Naamgebruik, verzoek aanduiding

U kunt bij ons aangeven dat u met een andere achternaam aangeschreven wil worden.

Verzoek indienen

Uw verzoek aanduiding naamgebruik kunt u online indienen met DigiD. Uw aanschrijfnaam wordt vervolgens door overheidsorganisaties gebruikt als zij u post sturen.

In officiële papieren (bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs) blijft de achternaam staan waarmee u bent geboren. 

  • Een verzoek aanduiding naamgebruik kunt u doen, als u:

    • getrouwd bent;
    • geregistreerd partner bent geworden;
    • gescheiden bent;
    • weduwe of weduwnaar bent geworden.
  • Binnen 4 weken maakt de gemeente de beslissing schriftelijk bekend.

  • Aan het indienen van een verzoek aanduiding naamgebruik zijn geen kosten verbonden. 

    Wilt u een afschrift of uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP)? Dan betaalt u daarvoor € 14,- (tarief 2021).

  • Wilt u een verzoek wijziging naamgebruik indienen, doe dat dan bij voorkeur met DigiD. Woont u in het buitenland en heeft u geen DigiD? Ook dan kunt u een verzoek indienen. Dat kan alleen bij de Nederlandse gemeente waar u het laatst stond ingeschreven voordat u naar het buitenland verhuisde. 

    • Woonde u voor uw verhuizing naar het buitenland in de gemeente Maastricht?
      Dan kunt u uw verzoek wijziging naamgebruik bij ons indienen (zonder DigiD).

    • Woonde u voor uw vertrek naar het buitenland in een andere Nederlandse gemeente?
      Neem dan met die gemeente contact op.