Wet openbaarheid van bestuur, informatieverzoek
Schriftelijk aanvragen
Bestuurlijke informatie kunt u alleen schriftelijk aanvragen per post. Online of per e-mail is niet mogelijk. In uw brief geeft u aan:
- waarover u informatie wilt hebben
- welke documenten u wilt bekijken
- hoe u de informatie wenst te bekijken of te ontvangen
De gemeente bepaalt of u:
- een kopie van de gevraagde informatie krijgt
- het document mag bekijken of
- een samenvatting van de inhoud krijgt of
- informatie over de inhoud ontvangt
-
De gemeente hoeft niet alle informatie met u te delen. U krijgt geen inzage in:
- informatie die gaat over de staatsveiligheid
- informatie waardoor de koning en regering in gevaar komen
- waarin vertrouwelijke gegevens van bedrijven staan
- waarin informatie staat over het privé-leven van anderen (Algemene Verordening Gegevensbescherming)
De gemeente kan ook om andere redenen besluiten de informatie niet openbaar te maken. Bijvoorbeeld bij:
- opsporing en vervolging van strafbare feiten
- inspectie, controle en toezicht door de overheid
- voorkennis voorkomen bij de aanvrager
-
U betaalt de kosten van een kopie of een samenvatting van een document.
-
Binnen 4 weken na ontvangst van uw verzoek krijgt u een reactie. Deze termijn kunnen wij eenmalig met 4 weken verlengen.
-
Binnen 6 weken kunt u bezwaar maken tegen de beslissing op uw verzoek. Heeft u een spoedeisend belang dan kunt u ook een voorlopige uitspraak (voorziening) aanvragen bij de rechtbank. Als u het niet eens bent met de beslissing dan kunt u in hoger beroep gaan bij de rechtbank.
-