balkon met fleurige bloemen en tijgerkat

Uit je Dak Prijs 2021

De uitslag is bekend!

De Uit je Dak Prijs 2021 Maastricht werd gehouden om bewoners te inspireren hun balkon, terras of dak te vergroenen en te verduurzamen. Zo dragen we allemaal bij om Maastricht een stukje mooier en leefbaarder te maken.

Van 13 juli tot en met 20 augustus konden bewoners een foto van hun groene (sedum)dak, balkon, dakterras of geveltuintje insturen. Van 2 tot en met 13 september konden bewoners stemmen voor de publiekprijs. Daarnaast heeft een deskundige jury vier prijzen toegekend voor het duurzaamste dak, balkon, terras en geveltuin.

In totaal waren er 5 prijzen te winnen ter waarde van  125 euro.

Winnaars Uit je Dak Prijs 2021 Maastricht

De jury is blij met de inzendingen voor de Uit Je Dak Prijs 2021. De creativiteit en liefde die de inzenders in hun daken, balkons, geveltuinen en dakterrassen stoppen, spatten ervan af. De enthousiasmerende en inspirerende verhalen waren een cadeau voor de jury om te lezen. De inzendingen laten zien hoe je soms eenvoudig een bijdrage kan leveren aan vergroening en verduurzaming.

Winnaar in de categorie terras:
5 vierkante meter groen geluk

De jury: “Een heerlijke verblijfplek moet dat zijn, die paar vierkante meter dakterras in het Jekerkwartier. Waar de eigenaren oog hebben voor het spontane, de muurbegroeiing en de kolibrievlinder. Een terras waar planten oud mogen worden, ook dat is een aspect van duurzaamheid.”

Winnaar in de categorie balkon:
Een kleine groene oase langs de snelweg

De jury is gecharmeerd van de lekkernijen die hier groeien. Een klein balkon, dat in korte tijd al anderen geïnspireerd heeft. Gelukkig wordt er steeds meer geoogst van eigen balkon, dat merken we aan de andere inzenders.  Dit balkon wint, ‘zomaar’ op een plek die iedereen vanaf de A2 gezien heeft!

Winnaar in de categorie (sedum/groen)dak:
Balkon met groendak

De jury: "Ook deze winnaar inspireert tot navolging. Je koopt kaal beton terwijl je droomt van iets anders. Nu ligt het sedumdak er en staat in bloei. De rest van de tuin is mee van kleur veranderd. Het blijkt maar weer: met ontwikkeling, tijd en liefde kun je veel bereiken. Mooi hoe het regenwater benut wordt!"

Winnaar in de categorie geveltuin:
Gezamenlijke tuin met gevelbegroeiing in hartje Maastricht

Lof van de jury! Want dit is een echt samenproject, onder leiding van 1 van de bewoners. Je waant je in Zuid-Europa, een groene oase waar je toevallig terecht kunt komen terwijl je door de stad dwaalt. Deze stadstuin is natuurlijk meer dan een geveltuin. Maar denk de muurbegroeiing eens weg en de sfeer is verdwenen. Is de stenen stad dempt het verticale groen het geluid, en biedt een slaapplek aan de mussen. De jury meent de zoemende bijen te horen, die genieten van de verborgen, onooglijke, maar nectarrijke bloemen van de wilde wingerd. We komen graag een keer langs!

Winnaar van de publieksprijs:
Blije bijen en bewoners in Amby

In de periode 2 tot en met 13 september kon er gestemd worden voor de publieksprijs. Er zijn in totaal 271 unieke stemmen uitgebracht en de winnaar met 51 stemmen is ‘Blije bijen en bewoners in Amby’!

Kijk voor alle inzendingen op de inspiratiepagina.

Over Uit je Dak Prijs

Door de klimaatverandering wordt het in de zomer sneller warm, kan water bij hevige regenbuien niet goed worden afgevoerd en zijn er minder vogels en bijen. De gemeente Maastricht wil groen toevoegen in de stad, maar ook inwoners helpen om hun eigen tuin, dak of balkon te vergroenen.  Met de Uit je Dak Prijs 2021 zet de gemeente inwoners met een groen dak, een groen balkon of een geveltuintje in het zonnetje. Zo willen we andere Maastrichtenaren inspireren.

Maastricht wil in 2040 een klimaatbestendige stad zijn. Meer groen helpt de stad te verkoelen in hete zomers en water op te nemen bij hevige hoosbuien. De bomen en planten zorgen voor meer zuurstof en minder koolstofdioxide (CO2). Meer groen nodigt ook uit tot wandelen, fietsen, spelen en sporten. En het schept ruimte voor andere planten- en diersoorten in de stad. Maastricht wordt zo niet alleen klimaatbestendig, maar ook nog aangenamer om in te wonen, te werken en te recreëren.