Gemeente Maastricht ook via WhatsApp bereikbaar

De gemeente Maastricht is vanaf vandaag ook via WhatsApp bereikbaar. Inwoners en ondernemers die een vraag hebben of een melding willen doorgeven kunnen contact opnemen via het WhatsApp-nummer +31 6 31 99 39 44. Naast brief, telefoon, e-mail en publieksbalie was het ook al mogelijk om contact op te nemen via Facebook en Twitter. Met de toevoeging van WhatsApp wil het stadsbestuur inspelen op de toenemende behoefte van inwoners om digitaal in contact te komen met de gemeente. Ook wil de gemeente optimaal bereikbaar zijn voor de groeiende (internationale) studentenpopulatie.

Meerdere contactmogelijkheden

Wethouder Aarts, portefeuillehouder dienstverlening: “We willen het onze inwoners en ondernemers zo makkelijk mogelijk maken. Door meerdere contactmogelijkheden aan te bieden, verlagen we de drempel en komen we tegemoet aan de diversiteit van de stad.” Het voordeel van WhatsApp voor gebruikers is dat ze een bericht kunnen sturen wanneer het hen uitkomt. Zelfs ’s nachts of in het weekend. Met een foto of video kunnen ze hun vraag of melding bovendien verduidelijken. De gemeente kan vervolgens snel antwoorden en waar nodig reageren met een hyperlink, zodat de gebruiker zelf zijn of haar zaken digitaal kan afhandelen. De gemeente beantwoordt alle vragen en meldingen binnen 24 uur, met uitzondering van weekenden. 

Laagdrempelige communicatie

Burgemeester Penn-te Strake, portefeuillehouder communicatie: “Communicatiemiddelen zijn constant in verandering. De afgelopen 10 jaar zijn de communicatiemogelijkheden enorm toegenomen. Wij willen beschikbaar zijn via de middelen waar onze inwoners, zeker studenten, veel gebruik van maken.” Op dit moment hoort de gemeente Maastricht bij een beperkte groep gemeenten die experimenteert met WhatsApp als servicekanaal. De eerste resultaten van andere gemeenten zijn positief. 

Populaire dienst

De dienst is niet alleen onder studenten populair. Er zijn bijna 10 miljoen Nederlanders actief op WhatsApp. Diverse bedrijven en gemeenten experimenteren inmiddels met WhatsApp als servicekanaal. De grootste uitdaging voor bedrijven en gemeenten is nog de reactiesnelheid. Waar het bij een brief of e-mail gebruikelijk is binnen enkele dagen te antwoorden, verwacht een gebruiker van WhatsApp vrijwel direct antwoord. Gemeente Maastricht verleent al enige tijd webcare via Facebook en Twitter en is daarmee al gewend aan snelle reactietijden. Om de aan de verwachting van WhatsApp-gebruikers te voldoen, schakelt de gemeente een tandje bij.

Experiment

De gemeente Maastricht experimenteert een half jaar met WhatsApp als servicekanaal. Blijkt het experiment succesvol, dan wordt de service structureel ingevoerd.