Maak kennis met: Etienne Naus

Afbeelding Etienne Naus

Stilzitten is niks voor Etienne Naus. En omdat werken zijn hobby is, stort hij zich dagelijks met veel enthousiasme op zijn twee ondernemingen: Document House Limburg en Chalet Bergrust. Zijn motto: wees duidelijk en maak jezelf niet belangrijker dan nodig.

In 2012 zat Etienne Naus opeens thuis. Zijn eigen zaak, Document House Limburg (DHL), die hij samen met compagnon Dennis Poolen runde, was overgenomen. “Financieel had ik geen zorgen, maar een permanente vakantie is niks voor mij”, zegt Naus. Gelukkig belde zijn accountant met een voorstel: of hij interesse had in Chalet Bergrust. Binnen een middag was de deal beklonken. “Alleen al vanwege de ligging is Bergrust speciaal. Maar er was wel wat reparatiewerk te verrichten. De loop naar het café-restaurant zat er nog niet echt in.” Daarom nam Naus meteen goede vriend Richard Hamelers als bedrijfsleider aan. “Je hoort vaak dat je als ondernemer niet met vrienden moet werken. Ik doe dat wel. Het is geen rocket science: je moet goede afspraken maken. Ik ben heel direct, hou van duidelijkheid. Maar je moet jezelf niet belangrijker maken dan nodig is. Bij elke onderneming heb je goede mensen om je heen nodig. Zo kun je van elkaar leren.” Daarom nam hij ook bij Document House een goede vriend, Sander Stinne, aan als salesmanager.

Terwijl Naus druk bezig was met zijn nieuwe onderneming, ging DHL failliet. “Vanwege de band die ik nog had met het personeel van DHL, ben ik opnieuw in de zaak gestapt. Eerst weer met mijn compagnon, sinds januari van dit jaar alleen. De verschillen tussen beide ondernemingen maken het voor mij juist leuk. Printers zijn niet echt sexy, het is vooral een noodzakelijk product, gericht op business-to-business. Voor Bergrust geldt het tegenovergestelde. Horeca is veel minder zakelijk, je bent zo goed als je laatste kop koffie. Als ondernemer probeer ik het zakelijke aspect meer te integreren bij Bergrust en het hospitaliteitsdenken bij DHL.”

Bij de overname van Bergrust kreeg Naus te maken met de gemeente Maastricht, die eigenaar is van het pand. “In het begin was het aftasten. De gemeente was bang dat het karakter van Bergrust zou veranderen. Maar dat is niet mijn doel. Ik wil dat iedereen zich hier thuis voelt, van de hondeneigenaren die op de Pietersberg wandelen tot de toeristen en de professoren van de UM. Wij hebben geen sterallures, willen gewoon dat wat we nu doen goed blijven doen.” Maar Naus zou Naus niet zijn als hij niet toch iets nieuws had bedacht. “In september houden we een sim-race met zeven simulatoren. Op dit moment wordt met hulp van sponsoren een digitaal circuit van Maastricht ontwikkeld, waarmee je straks virtueel over het Bassin en de Noorderbrug kunt rijden. De download van het circuit gaan we gratis beschikbaar stellen. Ook dat is ondernemen.”

Terugkijkend denkt Naus dat hij de zaken in een aantal opzichten nu anders aanpakt dan vroeger. “Ik probeer lol te maken met mijn medewerkers. Bij BtoB vindt men dat soms raar. Maar ik zoek bewust naar de balans tussen hard en zacht. Je moet als ‘baas’ complimenten kunnen uitdelen. Dat is niks om bang voor te zijn.”