Onderzoek naar openbaar vervoer in het centrum
De gemeente onderzoekt betere busroutes in het centrum. Het doel is een veiligere en fijnere leefomgeving, zonder bereikbaarheid te verliezen. Dit hebben we afgesproken in de omgevingsvisie. We bekijken de belangrijkste route waar bussen rijden (de ov-as) en andere busroutes in het centrum. Op deze pagina leest u er meer over.
Wat gaat de gemeente doen?
In 2023 en 2024 onderzoeken we:
- de mogelijkheden om de belangrijkste route voor bussen (de ov-as) te verleggen van de Gubbelstraat naar de Maasboulevard.
- of de OV-mogelijkheden van en naar het centrum veiliger en beter kunnen.
Onderzoek naar de belangrijkste route voor bussen
De belangrijkste route voor bussen - de ov-as - loopt nu van het station via de Wilhelminabrug, Maasboulevard, Bassinbrug, Boschstraat en Maagdendries naar de singels (blauwe pijl). Vanaf de Statensingel richting het station volgt de ov-as de route via de Maagdendries, Boschstraat, Gubbelstraat en Wilhelminabrug (groene pijl).

De gemeenteraad besloot in 2005 de ov-as te verleggen van de Gubbelstraat naar de Bassinbrug. De uitvoering ging toen niet door omdat er misschien een nieuwe tramlijn naar Hasselt zou komen. Nu de tram er zeker niet komt, wil de gemeente de ov-as verleggen.
De gemeente heeft nu plannen om een nieuwe weg te bouwen tussen de Fransensingel en de Maasboulevard. Dat geeft mogelijkheden voor een verlegde ov-as. Dit zijn de 3 varianten:
- Variant A: via Bassinbrug
- Variant B: via Boschstraat en verlengde Maasboulevard
- Variant C: via Frontensingel en verlengde Maasboulevard
Elke variant heeft voor- en nadelen. We kijken bijvoorbeeld naar de kosten en veranderingen in de openbare ruimte. Dit nemen we ook mee in het onderzoek naar betere en veiligere busroutes in het centrum.
Onderzoek naar betere en veiligere busroutes in het centrum
De gemeente onderzoekt of de bussen in het centrum via andere routes kunnen rijden, vooral in de binnenstad. Dit doen we om de Grote Gracht veiliger te maken voor fietsers en voetgangers. Ook willen we op het Vrijthof meer plek maken voor ontmoeten en verblijven.
We willen het verkeer zo veilig mogelijk houden. Ook willen we de omgeving prettig houden voor mensen die er wonen, werken en leven. Verder houden we het centrum graag goed bereikbaar met het openbaar vervoer. We bekijken bijvoorbeeld of we kleine, elektrische busjes met een lage instap kunnen laten rijden.
Samen met Arriva en Provincie Limburg hebben we gekeken welke varianten we willen onderzoeken. Het plan is om de bestaande route van lijn 12 (van Boschpoort naar Villapark) in het centrum te veranderen. Er zijn verschillende mogelijkheden voor een nieuwe route:
- Variant 2A: Rondje Jekerkwartier
- Variant 3A: Rondje Calvariestraat en Brusselsestraat
- Variant 3B: Rondje Calvariestraat, Statenlaan en Brusselsestraat
- Variant 3C: Rondje Calvariestraat, Vrijthof, Helmstraat en Brusselsestraat
- Variant 3D: Route via Calvariestraat, Vrijthof, Helmstraat en Capucijnenstraat

In 2021 hebben we al een aantal busroutes verlegd. Zo rijden er nu nog maar 2 buslijnen over de Grote Gracht en het Vrijthof.
De planning
Eind 2023
- Start van het onderzoek naar het verleggen van de ov-as.
- Varianten voor nieuwe routes in het centrum voorleggen aan buurt- en ondernemersverenigingen in het centrum.
- Start van het onderzoek naar nieuwe busroutes in het centrum.
Januari 2024
- Resultaten van het onderzoek naar het verleggen van de ov-as zijn bekend.
Februari-maart 2024
- Resultaten onderzoek naar nieuwe buslijnen in het centrum zijn bekend.
April-juni 2024
- Uitgewerkte varianten voorleggen aan de gemeenteraad zodat de gemeenteraad een besluit kan nemen.
We weten nog niet wanneer we de ov-as echt kunnen verleggen. Dit hangt af van de nieuwe route die de gemeenteraad kiest en wat we moeten veranderen aan bijvoorbeeld straten en bushaltes. Dit zal pas in of na 2026 zijn.
Meer informatie
Wilt u meer weten over de onderzoeken naar openbaar vervoer in het centrum? Stuur een e-mail naar frontoffice-mobiliteit [at] maastricht.nl.