Jaarprogramma evenementen 2016 gepresenteerd

Abstracte tekening over evenementen

1 december 2015

Het Maastrichtse Jaarprogramma Evenementen voor 2016 is bekend. Het jaarprogramma geeft aan welke evenementen in het komende jaar op de verschillende locaties in de stad worden georganiseerd, en hoe lang deze plaatsvinden. Met het programma wil het stadsbestuur een balans aanbrengen tussen de positieve effecten (amusement, bestedingen, versterking imago) en de leefbaarheid van de stad. De gemeente Maastricht publiceert samen met de VVV/Maastricht Marketing een uitgebreider overzicht van het jaarprogramma in kalendervorm onder de titel “Maastricht Agenda”.

John Aarts, wethouder economie: “Evenementen verbroederen. Ze verbinden mensen en culturen en dragen zo bij aan een sociale en saamhorige stad. De vele events en festivals tonen het DNA van onze stad. Authentiek en internationaal. Traditioneel en vernieuwend tegelijk. In dat opzicht is het goed te zien dat  nieuwe evenementen zoals foodtruck festival TREK, Royals Cup, IRON MAN en Docfest, die in 2015 succesvol waren en hoog werden gewaardeerd, het komend jaar in Maastricht worden voortgezet.”

Programma met traditie en vernieuwing

In het jaarprogramma is uiteraard plaats voor de traditionele evenementen van de stad. Denk daarbij aan het carnaval, de concerten van André Rieu, TEFAF en Magisch Maastricht. Daarnaast krijgen ook nieuwe initiatieven ruimte in de stad. Nieuw aangevraagde evenementen in 2016 zijn onder meer Wereld Yoga Dag en de vieringen 25 jaar Opera Zuid en 40 jaar Universiteit Maastricht. Daarnaast vinden er in 2016 toonaangevende exposities plaats zoals de Ferran Adrià in Marres en de expositie van Mart Visser in Museum aan het Vrijthof en openen Lumière Cinema en Fashion House hun deuren.

“Maastricht bruist ook in 2016 weer een jaar lang; 4 seizoenen, 12 maanden, 52 weken en 365 dagen zijn gevuld met spraakmakende (business)events, traditionele festivals, veelbelovende voorstellingen en unieke exposities. Ze zorgen voor uitstraling, dynamiek, (inter­)nationale exposure en economische spin­off én dragen bij aan het karakter van onze stad. Beslist iets om trots op te zijn!,” aldus Lars Flinkerbusch, directeur VVV/Maastricht Marketing.

Meer spreiding

De gemeente stuurt actief op een betere spreiding van evenementen in de stad. Zo wordt in 2016 Dancetour verplaatst naar de Griend, alsook Kingsday (vanwege de Woensdagmarkt). Daarnaast heeft de gemeente overleg met de Ridderronde en Chateau Maestricht om te onderzoeken of een andere locatie mogelijk is.

Maastricht Agenda

Om het totaaloverzicht van evenementen op een overzichtelijke en meer aantrekkelijke manier te presenteren aan inwoners en bezoekers is door de VVV/Maastricht Marketing en de gemeente de Maastricht Agenda ontwikkeld. Het papieren overzicht verschijnt in kleurrijke kalendervorm en zal te vinden zijn in onder meer horecazaken, hotels, winkels en buurthuizen. In 2014 verscheen de Maastricht Agenda (jaarprogramma 2015) voor het eerst. Dit jaar hebben ook de congressen en beurzen een plek gekregen. Online is het overzicht te vinden op de website http://www.maastrichtagenda.nl/

Norm voor locaties

De gemeenteraad heeft besloten dat er per plein niet meer dan 50 dagen evenementen mogen plaatsvinden, om zo de druk op de stad te spreiden. Voor het Vrijthof is dit bepaald op 60 dagen. In 2016 is de (verwachte) netto belasting precies 60 dagen.  

Het jaarprogramma evenementen 2016 staat op de website van de VVV Maastricht.