Stempluspas

Als u kiesrecht heeft en 70 jaar of ouder bent, ontvangt u een stempluspas voor de Tweede Kamerverkiezingen. Met de stempluspas kunt u per brief stemmen, zelf bij een stembureau uw stem uitbrengen of iemand machtigen om voor u te stemmen. Heeft u de stempluspas niet ontvangen of is de pas kwijt of beschadigd? Dan kunt u online (met DigiD) een nieuwe stempluspas aanvragen. 

Ouderen zijn extra kwetsbaar voor het coronavirus. Om toch veilig te kunnen stemmen, krijgen stemgerechtigde ouderen daarom een stempluspas voor de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart 2021. Bent u die dag 70 jaar of ouder, dan kunt u met de stempluspas per brief stemmen. Wilt u toch liever stemmen bij een stembureau? Of wilt u iemand machtigen om namens u te stemmen? Ook dan heeft u een stempluspas nodig.

Stempluspas niet ontvangen, kwijt of beschadigd?

Heeft u op 2 maart 2021 nog geen stempluspas ontvangen? Check dan eerst de voorwaarden in het uitklapmenu onderaan deze pagina. Voldoet u aan alle voorwaarden? Dan kunt u  een stempluspas aanvragen.

Heeft u wél een stempluspas ontvangen, maar bent u de pas kwijt? Of is de pas beschadigd? 

Ook dan kunt u tot uiterlijk 12 maart 17.00 uur  een nieuwe stempluspas aanvragen.  Bij voorkeur doet u dit online, via de knop hiernaast. Eventueel kunt u ook naar de balie bij het GemeenteLoket komen. Dit kan zonder afspraak en tot uiterlijk 12 maart 17.00 uur. Neem een geldig identiteitsbewijs mee.

Zelf stemmen of iemand machtigen?

U kunt als 70-plusser op 3 manieren stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen: 

  1. Zelf stemmen per brief
  2. Zelf stemmen bij een stembureau
  3. Iemand machtigen om voor u te stemmen

Zelf stemmen per brief

Uiterlijk 3 maart ontvangt u van ons uw stempluspas. En uiterlijk 11 maart krijgt u nog een brief met daarin uitleg over briefstemmen, een briefstembiljet, een envelop met de tekst 'briefstembiljet' en een retourenvelop.  Pas als u deze 4 documenten heeft ontvangen, kunt u stemmen: 

  • Vul het stembiljet in
  • Doe het stembiljet daarna in de envelop met de tekst 'briefstembiljet' (zonder adres) en sluit deze
  • Doe de gesloten envelop met daarin uw stembiljet en uw ondertekende stempluspas in de retourenvelop (met adres)
  • Stuur uw briefstem tijdig per post naar het briefstembureau. De uiterste ontvangstdatum voor briefstemmen is 17 maart om 21.00 uur. Post uw briefstem dus uiterlijk vrijdag 12 maart om 17.00 uur. U kunt uw briefstem ook zelf bezorgen bij een van de afgiftepunten. Raadpleeg voor locaties en inlevertijden het uitklapmenu onderaan deze pagina.

Heeft u vragen over briefstemmen? Kijk op de Rijksoverheid website  of bel naar 0800-1351.

Zelf stemmen bij een stembureau

U gebruikt uw stempluspas en stemt bij een van de stembureaus

Iemand machtigen om voor u te stemmen

U kunt iemand machtigen om voor u te stemmen. Dit kan met de stempluspas. U kunt de stempluspas maar 1 keer gebruiken om te stemmen.

 

  • U ontvangt een stempluspas voor de Tweede Kamerverkiezingen als:

    • u de Nederlandse nationaliteit heeft
    • u op 15 februari 2021 staat ingeschreven in de Gemeente Maastricht
    • u op 17 maart 2021 (de dag van de verkiezingen) 70 jaar of ouder bent
    • u niet uitgesloten bent van het kiesrecht
  • Locaties
    Data en tijden

    GemeenteLoket (informatiebalie)
    Mosae Forum 10
    6211 DW Maastricht

    10, 11 en 12 maart en 15, en 16 maart 2021
    van 08.30 tot 17.00 uur
    op 17 maart van 07.30 tot 21.00 uur

     

    Bij een van de 10 aangewezen stembureaus

     

    15 en 16 maart 2021
    van 07.30 uur tot 21.00 uur

    Bij een van de 60 stembureaus

     

    17 maart 2021
    van 07.30 tot 21.00 uur