IRONMAN Maastricht Limburg 2016 leverde € 4.2 mln. aan bestedingen op

7 december 2016

De tweede editie van de IRONMAN Maastricht Limburg heeft geleid tot € 4.2 miljoen aan bestedingen in Maastricht en de Euregio. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van de eerste editie 2015. Maar liefst 1961 deelnemers gingen op 31 juli van start, eveneens meer dan een verdubbeling. De triathlon heeft 33.000 bezoekers getrokken, waarvan er 11.700 speciaal voor het evenement naar de (Eu)regio waren gekomen. Het evenement werd met een 8.1 hoog gewaardeerd, zowel door de bezoekers als ook door de inwoners van Maastricht.

Van donderdag 28 juli tot en met maandag 1 augustus stond Zuid-Limburg en de Euregio in het teken van de tweede editie van de IRONMAN Maastricht Limburg. De IRONMAN wordt wereldwijd georganiseerd onder de vlag van de World Triathlon Corporation (WTC). De tweede editie van het evenement was bijzonder, omdat ze ook België aandeed. Het fietsparcours voerde maar liefst 50 kilometer over Belgisch grondgebied, met als bijzondere locaties de Hallembaye en kasteel Alden Biesen.

Onderzoek

In opdracht van de gemeente Maastricht heeft Zuyd Hogeschool ook dit jaar een onderzoek uitgevoerd naar de effecten van de wedstrijd. Het ‘main event’ op zondag 31 juli trok in totaal ongeveer 33.000 bezoekers waarvan er 11.700 speciaal voor het evenement naar Maastricht waren afgereisd. Het grootste gedeelte van de bezoekers kwam uit Nederland (70%) en van deze Nederlandse bezoekers kwam maar liefst 68% uit Limburg. De groep buitenlandse bezoekers, goed voor 30% van het totaal aantal toeschouwers, bestond grotendeels uit Belgen (52%), Duitsers (20%) en Britten (13%).

De waardering voor het evenement bedroeg een 8,1. De deelnemers waren vooral te spreken over de gastvrijheid van ‘gaststad’ Maastricht: 93% gaf aan tevreden tot heel tevreden te zijn over de stad en haar inwoners. Opvallend is dat het waarderingscijfer gegeven door de inwoners van Maastricht - een 8,0 - slechts een fractie lager was dan het gemiddelde cijfer van 8,1. Bij grote evenementen is het vaker zo dat deze door de inwoners van de organiserende stad lager gewaardeerd worden als gevolg van ondervonden hinder; dat is hier slechts in geringe mate het geval.

Internationaal

In totaal zijn 1961 deelnemers van start gegaan. Zij waren afkomstig uit 58 verschillende landen. Van de deelnemers kwam 19% uit Nederland, 13% uit België, 13% uit Engeland en 12% uit Duitsland. De overige 43% kwam uit de rest van Europa en de wereld.

Het sterk internationale karakter van het evenement komt eveneens tot uitdrukking in het percentage buitenlandse bezoekers: 30% van de bezoekers kwam uit het buitenland. Tijdens het onderzoek werden 19 nationaliteiten aangetroffen langs het parcours.

Impact

De IRONMAN Maastricht Limburg 2016 genereerde een hoge economische impact voor de stad en haar directe omgeving. De uitgaven, die zonder het evenement niet in Maastricht gedaan zouden zijn, bedragen 4,2 miljoen euro. Het grootste gedeelte van dit bedrag wordt uitgegeven door bezoekers (49%) en deelnemers (33%), door de overnachtingen in de (Eu)regio en door bestedingen van dagbezoekers. Opvallend is dat het ook afgezien van het grensoverschrijdende fietsparcours al meer een Euregionaal evenement is. Maar liefst 41% van de overnachtingen vonden plaats buiten Maastricht in het Heuvelland en Belgisch Limburg.

Het evenement was in 2017 voor het eerst een driedaags evenement. Op vrijdagavond vond de Maastricht Sport Night Run plaats, een city run met meer dan 1100 deelnemers. Op zaterdag vond de Maastricht Sport IRONKIDS plaats. Meer dan 150 Kinderen van 8 nationaliteiten in diverse leeftijdgroepen ervoeren wat het is om mee te doen met een echte triathlon.

De wedstrijd kreeg veel aandacht in de media. De ‘klassieke media’ zoals bladen/kranten, radio en televisie, waren goed voor 211 uitingen waarvan er 56 in het buitenland gemeten werden.
Steeds meer aandacht krijgen (sport)evenementen tegenwoordig via de social media, zo ook de
IRONMAN. In totaal werd het evenement 120.000 keer genoemd in een bericht op een van de social
mediakanalen. Facebook, met 11.300 had het grootste aandeel waarna Twitter en Instagram op
gepaste afstond volgden. Het merendeel van de berichten op social media werd gepost tussen 26 juli
en 5 augustus 2016.

IRONMAN Maastricht: Limburg 2017

De IRONMAN 2017 zal plaatsvinden op zondag 6 augustus 2017. Op 4 augustus vindt wederom de Maastricht Sport Nightrun plaats en op 5 augustus de Maastricht Sport IRONKIDS.