Bodemverontreiniging, sanering

Voor de vergunning bij bouwplannen voor huizen, kantoren en fabrieken is een bodemtoets nodig. Als uit de bodemtoets blijkt dat de grond is vervuild dan kunnen wij saneringsmaatregelen eisen. Als de grond niet ernstig vervuild is, kunnen wij besluiten dat u toch mag bouwen.

Welke gegevens doorgeven?

Wat u nodig heeft voor de bodemtoets, hangt af van de omgevingsvergunning. Het ligt eraan of deze alleen voor de activiteit milieu of ook voor de bouwactiviteiten afgegeven wordt. Kijk daarvoor op de website van Omgevingsloket

  • Voordat u gaat bouwen, moet u de grond saneren. De vergunning is pas geldig als de bodem voldoet aan de eisen. 

    Tijdelijk uitplaatsen (zonder afvoer van grond) met betrekking tot asbest in puinhoudende bodem
    De gemeente Maastricht heeft besloten de landelijk opgestelde 'richtlijn voor risicogestuurd werken bij tijdelijk uitplaatsen (zonder afvoer van grond) met betrekking tot asbest in puinhoudende bodem' te volgen.

    Bij de beoordeling van bodemonderzoeken volgen we dus die richtlijn. Wilt u tijdens de uitvoering toch grond afvoeren (bijvoorbeeld vanwege te veel bodemvreemde bijmengingen), dan is een asbestonderzoek conform NEN5707 alsnog noodzakelijk.

  • Meestal betaalt de eigenaar van de grond de kosten.

  • Wanneer de sanering start wordt bepaald afhankelijk  van de situatie.

  • U kunt binnen 6 weken bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Bent u het niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift,dan kunt u een beroep aantekenen bij de rechtbank.

  • Landelijke wetten

    Overgangsrecht - formulieren Wbb

    • Melding type 1: algemene meldingsformulier Wet bodembescherming (Wbb)
      Met algemene meldingsformulier Wet bodembescherming (Wbb) kunt u meldingen in het kader van de Wet bodembescherming (art. 28, 29 en 39 Wbb) indienen. Uw melding kan alleen in behandeling worden genomen als de stukken compleet zijn (ingevuld). De proceduretijd voor een melding art.28, 29 of 39 Wbb duurt normaal gesproken maximaal 15 weken. In bijzondere gevallen kan de termijn echter met nog eens 15 weken worden verlengd.
    • Melding type 2: meldingsformulier Besluit Uniforme Saneringen (BUS)
      De rijksoverheid heeft specifieke meldingsformulieren voor uniforme saneringen beschikbaar gesteld. U kunt die downloaden via de website van de Rijksoverheid en dient de ingevulde formulieren daarna in tweevoud per mail in bij de gemeente Maastricht.
    • Melding type 3: meldingsformulier start of einde saneringswerkzaamheden
      Is uw saneringsplan goedgekeurd? Of hebt u instemming gekregen voor een BUS-melding of zorgplichtsanering? Meld de startdatum van de werkzaamheden dan minimaal 5 werkdagen voordat de werkzaamheden beginnen per mail bij de toezichthouder van het bevoegde gezag Wbb. Voor de gemeente Maastricht is dat de Regionale Uitvoeringsdienst Zuid-Limburg (RUD ZL). Tijdens de saneringswerkzaamheden blijft RUD ZL uw contactpersoon. Ook het einde van de werkzaamheden meldt u bij RUD ZL. Maak voor beide meldingen gebruik van het meldingsformulier voor aanvang / beƫindiging bodem/grondwater saneringswerkzaamheden.
    • Melding type 4: melding afwijking type saneringsplan / afwijking BUS-melding
      Voor het melden van een wijziging tijdens de bodemsanering, kunt u gebruikmaken van het formulier Melding wijziging bodemsanering. U kunt dit formulier ook gebruiken voor het melden van afwijkingen tijdens de uitvoering van BUS-saneringen, omdat de rijksoverheid daarvoor geen specifieke formulier heeft opgesteld. Meld de afwijking zo snel mogelijk door het ingevulde formulier te mailen naar de toezichthouder, de Regionale Uitvoeringsdienst Zuid-Limburg (RUD ZL).