Probleem met verhuurder melden

Conflict met de huurbaas? Bijvoorbeeld over de huurprijs, servicekosten of gedrag van verhuurder? Meld problemen met de verhuurder bij het meldpunt Goed Verhuurderschap. De gemeente helpt u verder, handhaaft op de Wet goed verhuurderschap of kan verhuurders een boete opleggen.

Wet goed verhuurderschap

Sinds 1 juli 2023 bestaat de Wet Goed Verhuurderschap. In deze wet staan duidelijke regels waar een verhuurder of verhuurbemiddelaar zich aan moet houden. Houdt een verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan deze regels, dan kan een huurder dit bij de gemeente melden. Ook geldt vanaf 1 juli 2024 de Wet betaalbare huur. Deze wet beschermt huurders beter tegen te hoge huren of onterechte huurprijsverhogingen. Vanaf 1 januari 2025 kunt u bij de gemeente melden als u denkt dat uw verhuurder een te hoge huurprijs vraagt

  • Deze wet beschermt woningzoekenden en huurders. De wet moet ervoor zorgen dat zij eerlijk worden behandeld door:

    • particuliere verhuurders 
    • verhuurbemiddelaars (bureaus die huurders in contact brengen met particuliere verhuurders)
    • werkgevers die woningen voor buitenlandse werknemers verzorgen
    • woningcorporaties (alleen bij de Wet betaalbare huur)
  • Dit zijn de 9 regels van goed verhuurderschap:

    • De verhuurder mag de woningzoekende niet discrimineren.
    • De verhuurder mag de huurder niet bedreigen of bang maken (intimideren).
    • De verhuurder mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen.
    • De verhuurder moet een schriftelijk huurcontract maken.
    • De verhuurder moet de huurder duidelijke informatie geven over:
      • rechten en plichten van de huurder over de woning (die niet in het huurcontract staan)
      • de hoogte van de borg en wanneer de huurder die terugkrijgt als het huurcontract stopt
      • contactinformatie van de verhuurder
      • contactinformatie van het Meldpunt goed verhuurderschap Maastricht (meldpunt [at] goedverhuurderschapmaastricht.nl (meldpunt[at]goedverhuurderschapmaastricht[dot]nl))
      • servicekosten: de verhuurder moet een compleet overzicht van de kosten laten zien
    • De verhuurder rekent alleen servicekosten die in de wet staan.  
    • De verhuurbemiddelaar mag geen kosten voor bemiddeling vragen aan de huurder.
    • De verhuurder mag geen te hoge huur vragen
    • De verhuurder mag de huur niet te veel verhogen

Verhuur aan buitenlandse werknemers

Verhuurt u aan een buitenlandse werknemer? Dan moet u naast de algemene regels ook:

  • Zorgen voor een apart huurcontract, los van het werkcontract.
  • De huurder schriftelijk informeren in een taal die deze begrijpt.

Meer informatie kunt u lezen op: 

  • U kunt een melding doen over de volgende onderwerpen: 

    • U ver­moedt dat u door een ver­huur­der wordt af­ge­we­zen voor een wo­ning van­we­ge uw gods­dienst, le­vens­over­tui­ging, po­li­tie­ke ge­zind­heid, ras, ge­slacht, na­ti­o­na­li­teit, sek­su­e­le ge­aard­heid of bur­ger­lij­ke staat. Zie bro­chu­re Dis­cri­mi­na­tie op de wo­ning­markt van de Rijks­over­heid (PDF, 267 kB).
    • U wordt ge­ïn­ti­mi­deerd door uw ver­huur­der.
    • Uw ver­huur­der heeft de huur­over­een­komst niet schrif­te­lijk vastgeleg­d.
    • Uw ver­huur­der heeft u niet schrif­te­lijk ge­we­zen op: 
      uw rechten en plichten
      duidelijke afspraken over een eventuele borg
      de regels over de servicekosten
      de contactgegevens van de verhuurder of beheerder
      op de contactgegevens van het gemeentelijk meldpunt
      geen puntentelling van de woning overlegd (alleen bij nieuwe huurovereenkomsten vanaf 1 januari 2025)
    • Uw ver­huur­der vraagt meer dan 2 maan­den kale huur als borg.
    • Uw ver­huur­derbemiddelaar vraagt een ex­tra be­drag. Bij­voor­beeld be­mid­de­lings­kos­ten. U kunt als huur­der het be­taal­de be­drag te­rug­vor­de­ren. 
    • Uw ver­huur­der geeft geen spe­ci­fi­ca­tie van de ser­vi­ce­kos­ten. Dat moet een ver­huur­der doen voor­dat u het huur­con­tract te­kent. Uw ver­huur­der moet ook een jaar­lijk­se af­re­ke­ning ge­ven van de ser­vi­ce­kos­ten.
    • De ser­vi­ce­kos­ten moe­ten re­de­lijk zijn en in ver­hou­ding met de daad­wer­ke­lijk ge­maak­te kos­ten. Als u denkt dat de ser­vi­ce­kos­ten te hoog zijn kunt u dit mel­den en kan en kan de gemeente voor u nakijken of de kosten redelijk zijn. 
    • Uw verhuurder vraagt te veel huur. Dit wordt berekend door middel van de puntentelling van het woningwaarderingsstelsel en kunt dit melden bij de gemeente.
    • Uw verhuurder berekent een te hoge huurverhoging. De maximaal toegestane  huurverhoging wordt door de Rijksoverheid bepaald.  
  • De gemeente kan handhaven op de regels en de verhuurder bijvoorbeeld een boete geven. Het Meldpunt Goed Verhuurderschap Maastricht behandelt de melding namens de gemeente. En adviseert u over de mogelijkheden. U kunt anoniem een melding maken. Als u anoniem meldt, kan de gemeente u geen bevestiging sturen en niet informeren over de aanpak van uw melding. De kans is groot dat de gemeente niet kan handhaven naar aanleiding van uw melding. U kunt de mogelijkheden altijd bespreken met het meldpunt via telefoonnummer 043 38 85 000. 

    Dossier  

    De gemeente kan niet alle meldingen nakijken, gebruiken of meteen oplossen. Soms is een dossier nodig met meer informatie. Het maken van zo'n dossier kost tijd. Het is belangrijk dat uw melding zo duidelijk en compleet mogelijk is en aangevuld is met bewijs. Als de situatie niet heel dringend is, kan het zijn dat de gemeente de melding later bekijkt.

    Regels handhaven en boetes opleggen

    Blijkt na uw melding dat de verhuurder of de verhuurbemiddelaar zich niet houdt aan de regels van de Wet goed verhuurderschap en de Wet betaalbare huur? Dan kan de gemeente de verhuurder verplichten de woning volgens de regels te verhuren. De gemeente kan ook beslissen om de verhuurder een boete op te leggen. Deze boete bedraagt tot 9.000 euro bij een eerste overtreding. Overtreedt uw verhuurder vaker de regels? Dan kan de boete zelfs oplopen tot 90.000 euro.

    • Overtreder: S.W.L. Bams
      Woonplaats: Meerssen
      Feit: Artikel 2 lid 1 en lid 2 onder b van de Wet goed verhuurderschap (intimidatie)
      Rechtsmiddelen: Er staan rechtsmiddelen open tegen dit besluit. Overtreder heeft bezwaar aangetekend.
      Schriftelijke bedenkingen: Er is een zienswijze ingediend tegen het voornemen van dit besluit. 
      Datum dagtekening besluit: 20 december 2024

     

  • Kan ik een melding doen over een woningcorporatie? 

    U kunt alleen via deze pagina een melding doen over woningcorporaties als u denkt dat u teveel huur betaalt. 

    Wat als de woningcorporatie uw klacht niet goed afhandelt?

    Handelt woningcorporatie Maasvallei, Servatius, of Woonpunt uw klacht niet goed af? Vraag dan hulp aan Qwestie, de onafhankelijke klachtencommissie van de woningcorporaties. 
    Woningcorporatie Wonen Limburg is niet aangesloten bij Qwestie. Neem voor hulp contact op met de Regionale Geschillencommissie Noord- en Midden-Limburg

    Voor advies kunt u ook terecht bij  het Juridisch Loket.

    Welke gegevens zijn nodig voor een melding bij het Meldpunt Goed Verhuurderschap?

    U mag anoniem een melding doen. Wij adviseren u om bij een melding de volgende gegevens te delen:

    • uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. 
    • gegevens van de verhuurder en/of de verhuurbemiddelaar waarover u de melding maakt
    • het adres, als het gaat om een woning die u huurt of wilt huren
    • een beschrijving van de situatie, als dat kan met foto’s en bijlagen

    Betaal ik te veel huur?

    U kunt zelf controleren of u niet te veel huur betaalt. Doe de huurprijscheck en lees meer op Rijksoverheid | Hoeveel huur betaal ik maximaal voor mijn woning?

    Geldt de Wet goed verhuurderschap voor alle huurcontracten?

    De Wet goed verhuurderschap is ingegaan op 1 juli 2023, maar geldt voor alle huurcontracten. Dus ook voor huurcontracten die eerder al bestonden. 

    Moet mijn verhuurder mijn huurcontract aanpassen aan de Wet goed verhuurderschap?

    Uw verhuurder hoeft vernieuwde huurcontracten niet naar de gemeente te sturen. Voor een aantal regels in de wet kunnen verhuurders meer tijd krijgen. Zoals de schriftelijke informatie die de verhuurder aan de huurder moet geven. En het apart houden van het huur- en werkcontract. Bekijk artikel 23 van de Wet goed verhuurderschap voor meer informatie.

    Moet mijn verhuurder mijn huurwoning verduurzamen?

    In de Wet goed verhuurderschap (video, kijktijd 2.37 minuten) staan géén regels over duurzaamheid. Wel kunt u zelf voorstellen doen aan uw verhuurder voor het duurzamer maken van de woning. Dit heet het initiatiefrecht. Als u een goed voorstel heeft, moet de verhuurder hier meestal mee akkoord gaan. Dit kan betekenen dat u iets meer huur gaat betalen. Als de verhuurder het niet eens is met uw voorstel, kunt u naar de rechter gaan. Kijk voor meer informatie op de website van Milieu Centraal of bekijk de voorbeeldbrief van de woonbond.