Verkeersveiligheid Groene Loper
We willen ervoor zorgen dat voetgangers, fietsers en automobilisten samen kunnen genieten van de Groene Loper en er tegelijkertijd veilig gebruik van (kunnen) maken. Hoe? Dat leest u op deze pagina.

Toelichting beeld: A = rijbaan Groene Loper, B = middenberm Groene Loper
Waarom de verkeersveiligheid verbeteren?
Op de Groene Loper is het vaak druk. Er fietsen en wandelen vaak veel mensen tegelijk. En er rijden auto's, soms te hard. Wandelaars voelen zich onveilig door fietsers. Snelle fietsers die voor de rijbaan kiezen voelen zich opgejaagd door die auto’s. Op verschillende manieren willen we daarom de verkeersveiligheid verbeteren.
Hoe gaan we de verkeersveiligheid verbeteren?
In de 2e helft van 2025 veranderen we dingen op de weg zelf. Denk aan het aanleggen van verhoogde kruispunten en zebrapaden. Dat noemen we fysieke verkeersmaatregelen. Samen met Maastricht Bereikbaar zorgden we voor een communicatie- en gedragsaanpak: de Flaneer-etiquette ‘samen stapvoets – strolling together’. Eerder al voerden we op de Groene Loper en in een deel van Wittevrouwenveld, Wyckerpoort en Scharn een 30 kilometerzone in. Dat betekent dat u in dit gebied niet meer harder dan 30 kilometer per uur mag rijden. Tot slot willen we de halfverharding van de Groene Loper na 2028 vervangen.
Op deze pagina vindt u informatie over de 30 kilometerzone, de halfverharding en de fysieke verkeersmaatregelen. Informatie over de communicatie- en gedragsaanpak staat op de website van Maastricht Bereikbaar.
-
In een deel van Wittevrouwenveld, Wyckerpoort en Scharn hebben we een maximale snelheid van 30 kilometer per uur ingevoerd.
De 30 kilometer-zone geldt voor…
- President Rooseveltlaan
- Koningsplein
- Oranjeplein
- Nassaulaan
- Winterbed
- Meerssenerweg (tussen Viaductweg en Scharnerweg)
- Professor Nijpelsstraat
- Noormannensingel
- Heerderweg
- Sint Gerardusweg
- Dr. Schaepmanstraat
- Czaar Peterstraat
- Scharnerweg (tussen Sibemaweg en Meerssenerweg).
Op de kaart ziet u precies over welk gebied in Wittevrouwenveld, Wyckerpoort en Scharn het gaat.
Hoe ziet u waar de 30 kilometerzone begint?
De 30 kilometerborden staan op 4 plekken rondom de zone:
- aan de zuidzijde: Winterbed, Endepolsdomein richting de spoorwegovergang
- aan de westzijde: buiten de Scharnertunnel
- aan de oostzijde: Scharnerweg net voorbij de rotonde bij de Sibemaweg
- aan de noordzijde: Olympiaweg, oprit naar de Dr. Schaepmanstraat, Meerssenerweg vlakbij de Viaductweg.
Naast deze borden staat er ook een grote 30 op het wegdek. Dit maakt de toegang tot de zone extra duidelijk. Rondom de rotonde aan de Scharnerweg staan herhalingsborden.
-
De gemeente Maastricht en Maastricht Bereikbaar zorgen samen voor een aanpak voor veilig(er) verkeersgedrag. De aanpak veilig(er) verkeer(sgedrag) bestaat uit 2 onderdelen. 1 ervan is het aanpassen van dingen op de weg. Zoals de wegmarkering. Dat noemen we fysieke verkeersmaatregelen. Het andere onderdeel is de communicatie- en gedragsaanpak van Maastricht Bereikbaar. Daarover leest u meer onder het kopje communicatie- en gedragsaanpak.
De maatregelen
In de 2e helft van 2025 gaan we aan de slag met de fysieke verkeersmaatregelen. Die bestaan vooral uit verhoogde kruispunten en zebrapaden. Ze zorgen ervoor dat auto's moeten remmen. Ook wordt op plekken rood asfalt aangebracht om de snelle (elektrische) fietser richting rijbaan te leiden.
Toelichting kaartje: P = plateaus, F = fietsers stimuleren om van de rijbaan gebruik te maken, <-> = verhoogde oversteekvoorzieningen of snelheidsremmende plateaus, ? = (mogelijk) later op te lossen vraagstukken.
-
Het materiaal voor de halfverharding van de Groene Loper laat te wensen over. Dat materiaal heet GraviLyn. Tot en met juni 2028 hebben we nog afspraken over het onderhoud met de partij die de halfverharding gemaakt heeft. Daarna willen we het vervangen door een ander, harder materiaal dat langer meegaat. In de tussentijd houdt de gemeente de situatie in de gaten. Als de GraviLyn loslaat, laten we het maken. En we laten de halfverharding vaker opvegen.
-
Verkeerstellingen
2024
In juni 2024 zijn er verkeerstellingen en snelheidsmetingen gedaan in de 30-kilometerzone op en rondom de Groene Loper. De belangrijkste uitkomsten zijn:
- Ten opzichte van 2023 rijden er minder auto’s op de President Rooseveltlaan (-7 procent) en de Meerssenerweg (-3 procent). Op het Oranjeplein (+1 procent) en de Scharnerweg (+6 procent) rijden iets meer auto’s. Dat kan komen door de nieuwe huizen en hun bewoners aan de zuidzijde van de Groene Loper.
- Op de Meerssenerweg, President Rooseveltlaan en Scharnerweg is de gemiddelde snelheid een beetje afgenomen in vergelijking met vorig jaar. Auto's en motors rijden er nu gemiddeld tussen 33 en 46 kilometer per uur. Dat is 1 à 2 kilometer per uur minder dan vorig jaar.
- Het merendeel rijdt wel harder dan de toegestane 30 kilometer per uur. Dit gebeurt door 71 procent van de automobilisten op de Czaar Peterstraat tot 97 procent op de Meerssenerweg.
- Net als in 2023 maken de meeste fietsers (99 procent) gebruik van het middenpad van de Groene Loper. Slechts 1 procent fietst op de rijbanen. Op de Groene Loper is het aantal fietsers in 2024 vooral op werkdagen afgenomen, in het weekend zijn er ongeveer evenveel fietsers. Dat kan komen door het slechte weer en door de vroege start van de schoolvakanties en de daaraan voorafgaande toetsweken.
2023
In juni 2023 is de gemeente begonnen met het tellen van auto’s en fietsers en het meten van snelheden. Bekijk de resultaten van de nulmeting in 2023
-
Maastricht Bereikbaar heeft gezorgd voor een campagne voor het stimuleren van veilig wandelen, fietsen en autorijden. Er is een Flaneer-etiquette ‘samen stapvoets – strolling together’ gemaakt. Het middenpad tussen De Geusselt en de John F. Kennedysingel wordt omgedoopt tot Flaneerpad. Verkeersmaatregelen en de flaneercampagne vullen elkaar aan.
Meer informatie
Wilt u op de hoogte blijven over de aanpak van de verkeersveiligheid van de Groene Loper? Stuur een e-mail naar groeneloper [at] maastricht.nl (groeneloper[at]maastricht[dot]nl). Dan krijgt u van ons een mail als er nieuws is.