Groot onderhoud straten Scharn-West
Vanaf april 2024 werken we aan de weg en aan het riool in een aantal straten in Scharn-West. Dat is nodig, want de kwaliteit van het wegdek en/of de gemeentelijke aansluiting op het riool is niet meer goed genoeg. We willen ook zorgen dat straten groener worden en beter tegen het veranderende weer kunnen. Wat we waar precies doen, leest u op deze pagina.
Alle veranderingen in beeld
Wie werkt er?
BESIX Infra voert namens de Gemeente Maastricht de werkzaamheden uit. Hun contactpersoon voor het project is Iben van de Beek.
E-mail: iben.vandebeek [at] besix.com
Telefoon: +31 475 777 800
Wanneer werken we?
De werkzaamheden starten op 22 april 2024. Als het goed is heeft u inmiddels een brief ontvangen met verdere informatie. De aannemer heeft een app gemaakt waarin u de werkzaamheden nauwlettend kunt volgen. U kunt de app gratis downloaden en gebruiken:
- Apple: BESIX Infra Nederland on the App Store (apple.com)
- Google: BESIX Infra Nederland - Apps op Google Play
Hoe werken we?
We werken in fases. Zo wordt er steeds maar in 1 gedeelte van de buurt gewerkt. We kennen 3 fases (zie ook dit kaartje):
- Fase 1A&1B Heerder Groenweg (daar starten we)
- Fase 2 Attilaweg
- Fase 3 Prins Mauritslaan
Wat merkt u ervan?
Uw huis is altijd te voet bereikbaar. Het kan wel zijn dat u uw auto iets verder moet parkeren dan normaal, maar daar informeren wij u tijdig over. En als we bezig zijn, zal het werk ook voor extra geluid en soms geur zorgen.
In gesprek
Bewoners konden eerder in 2023 meedenken over het plan voor Scharn-West tijdens een inloopavond. Ook hebben we om tafel gezeten met het buurtcomité en de klankbordgroep. De reacties die we kregen, hebben we waar het kon, meegenomen in het plan.
Vragen?
Heeft u vragen over het onderhoud van de straten en het riool in Scharn-West? Stuur een mail naar stephan.weusten [at] maastricht.nl (stephan[dot]weusten[at]maastricht[dot]nl) of bel 14 043.
Waar werken we en wat doen we er?
-
Aan de Heerder Groenweg vervangen we het asfalt door betonstraatstenen en door stenen die bestaan uit een soort bakjes met daarin gras. Zo kan het water beter weg als het hard regent. De indeling van de weg verandert om ervoor te zorgen dat verkeer er minder hard kan rijden. We gaan voor een indeling met een flauwe bocht erin. Dat betekent dat auto’s en motors er niet meer in 1 rechte lijn snelheid kunnen maken.
We maken de straat groener door er bomen te plaatsen. Daarbij houden we rekening met zonnepanelen op de daken van de huizen in de straat. Rondom de bomen zetten we planten. Door de nieuwe bomen vervalt een aantal parkeerplaatsen.
Bewoners hebben ook geveltuinen aangevraagd. De aannemer neemt contact op met de mensen die zo’n aanvraag hebben gedaan en levert de geveltuinen zo op dat er direct plantjes in kunnen. Het Centrum voor Natuur- en Milieueducatie (CNME) helpt bewoners planten kiezen voor de geveltuin.
We vervangen in de Heerder Groenweg ook de aansluitingen van de huizen op het hoofdriool. We geven bewoners advies hoe ze wateroverlast in huis kunnen voorkomen.
-
We vervangen het asfalt van de Attilaweg door betonstraatstenen. Op de parkeerplaatsen in de straat leggen we stenen die bestaan uit een soort bakjes met daarin gras.
We vervangen en/of herstellen in de Attilaweg ook de aansluitingen van de huizen op het hoofdriool. We geven bewoners advies hoe ze wateroverlast in huis kunnen voorkomen.
-
Er komt nieuw asfalt op de Prins Mauritslaan en in het begin van Mockveld (tot en met huisnummer 1-2). We verbreden de strook groen en vullen de bomenlaan aan langs het VISTA college.
Aan de Prins Mauritslaan vervangen we en/of herstellen we de aansluitingen van de huizen op het hoofdriool. We koppelen een aantal kolken (putten in de straat en/of de stoep waar regenwater in kan lopen, red.) van de riolering af en zorgen dat het water rechtstreeks de ondergrond in kan. We geven bewoners advies hoe ze wateroverlast in huis kunnen voorkomen.