Resultaten van onderzoek

De gemeente Maastricht vindt het belangrijk om te weten wat er leeft in de stad. Daarom nodigen wij regelmatig inwoners uit om mee te doen aan onderzoek. Bent u nieuwsgierig naar wat dit ons oplevert? Op deze pagina vindt u samenvattingen van een aantal onderzoeken.

Afgeronde onderzoeken

  • Bezoekers waarderen Magisch Maastricht met een 8,2

    Vorig jaar december vond de 10e editie van het winterevenement Magisch Maastricht plaats. Een maand lang stond onze binnenstad in het teken van winter vertier en magie, met een route van sfeerlicht door de straten en het Vrijthof vol kraampjes, attracties en 900m² overdekt kunstijs. Dit jaar werd ook de Sint Servaasbasiliek prominent betrokken, met een expositie van kerststallen, fluistertochten, muziekoptredens en kerstverhalen in het dialect.

    De gemeente Maastricht en organisator Stichting Winterevents Maastricht willen graag weten waar de bezoekers vandaan komen en hoe zij Magisch Maastricht beoordelen. Het team Onderzoek & Statistiek is ingeschakeld om een bezoekersonderzoek uit te voeren. Zo’n 1.350 bezoekers deelden hun ervaringen met de enquêteurs in de binnenstad. Met het oog op het grote aantal buitenlandse bezoekers is er gewerkt met zowel Nederlandse als met Engels-, Duits- en Franstalige vragenlijsten.

    De uitkomsten laten zien dat 60% van de bezoekers uit Nederland komt, 18% uit België, 11% uit Duitsland en 11% uit overige landen. Van de Nederlandse bezoekers komt ongeveer een derde uit Maastricht zelf, de rest komt vooral uit de Randstad en uit Brabant of Zeeland. Waar Maastrichtenaren veelal te voet of met de fiets komen, komt de rest van Nederland net zo vaak met de auto als met de trein. Belgische bezoekers komen voornamelijk met de auto, bij bezoekers uit Duitsland is het aandeel auto en bus evenredig verdeeld. 1 op de 3 bezoekers van Magisch Maastricht blijft overnachten (inwoners van Maastricht zelf zijn hierin buiten beschouwing gelaten).

    Magisch Maastricht krijgt een gemiddeld rapportcijfer van 8,2. Een derde van de bezoekers beoordeelt het evenement met een 9 of een 10. Vooral de lichtroute en de kraampjes en attracties op het Vrijthof vallen in de smaak. De waardering voor Magisch Maastricht wordt nog eens onderstreept door het feit dat meer dan de helft van de bezoekers verwacht dat zij volgend jaar weer van de partij zullen zijn.

    Team Onderzoek & Statistiek - januari 2020

  • Onderzoek sportgedrag kinderen

    Kinderen stimuleren om meer te bewegen en te sporten is een belangrijk doel voor de gemeente Maastricht. Het team Onderzoek & Statistiek vroeg Maastrichtse gezinnen naar het sportgedrag van hun kinderen. Meer dan 750 gezinnen gaven hier gehoor aan door het invullen van een online vragenlijst. Ruim de helft van de ondervraagde huishoudens (58%) geeft aan dat er tenminste één kind aan sport doet. Voetbal blijkt veruit het meest populair, gevolgd door dans, zwemmen, gymnastiek/turnen, tennis en hockey. 

    Er is ook gevraagd naar de bekendheid met Maastricht Sport, de intern verzelfstandigde sportorganisatie van de gemeente Maastricht. 6 op de 10 huishoudens met jonge kinderen heeft er wel eens van gehoord. De zwemactiviteiten in het Geusseltbad, de IRONKIDS finale en de Groene Loper Kidsrun blijken het meest bekend.

    De komende jaren wil Maastricht Sport nog meer kinderen aan het sporten krijgen. Een grotere naamsbekendheid en een positief imago moeten hierbij helpen. Over 2 jaar gaan we nog eens meten of ze op de goede weg zijn.

  • Hoeveel Maastrichtenaren zitten op Facebook?

    Februari 2019

    Hoeveel Maastrichtenaren zitten op Facebook? Wie kijken er naar TV Maastricht? En wat is het bereik van de lokale huis-aan-huiskrant? De gemeente Maastricht doet regelmatig onderzoek naar het mediagebruik van haar inwoners. Deze informatie gebruiken we om onze berichtgeving af te stemmen op de kanalen die burgers gebruiken.

    Begin dit jaar hebben meer dan 3.300 inwoners in een vragenlijst ingevuld welke media zij gebruiken en hoe vaak zij dit doen. Een deel van hen deed mee via een online vragenlijst, bij sommigen viel er een papieren versie op de deurmat en anderen werden uitgenodigd omdat zij lid zijn van ons online burgerpanel.

    Zoals gezegd, geeft dit onderzoek inzicht in welke media Maastrichtenaren gebruiken. Doordat we regelmatig meten, kunnen we ook zien hoe dit gebruik zich ontwikkelt. Zo blijkt het aandeel dagelijkse gebruikers van Instagram bijvoorbeeld 11% hoger te liggen dan 2 jaar geleden. Voor de gemeente Maastricht kan dit een argument zijn om dit kanaal nog vaker te gaan inzetten.

Online burgerpanel

Het MaastrichtForum is het online burgerpanel van de gemeente Maastricht. Het telt zo’n 4.000 inwoners, die graag meedenken over de toekomst van de stad. Wilt u ook vaker uw mening geven over Maastricht? Meld u dan snel aan.