Loterij organiseren

Bij een loterij verkoopt u loten en maken deelnemers kans op prijzen. U mag alleen een loterij organiseren als u een vergunning heeft. 

Bedrijf of particulier

  • Bent u particulier? Vraag dan uw vergunning aan met DigiD
  • Vertegenwoordigt u een vereniging, stichting of instelling? Dan kunt u een vergunning aanvragen met eHerkenning

U geeft door:

  • waar u de loterij houdt
  • wanneer u de loterij houdt
  • de reden waarom u de loterij organiseert
  • hoeveel loten u wilt verkopen
  • informatie over de prijzen (aantal en geldwaarde)
  • Voorwaarden

    Alleen verenigingen, stichtingen en instellingen kunnen een loterijvergunning aanvragen. Minimaal de helft van de opbrengst moet bestemd zijn voor een goed doel. Bijvoorbeeld voor het renoveren van uw verenigingsgebouw. Of voor nieuwe muziekinstrumenten voor uw muziekvereniging. 

    Zijn de prijzen of premies in de loterij in totaal hoger dan € 4.500,-? Vraag de vergunning dan niet aan bij de gemeente, maar bij de Kansspelautoriteit. Wanneer een prijs meer waard is dan € 449,- moet er kansspelbelasting over worden betaald.

  • Wat zijn de kosten voor de aanvraag?

    Voor het aanvragen van een loterijvergunning betaalt u (tarieven 2020):

    • € 42,85 bij een digitale aanvraag
    • € 47,15 bij een papieren aanvraag

    U betaalt deze kosten ook als uw aanvraag wordt afgewezen.

  • Termijn

    De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst op uw aanvraag. Deze termijn mag eenmaal verlengd worden.

  • Bezwaar en beroep

    U kunt binnen 6 weken bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

  • Aanvragen zonder DigiD

    Lukt online aanvragen niet? Vul het aanvraagformulier loterijvergunning in. Houd er rekening mee dat de behandeling van uw aanvraag dan minimaal 8 weken kan duren. Uw papieren aanvraag moet u dus ruim van tevoren insturen.