53 nieuwe openbare laadpalen in Maastricht
Energiemaatschappij Vattenfall plaatst in 2024 in opdracht van Gemeente Maastricht 53 extra laadpalen. Dat doen ze omdat het aantal elektrische (vracht)auto's in de stad stijgt en er daardoor dus ook meer laadplekken nodig zijn.
Bekijk het verkeersbesluit voor de 53 openbare laadpalen
Jouw mening
In september en oktober 2023 kon je meedenken over de plaatsen van de laadpalen. We kregen bijna 140 reacties, waarvan 106 positief en 34 negatief. Veel opmerkingen gingen over waarom een bepaalde plaats is gekozen of over het aantal laadpalen op 1 plaats. Op een aantal plaatsen hebben de opmerkingen geleid tot aanpassingen.
Iedereen kan laden
Het doel is dat er overal een openbare laadpaal is binnen 300 meter loopafstand. Daarmee maken we elektrisch rijden toegankelijk voor iedereen. Ook kunnen we daardoor in de gaten houden waar veel elektrisch gereden wordt. Zo kunnen we het aantal laadpalen later uitbreiden waar dat nodig is.
Laadpleinen
Vanaf 2025 voert Gemeente Maastricht ook een zero-emissiezone voor stadslogistiek in. Je mag dan als ondernemer niet meer de zone in met een bestelbus of vrachtauto die rijdt op benzine, (bio)diesel of lpg (de zone geldt niet voor personenauto’s).
Binnen die zero-emissiezone voor stadslogistiek (centrum en Wyck) zorgen we vooral voor ‘laadpleinen’. Zo hoeven bedrijfsauto’s niet te zoeken naar een laadplek, maar kunnen ze op een aantal centrale plekken (bijna) altijd een plek vinden om te laden.
Meer informatie
Meer informatie over opladen van je elektrische auto in Maastricht lees je op de pagina opladen van je elektrische auto.