvangen waarin is aangegeven dat hun vergunning is verlengd. Vanaf 1 januari 2016 kunt u uw vergunning ook online bekijken: log in met uw DigiD bij de functie 'tijdelijke Kentekenwijziging'. Dan kunt u een overzicht van de lopende vergunningen zien, inclusief de betaalstatus. Wilt u het kenteken niet wijzigen? Druk dan op annuleren om de functie te sluiten.

Ik heb een lopende parkeervergunning. Verandert de manier van betalen?

Nee. Als u een lopende vergunning heeft, blijft het betalen hetzelfde. U betaalt via automatische incasso of middels acceptgiro. Online betalen via Ideal is alleen van toepassing als u een nieuwe vergunningaanvraag indient.

Ik kan niet digitaal aanvragen of wijzigen. Wat moet ik doen?

Mensen die niet in de mogelijkheid zijn om digitaal een parkeervergunning aan te vragen of te wijzigen, kunnen tijdens de openingsuren terecht bij het GemeenteLoket. Daar kan de aanvraag voor of wijziging van een parkeervergunning met behulp van een medewerker van de gemeente worden ingevuld.

Ik heb meerdere kentekens op één parkeervergunning. Wat moet ik doen?

De parkeervergunning geldt per 1 januari 2016 voor het kenteken dat als eerste (bovenaan) op de vignet van 2015 staat genoemd. Wilt u dat de vergunning geldt voor een ander kenteken? Dan kunt u online (met DigiD) een tijdelijke kentekenwijziging doorvoeren om het alternatieve kenteken te activeren. Hier zijn geen legeskosten aan verbonden.

U kunt één kenteken activeren voor uw parkeervergunning. U bent dus zelf verantwoordelijk voor het juist registreren van het kenteken van het voertuig voor uw vergunning.

Ontvang ik nog een vergunning (voor bewoners of woon-werkverkeer) voor het jaar 2016?

Nee. De papieren parkeervergunning vervalt in 2016 en u zult dus geen papieren parkeervergunning in uw brievenbus ontvangen. U krijgt wel een brief waarin we uitleggen wat er voor u verandert.

Hoe weet ik of mijn parkeervergunning geldig blijft voor 2016?

Als u de brief heeft ontvangen, betekent dit dat uw parkeervergunning nog geldig is.

Ik heb geen DigiD. Wat moet ik doen?

Als u de Nederlandse nationaliteit heeft kunt u DigiD aanvragen via: https://digid.nl/aanvragen

Ik kan of wil geen DigiD aanvragen. Hoe kan ik een parkeervergunning aanvragen of wijzigen?

Als u geen DigiD heeft, kunt u tijdens de openingstijden naar de balie van het GemeenteLoket komen om een parkeervergunning aan te vragen of te wijzigen.

Ik heb een parkeervergunning voor buitenlandse studenten. Wat verandert er voor mij?

Voorlopig niets. Uw vergunning geldt tot 1 augustus 2016 en moet in de auto blijven liggen. Als u een vergunning voor buitenlandse studenten aanvraagt voor het nieuwe collegejaar (2016/2017) zult u geen vignet van de vergunning meer ontvangen. Ook uw vergunning is vanaf dat moment volledig digitaal.

De parkeervergunning voor buitenlandse studenten is vanaf 1 januari 2016 wel digitaal aan te vragen. Ga naar de pagina 'parkeervergunning voor buitenlandse studenten' voor alle informatie.

Hoe controleert de gemeente het gebruik van de parkeerplaatsen?

De gemeente controleert regelmatig en gericht alle gereguleerde parkeerplaatsen. De mobiele apparatuur van de handhavers heeft een directe verbinding met de database waar de parkeerrechten zijn opgeslagen. De handhavers kunnen zo meteen zien of er betaald is (via betaald parkeren of een bewonersvergunning).

Vond u deze informatie nuttig?