DigiD aanvragen als u in het buitenland woont
Met uw persoonlijke DigiD kunt u online uw zaken regelen met de overheid. Woont u in het buitenland? En bent u Nederlander of heeft u de nationaliteit van een EER-land (alle EU-landen plus Noorwegen, IJsland en Liechtenstein)? Dan kunt u via digid.nl uw DigiD aanvragen. Als u uw DigiD aanvraagt, krijgt u een baliecode. Daarmee gaat u naar de DigiD-balie van de gemeente Maastricht. Of naar een van de andere DigiD-balies. U krijgt dan een activeringscode waarmee u uw DigiD op digid.nl kunt activeren.
Stappenplan DigiD aanvragen vanuit het buitenland
- Vraag een DigiD aan via de website DigiD.nl
- Ontvang een Baliecode
- Maak een afspraak bij gemeente Maastricht (of een andere DigiD-balie)
- Ontvang een DigiD Activeringscode
- Voer Activeringscode in op de website van DigiD
Maak een afspraak bij de DigiD-balie
Wanneer u een DigiD aanvraagt via de website van DigiD, dan ontvangt u een Baliecode. Met deze Baliecode komt u langs bij de DigiD-balie van de gemeente Maastricht. Maak hiervoor altijd een afspraak. Er zijn overigens meerdere DigiD-balies in Nederland en DigiD-balies in het buitenland en Caribisch Nederland waar u terecht kunt. Bij de DigiD-balie ontvangt u een DigiD Activeringscode. Met deze activeringscode kunt u uw aanvraag op DigiD.nl afronden.
Let op: uw Baliecode is 30 dagen geldig. Kom dus binnen 30 dagen naar een DigiD-balie.
Nodig voor de afspraak
- Uw baliecode van 9 tekens, beginnend met een B. Na uw DigiD-aanvraag heeft u deze per sms en per e-mail ontvangen. Uw baliecode is tot 30 dagen na uw DigiD-aanvraag geldig.
- Uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord.
- Uw paspoort of identiteitskaart van een land uit de Europese Economische Ruimte, waarvan u het documentnummer tijdens de aanvraag heeft ingevuld. Een rijbewijs is niet toegestaan.
- Uw burgerservicenummer (BSN).
- U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
-
- U woont in het buitenland.
- U heeft de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander EER-land (de EU-landen, aangevuld met Noorwegen, IJsland en Liechtenstein).
- U heeft een geldig paspoort van een EER-land (de EU-landen, aangevuld met Noorwegen, IJsland en Liechtenstein).
- U heeft een burgerservicenummer (BSN).
- U heeft een mobiele telefoon.
- U heeft een e-mailadres.
- U komt zelf naar de balie om uw DigiD te activeren. Het is niet mogelijk om hiervoor iemand te machtigen.
- U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
Inschrijving RNI
Moet u belasting betalen of bent u na 1 oktober 1994 verhuisd naar het buitenland? Dan staat u zeker ingeschreven in de RNI. Controleer of u staat ingeschreven in de RNI als- u geen belasting hoeft te betalen,
- u voor 1 oktober 1994 verhuisd bent naar het buitenland, of
- u nooit in Nederland gewoond heeft.
-
DigiD aanvragen is gratis.
-
Als u de baliecode hebt ontvangen, hebt u 30 dagen de tijd om uw DigiD-activeringscode op te halen bij het GemeenteLoket. Uw DigiD verloopt als u hem 3 jaar niet gebruikt.
-
Let op: op 1 juli 2021 is in Europa het Digitaal Corona Certificaat ingevoerd. Daarmee bewijst u dat u gevaccineerd bent of negatief getest. Met de CoronaCheck app van de Rijksoverheid kunt u het certificaat aanmaken. Om de app te gebruiken, heeft u DigiD nodig.
Woont u in het buitenland en bent u daar gevaccineerd? Dan is de CoronaCheck app vooralsnog niet bruikbaar. Ook niet als u DigiD aanvraagt. De app kan namelijk alleen vaccinatiegegevens ophalen bij de Nederlandse GGD en RIVM.
-