Gemeente pakt afvaldumpers aan

15 juni 2017

De gemeente Maastricht heeft in 2016 fors meer mensen bestraft voor het dumpen van afval in vergelijking met het jaar ervoor. In 2016 kregen 154 afvaldumpers een proces-verbaal en dienden 677 personen opruimkosten te betalen vanwege het illegaal dumpen van afval.

Ter vergelijking: in 2015 werden 56 processen-verbaal uitgeschreven en werd 335 keer opruimkosten in rekening gebracht. Processen-verbaal worden uitgeschreven wanneer iemand op heterdaad betrapt wordt voor het dumpen van afval, opruimkosten worden in rekening gebracht wanneer de gemeente achteraf kan traceren wie afval gedumpt heeft. De hoogte van de bekeuring is afhankelijk van het vergrijp, de boete vanwege opruimkosten bedraagt 108 euro. Zodoende werd in 2016 voor 17.060 euro aan bekeuringen opgelegd en werd voor 73.631 euro aan opruimkosten in rekening gebracht. Wethouder Jim Janssen (Seniorenpartij, stadsbeheer): “Als stad willen we minder afval, en zeker minder afvaldump. Daar horen helaas ook deze maatregelen bij. Mensen die zich niet aan de regels houden, krijgen een rekening. De vervuiler betaalt.”

De aanpak betreft zowel het verkeerd aanbieden van huisvuil, als de dump van afval op straat en in de buitengebieden als de dump op milieuperrons. Op die perrons intensiveerde Maastricht de afgelopen jaren de controle, onder meer door een flexibele camera in te zetten. Desondanks is het dumpprobleem op de perrons niet uit de wereld. Zo kent de stad nog altijd een aantal ‘dump-hotspots’.  In 2016 waren dat het Volksplein in Mariaberg, het Miradorplein in Nazareth, het Molettenplein in Oud-Caberg, het Sint Christoffelplein in Caberg en de Scharnerweg in Wittevrouwenveld. Op die plekken werden de meeste opruimkosten in rekening gebracht.