Veilig zaken doen, E-loket

Als u online zaken doet met de gemeente, wilt u natuurlijk dat dat veilig en betrouwbaar gebeurt. Via uw Persoonlijke Internet Pagina (PIP) en het E-loket kunt u veilig zaken met ons doen. Bijvoorbeeld een vergunning aanvragen, iets melden of vertrouwelijke documenten (zoals een kopie van uw paspoort) met ons delen.

Veilig en betrouwbaar

Uw Persoonlijke Internet Pagina is een betrouwbare en veilige omgeving om zaken te doen met de gemeente. Om u te identificeren, moet u inloggen met DigiD (inwoners) of eHerkenning (bedrijven). Daarna krijgt u toegang tot het E-loket. Hier kunt u: 

  • uw contactgegevens inzien en eventueel wijzigen
  • uw zaken inzien en de status raadplegen
  • vereiste documenten en/of opmerkingen op een veilige manier toevoegen aan nog lopende zaken. Wij kunnen u bijvoorbeeld vragen om vertrouwelijke documenten met ons te delen zoals een kopie van uw paspoort. 
  • vragen stellen/ Bericht verzenden. Uw vraag komt dan rechtstreeks bij de persoon die uw zaak of melding behandelt. 

Uw gegevens wijzigen

Uw gegevens wijzigen werkt zo:

  1. Ga naar Mijn Gegevens
  2. Klik in het veld dat u wilt wijzigen (e-mail of telefoonnummer)
  3. Wijzig de gewenste gegevens
  4. Klik op de knop Opslaan

Notificaties ontvangen

Om de voortgang van uw (aan)vraag of melding te volgen, kunt u aangeven dat u notificaties (automatische e-mails) wilt ontvangen zodra er iets in uw zaak wijzigt. Notificaties activeren werkt zo: 

  1. Ga naar Mijn Gegevens
  2. Klik op het vakje voor de tekst 'Stuur mij een e-mail bij wijzigingen in mijn zaken'
  3. Klik op de knop Opslaan

Status van uw zaken bekijken

Op uw pagina kunt u de status van uw zaken bekijken. U kunt bijvoorbeeld zien of we uw zaak al in behandeling hebben genomen en of de eventueel vereiste documenten door ons zijn ontvangen. De status van uw zaken bekijken, werkt zo: 

  1. Ga naar Mijn Zaken
  2. Klik op de tegel van de zaak die u wilt bekijken
  3. In de tijdlijn ziet u de actuele status van uw zaak

Krijgt u de melding 'u heeft geen lopende zaken' dan heeft u geen lopende zaken. Of wij  beschikken nog niet over de juiste gegevens om uw persoonlijke gegevens op te halen (binnen of buiten de gemeente). 

Documenten openen en downloaden 

We kunnen op een veilige en betrouwbare manier documenten uitwisselen. 

Een document openen werkt zo: 

  1. Ga naar Mijn zaken
  2. Klik op de gewenste zaak
  3. Klik op het document dat u wilt openen of downloaden
  4. Kies voor 'Openen' om het documenten te bekijken. 
  5. Kies voor 'Opslaan als' als u het document wilt downloaden en bewaren

Documenten uploaden (toevoegen)

Voor de afhandeling van uw verzoek hebben wij soms documenten van u nodig. U kunt zo'n document veilig en betrouwbaar met  ons delen. 

Een document toevoegen, werkt zo: 

  1. Ga naar Mijn Zaken
  2. Klik op de gewenste zaak
  3. Onder het kopje Documenten ziet u alle documenten die al aan deze zaak zijn toegevoegd. Door u of door ons. 
  4. Klik op +Voeg toe
  5. Dubbelklik op het document dat u wilt toevoegen 
  6. Bevestig dat u dit document wilt uploaden door te klikken op de knop Voeg toe
  7. Zodra het uploaden is gelukt, verschijnt het document onder het kopje 'Documenten' in uw zaak

Verstuur een bericht

U kunt ook berichten versturen naar de ambtenaar of afdeling die uw zaak in behandeling heeft. Uw bericht komt dan meteen op de juiste plek terecht. 

Een bericht versturen, werkt zo: 

  1. Ga naar Mijn Zaken
  2. Klik op de zaak waarover u een bericht wilt versturen
  3. U ziet nu een kader in de rechterbovenhoek van uw scherm met daarin de tekst 'Verstuur een bericht'
  4. Klik in het venster en tik uw bericht 
  5. Klik op de knop Verstuur om uw bericht te verzenden