18 april 2024 - Nieuws

Maastricht digitaliseert

De inwoners van Maastricht zijn bijna allemaal digitaal actief. Uit een onderzoek door de gemeente blijkt dat liefst 99 procent van de Maastrichtenaren beschikt over internet. 95 procent maakt wekelijks minimaal een keer gebruik van e-mail. Zelfs in de doelgroep ouderen (75+) is het percentage zeer hoog: 91 procent.

Nieuwsbrief

Vandaar dat de gemeente voor haar communicatie met de inwoners steeds meer gebruikmaakt van digitale middelen. Omdat e-mail het meest populaire middel is, is de nieuwsbrief het ‘hart’ van de gemeentelijke communicatie. Het aantal abonnees is 13.500 tegen 12.500 in 2023 en 11.500 in 2021. Het onderzoek toont ook aan dat 95 procent van de ontvangers de nieuwsbrief daadwerkelijk leest. Naast de nieuwsbrief maakt de gemeente van nog meer middelen gebruik, zoals de social media, drukwerk in de vorm van folders en de afvalkalender, internetplatform Wat is Loos in Mestreech, RTV Maastricht, De Limburger en de Via. 

Digitale dienstverlening

Naast de digitale bereikbaarheid, digitaliseert ook de dienstverlening steeds meer. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van een (parkeer)vergunning of het maken van afspraken. Dat levert voor veel mensen wel de problemen op. Daar heeft de gemeente nadrukkelijk oog voor. Onderzocht is daarom hoe moeilijk de doelgroepen bepaalde online activiteiten vinden. Oplopend van makkelijk naar moeilijk is dat: e-mail schrijven en versturen, een app installeren, internetbankieren, online shoppen tot een verzekering afsluiten. Dat laatste betreft vooral ouderen.

Trainingen in Centre Céramique

Omdat de digitalisering van de samenleving niet meer te stoppen is en vrijwel alle dienstverleners er gebruik van maken, biedt Centre Céramique cursussen aan om de digitale vaardigheden te trainen en te vergroten. Daar worden de inwoners in campagnes op gewezen. Lees meer over die cursussen op de website centreceramique.nl