18 december 2024 - Nieuws

Aanwijzingsprocedure voor zendmachtiging van lokale publieke omroep in Maastricht

Op 24 juli 2025 loopt de huidige vijfjarige aanwijzingsperiode voor de lokale publieke omroep van de gemeente Maastricht af. Momenteel is de zendmachtiging verstrekt aan Stichting Kabelomroep Zuid-Limburg (oftewel RTV Maastricht). Geïnteresseerde partijen kunnen uiterlijk op 25 januari 2025 een aanvraag indienen bij het Commissariaat voor de Media om per 25 juli 2025 aangewezen te worden als lokale publieke omroep voor de gemeente Maastricht. Voor meer informatie en aanvragen, ga naar www.cvdm.nl

Toetsingscriteria

De gemeenteraad van Maastricht heeft op 17 december 2024 in het kader van de opengestelde aanwijzingsprocedure aanvullende toetsingscriteria vastgesteld. Aanvragers dienen naast de wettelijke voorwaarden ook rekening te houden met deze aanvullende toetsingscriteria.

Wettelijke voorwaarden:

  1. Is de aanvrager een rechtspersoon naar Nederlands recht met volledige rechtsbevoegdheid?
  2. Stelt de aanvrager zich blijkens de statuten uitsluitend of hoofdzakelijk ten doel om op lokaal niveau de publieke mediaopdracht uit te voeren door media-aanbod te verzorgen dat is gericht op de bevrediging van maatschappelijke behoeften die in de gemeente leven?
  3. Beschikt de aanvrager statutair over een orgaan dat representatief is voor de belangrijkste in de desbetreffende gemeente voorkomende maatschappelijke, culturele, godsdienstige en geestelijke stromingen en het beleid voor het media-aanbod bepaalt (oftewel heeft de aanvrager een programmabeleidsbepalend orgaan (pbo))?

Aanvullende criteria:

  1. De mate waarin de aanvrager middels aanbod en wijze van verspreiding erin slaagt met inachtneming van het belang op de Mestreechter taol en cultuur een breed publiek te bereiken, zowel geografisch verspreid over de verschillende wijken van de stad, als onder doelgroepen die extra aandacht vragen zoals ouderen, jongeren, internationals, laaggeletterden en minder digitaal vaardigen. Het resultaat hiervan wordt jaarlijks vastgesteld middels het gemeentelijk media-onderzoek waarbij het weekbereik van de verschillende doelgroepen de belangrijkste indicator is van het welslagen van deze doelstelling.
  2. De aanvrager overlegt een plan van aanpak om in het (hierboven genoemde) gemeentelijke media-onderzoek door Maastrichtenaren genoemd te worden als meest actuele en betrouwbare nieuwsbron voor Maastrichts nieuws. 
  3. De aanvrager overlegt een begroting waarbij minimaal 20% van de baten bestaat uit eigen inkomsten, niet zijnde extra opdrachten van de gemeente, en geeft aan hoe deze worden gegenereerd.
  4. De aanvrager is in staat om 24 uur per dag, 7 dagen per week belangrijk nieuws of gebeurtenissen te verslaan, indien passend ook live.
  5. De aanvrager draagt bij aan het dichten van de kloof tussen politiek en samenleving, anders dan enkel verslag doen van raadsvergaderingen.
  6. De aanvrager concentreert zich voornamelijk op diens journalistieke rol en brengt voor minimaal 50% van de content verdiepende, onafhankelijke journalistiek, waarmee duiding gegeven kan worden aan politieke en maatschappelijke ontwikkelingen in de stad. De aanvrager volgt kritisch de genomen besluiten van de gemeenteraad en/of het college als controle-instrument van de lokale politiek en hanteert daarbij de code zoals de Nederlandse Vereniging voor Journalistiek heeft geformuleerd. 
  7. De aanvrager presenteert zich via verschillende kanalen en op verschillende platforms. Door het veranderende medialandschap staat crossmedialiteit centraal. De aanvrager is daarom actief via een mix van kanalen, waarbij tenminste de volgende kanalen bediend moeten worden om de content te ontsluiten: radio, tv, internet en lineaire en non-lineaire distributie. De aanvrager geeft inzicht in de plannen voor de komende jaren op het gebied van kanalen en content. 
  8. De aanvrager speelt een actieve rol in het culturele DNA van Maastricht, niet alleen door het culturele aanbod van de stad bij een brede doelgroep (zie 1) onder de aandacht te brengen, maar ook door cultuur- (en mediamakers) een actieve rol te bieden in het creëren van content. 
  9. De aanvrager toont een visie en formuleert een aanpak ten aanzien van het vormen van een streekomroep in streek 77 (Heuvelland Maastricht), welke in lijn zijn met het rijksbeleid en het beleid van de Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO).