DigiD aanvragen als u in het buitenland woont

Met uw persoonlijke DigiD kunt u online uw zaken regelen met de overheid. Woont u in het buitenland? En bent u Nederlander of heeft u de nationaliteit van een EER-land (alle EU-landen plus Noorwegen, IJsland en Liechtenstein)? Dan kunt u via digid.nl uw DigiD aanvragen. Als u uw DigiD aanvraagt, krijgt u een baliecode. Daarmee gaat u naar de DigiD-balie van de gemeente Maastricht. Of naar een van de andere DigiD-balies. U krijgt dan een activeringscode waarmee u uw DigiD op digid.nl kunt activeren.

Stappenplan DigiD aanvragen vanuit het buitenland

  1. Vraag een DigiD aan via de website DigiD.nl
  2. Ontvang een Baliecode
  3. Maak een afspraak bij gemeente Maastricht (of een andere DigiD-balie) 
  4. Ontvang een DigiD Activeringscode
  5. Voer Activeringscode in op de website van DigiD

Maak een afspraak bij de DigiD-balie 

Wanneer u een DigiD aanvraagt via de website van DigiD, dan ontvangt u een Baliecode. Met deze Baliecode komt u langs bij de DigiD-balie van de gemeente Maastricht. Maak hiervoor altijd een afspraak. Er zijn overigens meerdere DigiD-balies in Nederland en DigiD-balies in het buitenland en Caribisch Nederland waar u terecht kunt. Bij de DigiD-balie ontvangt u een DigiD Activeringscode. Met deze activeringscode kunt u uw aanvraag op DigiD.nl afronden. 

Let op: uw Baliecode is 30 dagen geldig. Kom dus binnen 30 dagen naar een DigiD-balie.  

Nodig voor de afspraak

  • Uw baliecode van 9 tekens, beginnend met een B. Na uw DigiD-aanvraag heeft u deze per sms en per e-mail ontvangen. Uw baliecode is tot 30 dagen na uw DigiD-aanvraag geldig.
  • Uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord.
  • Uw paspoort of identiteitskaart van een land uit de Europese Economische Ruimte, waarvan u het documentnummer tijdens de aanvraag heeft ingevuld. Een rijbewijs is niet toegestaan.
  • Uw burgerservicenummer (BSN).
  • U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
    • U woont in het buitenland.
    • U heeft de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander EER-land (de EU-landen, aangevuld met Noorwegen, IJsland en Liechtenstein).
    • U heeft een geldig paspoort van een EER-land (de EU-landen, aangevuld met Noorwegen, IJsland en Liechtenstein).
    • U heeft een burgerservicenummer (BSN).
    • U heeft een mobiele telefoon.
    • U heeft een e-mailadres.
    • U komt zelf naar de balie om uw DigiD te activeren. Het is niet mogelijk om hiervoor iemand te machtigen.
    • U staat ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).

    Inschrijving RNI
    Moet u belasting betalen of bent u na 1 oktober 1994 verhuisd naar het buitenland? Dan staat u zeker ingeschreven in de RNI. Controleer of u staat ingeschreven in de RNI als

    • u geen belasting hoeft te betalen,
    • u voor 1 oktober 1994 verhuisd bent naar het buitenland, of
    • u nooit in Nederland gewoond heeft.
  • DigiD aanvragen is gratis.

  • Als u de baliecode hebt ontvangen, hebt u 30 dagen de tijd om uw DigiD-activeringscode op te halen bij het GemeenteLoket. Uw DigiD verloopt als u hem 3 jaar niet gebruikt.

  • Let op: op 1 juli 2021 is in Europa het Digitaal Corona Certificaat ingevoerd. Daarmee bewijst u dat u gevaccineerd bent of negatief getest. Met de CoronaCheck app van de Rijksoverheid kunt u het certificaat aanmaken. Om de app te gebruiken, heeft u DigiD nodig.

    Woont u in het buitenland en bent u daar gevaccineerd? Dan is de CoronaCheck app vooralsnog niet bruikbaar. Ook niet als u DigiD aanvraagt. De app kan namelijk alleen vaccinatiegegevens ophalen bij de Nederlandse GGD en RIVM.