Mediaonderzoek 2024

In dit overvolle en versnipperde medialandschap, met daarbij een enorm aanbod aan communicatie, is voor overheden het bereiken van inwoners een complexe zoektocht. Vandaar dat we sinds 2015 middels een jaarlijks onderzoek een beeld vormen van het mediagebruik van Maastrichtenaren. 

 

De uitkomsten van het onderzoek zijn bepalend voor onze communicatiestrategie. Wij proberen immers een zo hoog mogelijk bereik te genereren. En dat lukt het best als we met een uitgekiende mediamix aansluiten bij de meest gebruikte kanalen. 

 

Waardering en bereik in 2024

Als meest actuele en betrouwbare bron voor Maastrichts nieuws, blijft De Limburger aan kop. Daarna volgen L1, RTV Maastricht, Wat is Loos in Mestreech en de buurtbladen. De Nieuwe Ster Maastricht scoort een 6de plek. Naast deze waarderingscijfers onderzoek we ook het bereik: hoeveel mensen gebruiken het medium minimaal 1 maal per week. Dit zogeheten 'weekbereik' wordt in de meeste mediaonderzoeken gehanteerd omdat programmeringen vaak een wekelijks ritme kennen. Wat betreft weekbereik zien we in Maastricht ook De Limburger aan kop (online en papier), gevolgd door 1Limburg.nl (de online nieuwsapp van L1), Wat is Loos in Mestreech, een gedeelde 4de plek voor L1 TV en RTV Maastricht, en een gedeelde 6de plek voor de buurtbladen, VIA Maastricht en de Nieuwe Ster Maastricht (zowel online als papier). Ook qua dagbereik staat De Limburger bovenaan. In totaal zijn 9 lokale en regionale media onderzocht die Maastricht bedienen. Het weekbereik van al deze media neemt toe naarmate de respondent ouder wordt, met een piek tussen 55 en 75 jaar. 

Communicatiestrategie

Minimaal eens per maand brengen we campagnes bij onze inwoners in een mix van online, TV en papier via De Limburger, VIA Maastricht, RTV Maastricht, Wat is Loos in Mestreech en News in English. Daarnaast wordt, afhankelijk van het onderwerp, maatwerk toegevoegd door middel van bijvoorbeeld driehoeksborden, huis-aan-huisbrieven en de papieren afvalkalender. 

Social Media zetten we vooral flankerend in om doelgroepen naar de informatie te leiden die al op onze websites staat. We maken geen gebruik van TikTok en X. Tot slot brengen we wekelijks een eigen nieuwsbrief uit met inmiddels ruim 14.000 abonnees. Deze mediamix wordt bepaald op basis van het mediagebruik van de Maastrichtenaren. We beraden ons nog of het nieuwe mediaonderzoek aanleiding geeft tot verschuivingen binnen de mediamix.

Campagne

Bekijk hieronder een voorbeeld van een maandcampagne.

Eerdere mediaonderzoeken