Onderzoek naar openbaar vervoer in het centrum

De gemeente onderzoekt betere busroutes in het centrum. Het doel is een veiligere en fijnere leefomgeving, zonder bereikbaarheid te verliezen. Dit hebben we afgesproken in de omgevingsvisie. We bekijken de belangrijkste route waar bussen rijden (de ov-as) en andere busroutes in het centrum. Op deze pagina leest u er meer over.

Wat gaat de gemeente doen?

In 2023 en 2024 onderzoeken we:

  1. de mogelijkheden om de belangrijkste route voor bussen (de ov-as) te verleggen van de Gubbelstraat naar de Maasboulevard.
  2. of de OV-mogelijkheden van en naar het centrum veiliger en beter kunnen.

Onderzoek naar de belangrijkste route voor bussen 

De belangrijkste route voor bussen - de ov-as - loopt nu van het station via de Wilhelminabrug, Maasboulevard, Bassinbrug, Boschstraat en Maagdendries naar de singels (blauwe pijl). Vanaf de Statensingel richting het station volgt de ov-as de route via de Maagdendries, Boschstraat, Gubbelstraat en Wilhelminabrug (groene pijl).

OV-as huidige situatie
De ov-as nu

De gemeenteraad besloot in 2005 de ov-as te verleggen van de Gubbelstraat naar de Bassinbrug. De uitvoering ging toen niet door omdat er misschien een nieuwe tramlijn naar Hasselt zou komen. Nu de tram er zeker niet komt, wil de gemeente de ov-as verleggen.

De gemeente heeft nu plannen om een nieuwe weg te bouwen tussen de Fransensingel en de Maasboulevard. Dat geeft mogelijkheden voor een verlegde ov-as. Dit zijn de 3 varianten:

  • Variant A: via Bassinbrug
  • Variant B: via Boschstraat en verlengde Maasboulevard
  • Variant C: via Frontensingel en verlengde Maasboulevard

Elke variant heeft voor- en nadelen. We kijken bijvoorbeeld naar de kosten en veranderingen in de openbare ruimte. Dit nemen we ook mee in het onderzoek naar betere en veiligere busroutes in het centrum.

Onderzoek naar betere en veiligere busroutes in het centrum

De gemeente onderzoekt of de bussen in het centrum via andere routes kunnen rijden, vooral in de binnenstad. Dit doen we om de Grote Gracht veiliger te maken voor fietsers en voetgangers. Ook willen we op het Vrijthof meer plek maken voor ontmoeten en verblijven.

We willen het verkeer zo veilig mogelijk houden. Ook willen we de omgeving prettig houden voor mensen die er wonen, werken en leven. Verder houden we het centrum graag goed bereikbaar met het openbaar vervoer. We bekijken bijvoorbeeld of we kleine, elektrische busjes met een lage instap kunnen laten rijden.

Samen met Arriva en Provincie Limburg hebben we gekeken welke varianten we willen onderzoeken. Het plan is om de bestaande route van lijn 12 (van Boschpoort naar Villapark) in het centrum te veranderen. Er zijn verschillende mogelijkheden voor een nieuwe route:

  • Variant 2A: Rondje Jekerkwartier
  • Variant 3A: Rondje Calvariestraat en Brusselsestraat
  • Variant 3B: Rondje Calvariestraat, Statenlaan en Brusselsestraat
  • Variant 3C: Rondje Calvariestraat, Vrijthof, Helmstraat en Brusselsestraat
  • Variant 3D: Route via Calvariestraat, Vrijthof, Helmstraat en Capucijnenstraat
Opties voor nieuwe busroutes in het centrum
Mogelijkheden voor nieuwe busroutes in het centrum

In 2021 hebben we al een aantal busroutes verlegd. Zo rijden er nu nog maar 2 buslijnen over de Grote Gracht en het Vrijthof.

Meer informatie

Wilt u meer weten over de onderzoeken naar openbaar vervoer in het centrum? Stuur een e-mail naar frontoffice-mobiliteit [at] maastricht.nl.