Mobiel belparkeren

In Maastricht is per 1 juni 2016 mobiel belparkeren ingevoerd. Mobiel belparkeren is een veilige, snelle en makkelijke manier om parkeergeld te betalen met een mobiele telefoon. U koopt geen parkeerkaartje meer bij de parkeerautomaat en u betaalt alleen nog de werkelijke parkeertijd. Op die manier betaalt u nooit teveel voor parkeren. Voordat u met mobiel belparkeren kunt beginnen, moet u zich wel eerst aanmelden bij één van de dienstverleners die in Maastricht actief zijn. Eenmaal aangemeld kunt u ook in andere steden waar mobiel parkeren is ingevoerd met uw mobiele telefoon betalen. Mobiel belparkeren is een aanvullende betaalmogelijkheid. Een parkeerticket kopen bij een parkeerautomaat blijft mogelijk.

Afbeelding mobiel belparkeren

De voordelen van mobiel belparkeren

U koopt geen parkeerkaartje meer aan de parkeerautomaat, en hoeft dus ook geen parkeerkaartje achter uw voorruit te leggen. U hoeft geen geld of pinpas te gebruiken om te kunnen parkeren. U hoeft niet bang te zijn dat uw parkeertijd verloopt, waardoor u zich terug moet haasten naar uw auto. Let wel op de gebieden met een maximale parkeerduur. U betaalt alleen voor de daadwerkelijk geparkeerde tijd, gebaseerd op het vastgestelde parkeertarief. Afhankelijk van welke dienstverlener u kiest, betaalt u transactiekosten.

Mobiel belparkeren in vijf stappen

  1. U meldt zich eenmalig aan bij één van de dienstverleners (bij voorkeur via internet), doe dit thuis aangezien u vragen krijgt over hoe u wilt betalen;
  2. Parkeer uw auto;
  3. Start de parkeeractie door te bellen, sms'en, mobiel internet of de smartphone-app;
  4. Geef het zonenummer door dat op de parkeerautomaten staat. Overigens geeft de smartphone-app meestal automatisch het zonenummer aan waar u op dat moment parkeert. Dat is afhankelijk van de provider;
  5. Als u weer vertrekt, stopt u de parkeertijd door u af te melden bij uw dienstverlener (bellen, sms'en, mobiel internet of smartphone-app). U betaalt dus alleen de werkelijke parkeertijd. De dienstverlener rekent op het afgesproken moment en op de afgesproken wijze met u af. Dit kan bijvoorbeeld aan het eind van de maand door middel van automatische incasso.

Aanmelden

U meldt zich eenmalig aan bij een van de dienstverleners van mobiel belparkeren. De voorwaarden en kosten verschillen per dienstverlener. U kiest degene die het beste bij u past. Op de internetpagina's van de dienstverleners vindt u meer informatie over mobiel belparkeren. Hieronder een overzicht van de dienstverleners:

Een actueel overzicht vindt u op de website van SHPV.

Parkeercontrole

U hoeft geen parkeerticket of ander parkeerbewijs in uw auto te leggen bij mobiel belparkeren. De parkeercontroleurs controleren via uw kenteken of u bent aangemeld.

De meest gestelde vragen over mobiel belparkeren

Met welke aanbieders kan ik in Maastricht mobiel belparkeren?
De gemeente Maastricht heeft er voor gekozen om te werken met alle in Nederland actieve dienstverleners. U bent dus vrij om te kiezen uit de bovenstaande lijst met dienstverleners en zich bij één van hen aan te melden.

Kan ik met iedere mobiele telefoon mobiel belparkeren?
Mobiel belparkeren kan met elk type mobiele telefoon. U hoeft dus geen smartphone te hebben, en het maakt ook niet uit of u een abonnement of prepaid-kaart heeft.

Wanneer kan ik in Maastricht mobiel belparkeren?
Vanaf 1 juni 2016 kunt u betalen met mobiel belparkeren op de gemeentelijke straatparkeerplekken waar nu betaald parkeren van toepassing is. Dus niet op parkeerplaatsen die niet van de gemeente zijn. Ook is mobiel belparkeren niet mogelijk in parkeergarages of parkeerterreinen met slagbomen.

Wat kost mobiel belparkeren?
Bij mobiel belparkeren betaalt u, naast de kosten voor betaald parkeren ook de kosten voor het aan- en afmelden van uw transactie, en het bellen of sms’en. Deze kosten zijn afhankelijk van uw dienstverlener en telecomprovider. Op de website van SHPV is een kostenvergelijking te vinden in PDF-formaat.

Kan ik nog contant betalen bij de parkeerautomaat?
Ja, mobiel belparkeren is een extra service. De parkeerder beslist zelf of hij/zij gebruik wil maken van mobiel belparkeren. Verder kunt u natuurlijk ook betalen met contant geld of pinnen, u koopt dan vooraf een ticket bij de parkeerautomaat.

Hoe weten de parkeercontroleurs of ik mobiel belparkeer?
De parkeercontroleurs hebben speciale apparatuur. Daarmee scannen zij uw kenteken. Zo kunnen ze zien of u gebruik maakt van mobiel belparkeren en of u zich voor de juiste zone hebt aangemeld.

Wat gebeurt er als ik me vergeet af te melden bij mobiel belparkeren?
Dan loopt uw parkeerrecht door en dus ook de kosten (tot het maximum bedrag van die dag). Er zijn dienstverleners die u, indien gewenst, een herinnerings-SMS sturen. Heeft u zich onverhoopt vergeten af te melden? Neem dan contact op met uw dienstverlener, niet met de gemeente.

Is het nodig om een transponderkaart of sticker achter de autovoorruit te plaatsen?
Nee. Uw kenteken is het identificatiemiddel. U hoeft geen transponderkaart of sticker aan te schaffen (sommige providers bieden deze aan.) Uw kenteken wordt gescand door de handhavers met speciale apparatuur.

Kan ik overal zo lang aaneengesloten parkeren als ik wil?
Nee, denk er aan om de tijd in de gaten te houden als u parkeert in een gebied waar een maximale parkeerduur geldt (bijvoorbeeld maximaal 2 uur in hartje binnenstad). Informeer bij uw provider of u een waarschuwing kunt krijgen dat de parkeertijd voorbij is.

Heb ik de parkeerautomaat helemaal niet meer nodig bij mobiel belparkeren?
Sommige providers geven bij het starten van een parkeeractie via de app automatisch het dichtstbijzijnde zonenummer aan. Dat kan een zonenummer zijn dat in een gebied ligt waar een ander parkeertarief geldt. Let daarom goed op en kies een zonenummer dat in het (tarief)gebied staat waar u uw auto geparkeerd hebt!

Hoe weet ik hoeveel ik betaal voor het parkeren?
De provider houdt uw parkeerkosten automatisch bij. Een overzicht van de kosten vindt u als u bent ingelogd op uw persoonlijke internetpagina bij de provider.

Hoe en wanneer betaal ik de parkeerkosten?
Het parkeergeld en de servicekosten van de provider betaalt u periodiek (bijvoorbeeld per maand). U kunt zelf bij uw provider aangeven op welke manier u wilt betalen (acceptgiro, automatische incasso enzovoort).

Gelden de bezoekersparkeerpassen nog en kunnen deze gekoppeld worden met mobiel belparkeren?
De bezoekersparkeerpassen gelden nog. Vooralsnog kunnen deze nog niet gekoppeld worden met mobiel belparkeren. Dit is voorlopig alleen mogelijk via de parkeerbetaalautomaat. Op termijn gaat de gemeente wel de bezoekersparkeerpas omzetten in een digitale visiteregeling.

Wat moet ik doen bij een storing?
Bij storingen of andere problemen neemt u contact op met uw provider.

Wat zijn de mogelijkheden voor bedrijven met betrekking tot mobiel belparkeren?
Er is sprake van een vrije markt voor mobiel belparkeren. Bedrijven mogen zelf providers /dienstverleners benaderen om dit binnen hun arbeidsvoorwaarden te regelen voor hun personeel.

Hoe kunnen de kosten van mobiel belparkeren gedeclareerd worden bij de werkgever? Er is immers geen sprake meer van een ‘fysiek’ parkeerticket.
Het declareren van parkeerkosten verschilt per provider. De keuze ligt bij de parkeerder of, in dit geval, de werkgever. Het aanbod en afspraken hierover gaat in overleg met de provider / diensverlener.

Als de parkeerautomaat niet functioneert, kan er dan toch van mobiel belparkeren gebruik gemaakt worden?
Ja, ook wanneer de parkeerautomaat niet functioneert, kan er dan toch van mobiel belparkeren gebruik worden gemaakt.

Wat betekenen de nummers (code) op de parkeerautomaten?
De nummers (code) op de parkeerautomaten zijn de zonenummers van mobiel belparkeren. Deze zonenummers heeft u nodig om de parkeerlocatie aan te melden met uw mobiele telefoon. Op die manier is het mogelijk om van ‘minuut tot minuut’ de parkeerkosten te betalen (parkeergemak).