College wil wekelijkse zondagopenstelling in stand laten

Evaluatie: wekelijkse zondagopenstelling een succes

Foto winkelen

De in 2013 door de gemeente Maastricht ingevoerde mogelijkheid tot een wekelijkse zondagopenstelling wordt goed gewaardeerd en heeft gezorgd voor een economische impuls. Dat blijkt uit een evaluatie van de gemeente. 40 procent van de ondernemers heeft meer omzet gekregen dankzij de wekelijkse zondagopenstelling en 35 procent heeft sinds de invoering meer personeel aangenomen.  Bezoekers zijn ruimschoots tevreden over de zondagopenstelling (80 procent). 39 procent van de bezoekers doet extra uitgaven.  Daarnaast blijkt uit de evaluatie dat de leefbaarheid en veiligheid niet duidelijk beïnvloed zijn door de wekelijkse zondagopenstelling. Het college van Burgemeester en Wethouders wil de wekelijkse zondagopenstelling daarom in stand laten.

“De evaluatie bevestigt dat verruiming van de winkeltijden een goede keuze is geweest voor de stad. De wekelijkse zondagopenstelling heeft gezorgd voor een economische impuls, meer banen en een versterking van de binnenstad. Maastricht is de best gewaardeerde winkelstad van Nederland. Dat willen we ook in de toekomst zo houden. Het continueren van de wekelijkse zondagopenstelling is daar een randvoorwaarde voor," aldus John Aarts, wethouder economie.

Positieve waardering

De wekelijkse zondagopenstelling wordt goed gewaardeerd. Zowel bezoekers (80 procent) als ondernemers (62 procent) zijn tevreden met de wekelijkse zondagopenstelling, zo blijkt uit in opdracht van de gemeente gehouden enquêtes. Een meerderheid van de bezoekers (54 procent) is ook tevreden over de culturele activiteiten.

Impuls voor economie

De invoering van de wekelijkse zondagopenstelling heeft een impuls gegeven aan de Maastrichtse economie. 40 procent van de ondernemers heeft meer omzet gekregen dankzij de wekelijkse zondagopenstelling en 35 procent heeft sinds de invoering meer personeel aangenomen. De helft van de ondernemers heeft sinds de invoering meer bezoekers. Bezoekers geven gemiddeld €63 euro uit op een koopzondag. Hiervan besteden zij €34 euro aan detailhandel en €29 euro aan horeca. 39 procent van de bezoekers doet extra uitgaven. Uit een eerder door het centrummanagement Maastricht uitgevoerd onderzoek (Deloitte) bleek al dat de wekelijkse zondagopenstelling een impuls geeft aan de economie en zorgt voor extra werkgelegenheid.

Maastricht ontmoetingsstad

Uit de evaluatie blijkt ook dat de wekelijkse zondagopenstelling het belevingstoerisme en het imago van Maastricht als ontmoetingsstad heeft versterkt. 80 procent van de inwoners heeft de afgelopen 6 maanden een koopzondag bezocht en 27 procent van de inwoners heeft de afgelopen twee jaar minder vaak een koopzondag in een andere stad bezocht. Uit de gehouden enquêtes onder bezoekers blijkt eveneens dat 46% van de hotelgasten op de dag van vertrek langer in de binnenstad blijft vanwege de koopzondag, 6% geeft aan dat zij vanwege de koopzondag meer nachten in Maastricht blijven.

Positief saldo gemeente

De jaarlijkse kosten om de wekelijkse zondagopenstelling te faciliteren (verkeersregelaars, inzet handhavers, reiniging, etc.) bedragen € 244.000. De opbrengsten (uit met name straatparkeren) bedragen € 769.000 euro. De gemeente heeft daarmee jaarlijks een positief saldo van € 525.000. 

Tweede Kerstdag

Het college van Burgemeester en Wethouders stelt de gemeenteraad op basis van de evaluatie voor de wekelijkse zondagopenstelling in stand te laten. Daarnaast stelt het college de raad voor om ook op tweede Kerstdag openstelling van winkels toe te staan. Veel ondernemers hebben deze wens geuit bij de evaluatie. Het college wil tegemoet komen aan deze wens, vanwege het economisch belang en het veranderende consumentengedrag.

Meer informatie

Meer informatie over winkeltijden in Maastricht en de volledige evaluatie vindt u op de raadsagenda van 8 december.