Naamgebruik, verzoek aanduiding
U kunt bij ons aangeven dat u met een andere achternaam aangeschreven wil worden.
Verzoek indienen
Uw verzoek aanduiding naamgebruik kunt u online indienen met DigiD. Uw aanschrijfnaam wordt vervolgens door overheidsorganisaties gebruikt als zij u post sturen.
In officiële papieren (bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs) blijft de achternaam staan waarmee u bent geboren.
-
Een verzoek aanduiding naamgebruik kunt u doen, als u:
- getrouwd bent;
- geregistreerd partner bent geworden;
- gescheiden bent;
- weduwe of weduwnaar bent geworden.
-
Binnen 4 weken maakt de gemeente de beslissing schriftelijk bekend.
-
Aan het indienen van een verzoek aanduiding naamgebruik zijn geen kosten verbonden.
Wilt u een afschrift of uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP)? Dan betaalt u daarvoor € 14,30 (tarief 2022).
-
Wilt u een verzoek wijziging naamgebruik indienen, doe dat dan bij voorkeur met DigiD. Woont u in het buitenland en heeft u geen DigiD? Ook dan kunt u een verzoek indienen. Dat kan alleen bij de Nederlandse gemeente waar u het laatst stond ingeschreven voordat u naar het buitenland verhuisde.
-
Woonde u voor uw verhuizing naar het buitenland in de gemeente Maastricht?
Dan kunt u uw verzoek wijziging naamgebruik bij ons indienen (zonder DigiD). -
Woonde u voor uw vertrek naar het buitenland in een andere Nederlandse gemeente?
Neem dan met die gemeente contact op.
-