Wet openbaarheid van bestuur, informatieverzoek

U heeft het recht om bestuurlijke informatie op te vragen, bijvoorbeeld beleidsinformatie. Dit is vastgelegd in de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).

Schriftelijk aanvragen

Bestuurlijke informatie kunt u alleen schriftelijk aanvragen per post. Online of per e-mail is niet mogelijk. In uw brief geeft u aan:

  • waarover u informatie wilt hebben
  • welke documenten u wilt bekijken
  • hoe u de informatie wenst te bekijken of te ontvangen

De gemeente bepaalt of u: 

  • een kopie van de gevraagde informatie krijgt
  • het document mag bekijken of
  • een samenvatting van de inhoud krijgt of
  • informatie over de inhoud ontvangt
  • Welke gegevens mag u bekijken?

    De gemeente hoeft niet alle informatie met u te delen. U krijgt geen inzage in:

    • informatie die gaat over de staatsveiligheid
    • informatie waardoor de koning en regering in gevaar komen
    • waarin vertrouwelijke gegevens van bedrijven staan
    • waarin informatie staat over het privé-leven van anderen (Algemene Verordening Gegevensbescherming)

    De gemeente kan ook om andere redenen besluiten de informatie niet openbaar te maken. Bijvoorbeeld bij:

    • opsporing en vervolging van strafbare feiten
    • inspectie, controle en toezicht door de overheid
    • voorkennis voorkomen bij de aanvrager
  • Eventuele kosten

    U betaalt de kosten van een kopie of een samenvatting van een document.

  • Termijn

    Binnen 4 weken na ontvangst van uw verzoek krijgt u een reactie. Deze termijn kunnen wij eenmalig met 4 weken verlengen.

  • Bezwaar en beroep

    Binnen 6 weken kunt u bezwaar maken tegen de beslissing op uw verzoek. Heeft u een spoedeisend belang dan kunt u ook een voorlopige uitspraak (voorziening) aanvragen bij de rechtbank. Als u het niet eens bent met de beslissing dan kunt u in hoger beroep gaan bij de rechtbank. 

  • Openbaarheid van bestuur