Organogram gemeente Maastricht

Op deze pagina vindt u onze organisatiebeschrijving. Hierin staat omschreven hoe onze organisatie is opgebouwd met per organisatieonderdeel de taken en bevoegdheden. Onderaan de pagina kunt u ook een schematische weergave downloaden in de vorm van een organogram. 

De Gemeenteraad

De gemeenteraad is het hoogste bestuursorgaan van de gemeente. De raad bepaalt de hoofdlijnen van het beleid en houdt toezicht op de uitvoering ervan. Onze gemeenteraad bestaat uit 39 raadsleden. Iedere 4 jaar worden zij opnieuw democratisch gekozen. De gemeenteraad beschikt over een eigen (kleine) ambtelijke organisatie: de raadsgriffie. 

De raadsgriffie

De raadsgriffie steunt de raad bij al zijn taken en het stimuleren van de duale werkwijze van de raad. Ze ondersteunen raadsleden bij het opstellen van initiatiefvoorstellen, amendementen, moties en schriftelijke raadsvragen. Zij bewaakt dat deze ook daadwerkelijk door het college worden opgepakt. Verder verzorgt de griffie de communicatie van de gemeenteraad, zodat de positie en de handelingen van de raad alom bekend zijn bij de lokale samenleving.

Het college van burgemeester en wethouders

Het college vormt het dagelijks bestuur van de gemeente en voert het beleid van de gemeenteraad uit. Daarnaast heeft het college ook haar eigen taken. Het college bestaat uit de burgemeester en 7 wethouders en wordt bijgestaan door de gemeentesecretaris. Het college vergadert doorgaans elke dinsdag. Die vergadering is besloten. In de openbare besluitenlijst vindt u de besluiten die het college een week eerder heeft genomen.

De gemeentesecretaris / Algemeen directeur

De Gemeentesecretaris geeft leiding aan de gemeentelijke organisatie en stuurt het management aan. Ook vertaalt hij of zij de ambtelijke ambities in plannen en brengt hij of zij deze in uitvoering. De gemeentesecretaris is strategisch adviseur van het college van burgemeester en wethouders. De gemeentesecretaris wordt in zijn werkzaamheden ondersteunt door de afdeling bestuurszaken en concerncontrol. 

Bestuurszaken

De afdeling bestuurszaken is verantwoordelijk voor het bestuurssecretariaat, de bestuursadvisering en de coördinatie van het gebiedsgericht werken. De taken die deze afdeling uitvoert zijn onder andere; de lobby en public affairs, kabinetstaken, Europese fondsen, maar ook het bevorderen van gebiedsgericht werken binnen de zeven stadsdelen en een veerkrachtige wijkenaanpak. 

Concerncontrol

De afdeling concerncontrol is vanuit een onafhankelijke rol centraal gepositioneerd. Direct onder de algemeen directeur zijn zij de vaste adviseurs van de directie en het bestuur voor de gebieden governance, risicomanagement, control, internal audit en compliance.

Het domein Bedrijfsvoering & Dienstverlening

Dit domein is verantwoordelijk voor de integrale ondersteuning van de gemeentelijke organisatie én de burgers en bedrijven uit de gemeente Maastricht. Dit gebeurt door de volgende afdelingen:

  • De afdeling Financiën bereidt het financiële beleid van de Gemeente voor, verricht operationele financiële taken op het gebied van debiteuren, crediteuren, grootboek en betalingen en adviseert de organisatie over budget en realisatie in de planning-en-controlcyclus.

  • De afdeling I&A is verantwoordelijk voor de inrichting en werking van de digitale werkomgevingen van de gemeente. Hier worden de gemeentelijke applicaties beheerd en worden ICT-middelen verstrekt aan medewerkers. De servicedesk helpt de gemeentemedewerkers bij digitale uitdagingen. Binnen deze afdeling wordt ook gemeentelijke data verzameld, geprepareerd en gerapporteerd. De afdeling houdt daarnaast de informatiehuishouding van de gemeente op orde en draagt zorg voor de beveiliging van gemeentelijke data.

  • De afdeling Juridische zaken is de centrale vraagbaak en het kenniscentrum voor juridisch advies, inkoop en subsidies. Ook komen er de klachten binnen en worden de besluiten op bezwaar voorbereid. 

    Team Subsidies 

    Het team subsidies behandelt ontvangen subsidie aanvragen, verleent subsidies en stelt deze vast op basis van de aangeleverde verantwoording. Het team Subsidies zorgt voor een rechtmatige en doelmatige afwikkeling van subsidies. Daarnaast adviseert het team de inhoudelijke beleidsafdelingen bij het opstellen van subsidieregelingen. 

    Team Juridisch advies & rechtsbescherming 

    Het team JAR bestaat uit twee clusters: “Rechtsbescherming” en “Juridisch Advies”. Vanuit deze clusters vindt rechtsbescherming en meer complexe advisering en coördinatie plaats die de inhoud en verantwoordelijkheid van het primaire proces ontstijgt.
    Het cluster “Rechtsbescherming” vormt het centrale punt binnen de gemeente voor het afhandelen van bezwaar – en beroepsprocedures. Vanuit het cluster “Juridisch advies” vindt  door concernjuristen complexere juridische advisering plaats en worden een aantal  gemeentebrede taken/opgaven gecoördineerd/in ontwikkeling gebracht. Naast juridische kwaliteitszorg betreft dit de adviestaak ten aanzien van aansprakelijkstellingen verzekering, klachtenafhandeling, de coördinatie van de uitvoering van de Wet Open Overheid (WOO) en de coördinerende, adviserende en toezichthoudende taak op het gebied van de privacywetgeving. 

    Team inkoop

    De gemeente Maastricht doet voor de uitoefening van haar taken veelvuldig beroep op de inzet van externe partijen. Producten, werkzaamheden en diensten die de gemeente niet zelf kan of wil leveren worden uitbesteed. Zodra die behoefte er is vindt een strategische afweging plaats of deze producten, diensten of activiteiten via subsidiëring of via inkoop worden gerealiseerd.  

    Het team streeft naar een rechtmatige en doelmatige uitvoering van inkoop, die aansluit op de behoefte van de gemeente, in lijn is met de Europese aanbesteding richtlijnen en dat een opdracht wordt geleverd tegen de beste prijs en kwaliteit. Waar mogelijk wordt ingekocht samen met regiopartners en is er oog voor het midden en klein bedrijf.  Per aanbesteding bekijkt team Inkoop in welke mate circulariteit, Social return en duurzaamheid toepasbaar zijn. Tevens wordt het contractmanagement uitgevoerd op (regionale) contracten die betrekking hebben op jeugdhulp en WMO.

  • De afdeling Publieke Dienstverlening biedt binnen openingstijden, aan de balie, telefonisch en op digitale wijze toegang tot de Gemeente voor de inwoners en bedrijven binnen Maastricht. Drie teams staan ter beschikking voor het leveren van producten en diensten: 
    GemeenteLoket Reizen & Documenten, GemeenteLoket Leven & Registraties en GemeenteLoket Callcenter & Beheer. 

    GemeenteLoket Reizen & Documenten 

    Dit team is verantwoordelijk voor reisdocumenten, aanvragen DigiD Buitenland, rijbewijzen, uittreksels uit de basisregistratie personen, verhuizingen (binnenverhuizing en emigratie), verklaringen omtrent gedrag, legalisatie handtekening, waarmerken, inname en teruggave brondocumenten. 

    GemeenteLoket Leven & Registraties 

    Dit team is verantwoordelijk voor een aantal verschillende producten aan inwoners. Bijvoorbeeld van de burgerlijke stand, zoals het aangeven van geboorte of overlijden, Nederlandse nationaliteit verkrijgen via een optie of naturalisatie, informatie over vergunningen en het uitgeven van een aantal kleinere vergunningen. 

    Vestigingen vanuit het buitenland in Maastricht, waaronder ook bijzondere doelgroepen als expats en de duizenden studenten die vanuit de hele wereld naar Maastricht komen voor hun studie.

    Maastricht is door zijn prachtige monumenten een stad met een sprookjesachtig decor en tegelijkertijd is onze stad levendig en dynamisch. Deze combinatie maakt Maastricht een stad waar veel mensen een van de belangrijkste mijlpalen in hun leven willen vieren: het geven van het jawoord. Team GemeenteLoket leven & Registraties organiseert huwelijken tot en met de huwelijksceremonie, daarbij ondersteund door een team Buitengewoon Ambtenaren van de Burgerlijke Stand.  

    GemeenteLoket Callcenter & Beheer

    Het callcenter vormt voor inwoners van Maastricht de toegangspoort naar de dienstverlening binnen de hele organisatie. U kunt ons elke werkdag tussen 08.30 uur en 16.30 uur bereiken via nummer 14043 of via +31 43 350 4040 wanneer u uit het buitenland belt. Met behulp van onze kennissystemen proberen wij de inwoners direct te helpen. Lukt dit niet, dan zorgen wij ervoor dat uw vraag bij de juiste vak-afdeling terecht komt. Vragen beantwoorden doen wij niet alleen telefonisch. U kunt ons ook bereiken via het contactformulier, per e-mail of via sociale media. Ook wanneer u een melding over de openbare ruimte wil maken, kunt u bij ons terecht. 

    Het team Beheer heeft als belangrijkste taak het beheer van persoons- en adresgegevens van inwoners van gemeente Maastricht in de Basisregistratie Personen. Binnen de afdeling Publieke Dienstverlening heeft dit team een faciliterende en ondersteunende taak ten behoeve van de andere teams; team Reizen & Documenten en team Leven & Registraties. Wijzigingen in persoons- en adresgegevens worden door het team Beheer onderzocht, gecontroleerd en gefiatteerd en deze worden vervolgens via ‘berichtenverkeer’ verstrekt aan binnengemeentelijke en landelijke afnemers (zorgverzekeraars, belastingdienst, uitkeringsinstanties, pensioenfondsen, SVB, etc.). Het doel hiervan is ervoor te zorgen dat in de BRP altijd de meest recente en juiste informatie over de inwoners van onze stad staat vermeld.  

  • De afdeling Mens & Organisatie bestaat uit de teams HR, Communicatie, Facilitaire Zaken, het secretariaat van de Ondernemingsraad en Bureau Integriteit.

    • Team HR draagt zorg voor de uitvoering van HR taken op het gebied van integriteit, personeels- en organisatieadvies, salarisadministratie, vitaliteit, talentmanagement, opleiden en trainen en mobiliteit.
    • Team Communicatie ondersteunt de organisatie in het bereiken van inwoners en andere doelgroepen met gemeentelijke informatie en draagt bij aan de positionering van de stad (en het merk) Maastricht.
    • Team Facilitaire Zaken verzorgt de facilitaire dienstverlening aan de gemeentelijke locaties Mosae Forum, Stadhuis en Randwycksingel. Daarnaast is het team gemeentebreed verantwoordelijk voor facilitair beleid, facilitaire aanbestedingen en projecten.
    • Het secretariaat van de ondernemingsraad levert advies en ondersteuning aan de OR.
    • Bureau Integriteit zorgt o.a. voor inrichting beheersmaatregelen, kaderstelling, verslaglegging, onderzoek rondom integriteit.

     

Het domein Fysiek

Dit domein zet zich in voor een veilige en leefbare stad, een cultureel rijke stad, een gezond vestigings- en ondernemersklimaat en een duurzaam bereikbare stad. Het verwerft en beheert gemeentelijke gronden en vastgoed en biedt Maastrichtenaren de mogelijkheid om een leven lang te sporten en bewegen.

  • De afdeling Veiligheid en Leefbaarheid (V&L) heeft als doel een zo veilig en leefbaar mogelijke stad. Hiervoor zetten we ons samen met veel collega’s, inwoners, partners en belangenverenigingen in. We hebben speciale aandacht voor:

    • de veiligheid van iedereen die in onze stad woont, werkt en verblijft;
    • de wijze waarop we in de openbare ruimte samenleven en rekening met elkaar houden;
    • de kwaliteit van bouwen in onze deels monumentale stad.

    De afdeling bestaat uit een aantal teams. Ieder team heeft eigen taken en specialiteiten.

    Team Openbare orde en Veiligheid

    Team Openbare Orde en Veiligheid vervult een breed scala aan taken op het gebied van veiligheid. De teamleden organiseren en coördineren integrale samenwerking op verschillende veiligheidsvlakken: denk aan openbare orde en veiligheid rondom grote evenementen en voetbalwedstrijden of samenwerking in de aanpak van bijvoorbeeld overvallen, straatroven en woninginbraken. Verder is het team doende met o.a. het coffeeshop-, drugs- en prostitutiebeleid, bestrijding van ondermijning en radicalisering/polarisatie, Veel Voorkomende Criminaliteit/ High Impact Crime, de Veiligheidsregio, rampenbestrijding, (veiligheidsgerelateerde) overlast en jeugdcriminaliteit.

    Team Zorg- en Veiligheidshuis

    Het Zorg- en Veiligheidshuis Maastricht-Heuvelland (ZVH) is dé plek waar gemeenten, justitiële partners en zorgpartners samenwerken om de meest moeilijke zorg- en veiligheidsproblemen op het gebied van overlast, criminaliteit, verward gedrag, huiselijk geweld, kindermishandeling en radicalisering aan te pakken.

    Het werkgebied van het ZVH bestaat uit de gemeenten Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Maastricht, Meerssen, Vaals en Valkenburg aan de Geul. 

    Het doel van het ZVH is de veiligheid en leefbaarheid in de regio te verbeteren: het voorkomen en verminderen van recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en maatschappelijke uitval bij complexe problemen door een combinatie van repressie, bestuurlijke interventie en zorg. Om dit doel te bereiken heeft het ZVH twee kerntaken: procesregie en centrum voor advies en expertise.

     Team Toezicht en Handhaven Openbare ruimte

    Handhaven Openbare ruimte draagt bij aan het op niveau houden van de leefbaarheid en de veiligheid van Maastricht. Zo heeft zichtbare aanwezigheid van handhavers een positief effect op het veiligheidsgevoel. Daarnaast levert het team een bijdrage aan het schoon en heel houden van de stad en aan het voorkomen en beperken van overlast en kleine ergernissen. Ook speelt het team een rol bij het bereikbaar houden van de stad.

    Het team bestaat uit medewerkers die inwoners en bezoekers stimuleren om regels en afspraken na te leven. Het gaat dan om regels voor (fiets)parkeren, terrassen, aanbieden van afval, plaatsen van reclameborden, het nuttigen van drank, etc. Het stimuleren om deze regels na te leven doen zij op verschillende manieren. Ze houden toezicht, gaan in gesprek met bewoners en ondernemers, spreken mensen aan en geven daar waar nodig een bekeuring. Dat doen zij tijdens patrouilles, controles in burger of op basis van meldingen van bewoners en ondernemers. Tijdens drukke dagen of grote evenementen houden handhavers de stad extra in de gaten. Een aantal handhavers is ook gebiedshandhaver. Zij zijn, zoals de wijkagent, het aanspreekpunt in de wijk en werken intensief samen met collega’s van andere teams binnen de gemeente en professionele partners, zoals de politie en Trajekt. Op die manier kunnen zij snel en gericht inspelen op situaties in de wijk.

    Team Inspectie, Toezicht en Handhaven Gebouwde omgeving

    Team Inspectie, Toezicht en Handhaven Gebouwde omgeving draagt bij aan het bewaken en verbeteren van de omgevingskwaliteit (veilig en leefbaar) van Maastricht door het houden van toezicht op de naleving van de regels die vallen binnen het bereik van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. 

    Het gaat daarbij om de regels op gebied van fysieke veiligheid en ontoelaatbare hinder. We stimuleren de eigen verantwoordelijkheid van bedrijven, pandeigenaren en (potentiële) bouwers. Waar nodig treden we handhavend op.

    We voeren wettelijke inspectie-, toezicht- en handhavingstaken uit op basis van verleende omgevingsvergunningen, geaccepteerde meldingen en op eigen initiatief op grond van beleidskeuzes. Periodiek voeren we toezicht op brandveiligheid en milieu. We handhaven op (klacht)meldingen en handhavingsverzoeken van burgers en bedrijven en zien toe op de naleving van gemeentelijke (beleid-) regels.

    Team Vergunnen

    Het team Vergunnen draagt bij aan het bewaken en verbeteren van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving. Dit doen we door het verlenen van vergunningen en ontheffingen en het geven van toestemmingen (door middel van v meldingen). Aanvragen wegen we integraal af op basis van beleidskaders, wet- en regelgeving en lokale verordeningen op het gebied van de bebouwde omgeving en het tijdelijke gebruik van de openbare ruimte, horeca en parkeren. Gezien het historisch karakter van de stad Maastricht worden hierbij hoge eisen gesteld aan welstand technische- en hoge monumentale waarden. We verrichten de controle op de wettelijke eisen met betrekking tot brandveiligheid en constructieve veiligheid, bodem en duurzaamheid. We beheren de wekelijkse warenmarkten, faciliteren/begeleiden grote evenementen en organiseren de jaarlijkse Servaaskermis.

    Team Ondersteuning en Ontwikkeling

    Team Ondersteuning en Ontwikkeling verbindt, voert regie en ondersteunt de andere V&L-teams in hun werk. Dit zowel op inhoud als in samenwerking binnen V&L met partners en met de stad. Hieronder staan de belangrijkste taken van het team:

    • Procesondersteuning van de primaire processen binnen V&L.
    • Regievoeren en verbinding leggen tussen de stad, partners, V&L-teams en de gehele organisatie voor wat betreft casussen, vraagstukken en ontwikkelingen met betrekking tot het V&L –werkveld.
    • Ondersteuning van het V&L-management voor wat betreft bestuurlijke advisering, de P&C-cyclus en de kwaliteit van de bedrijfsprocessen.
    • Zorgdragen, samen met de primaire teams, voor een adequate informatievoorziening en gegevenshuishouding binnen V&L.
    • Strategische beleidsontwikkeling binnen het V&L-taakveld en het borgen van samenhang met aanpalende beleidsvelden.
    • Ontwikkelen, opstellen en vertalen van lokale visies, beleid en regelgeving op het gebied van veiligheid en leefbaarheid.
    • Juridisch en beleidsmatig advies en kwaliteitsborging, waaronder ook de afhandeling van V&L-gerelateerde WOO-verzoeken.
    • Secretariële en managementondersteuning in algemene zin
  • Theater aan het Vrijthof ligt in het hart van Maastricht en in het centrum van de (Eu)regio. Dit maakt ons een cultureel lichtpunt en een belangrijke verbindende plek in de stad en in de regio. We spreken daarbij over óns theater, maar tegelijkertijd is Theater aan het Vrijthof van iedereen. Juist niet alleen van ons, maar óók van de bezoeker. Het theater is immers die toegankelijke en gastvrije plek waar het om ‘samen’ draait. Om ontmoeting, dialoog, contact, reflectie, innovatie en inspiratie.

     We brengen zowel een breed toegankelijk als een artistiek prikkelend programma. Het gevarieerde aanbod bestaat uit cabaret, concerten, dans, familie- en jeugdvoorstellingen, jazz, klassieke muziek, musical & show, opera, theatercolleges, toneel en meer. Ook werken we nauw samen met onze culturele partners, waaronder onze huisgezelschappen (Toneelgroep Maastricht, Opera Zuid, SALLY en Philzuid) en onze huisfestivals (Nederlandse Dansdagen en Musica Sacra Maastricht). 

  • Stadsbeheer verzorgt de openbare ruimte en de openbare begraafplaats Tongerseweg. Deze afdeling verzamelt onder andere afval en grondstoffen in, onderhoudt en vernieuwt rioleringen, kabels, leidingen, verhardingen, openbare verlichting en kunstwerken. Maar deze afdeling is er niet alleen voor het grijs: ook openbaar groen en bomen zijn een belangrijk onderdeel van het takenpakket. Tegelijkertijd staan onze medewerkers vaak ook in de avonden en nachten klaar. Bijvoorbeeld bij de Meldkamer Maastricht Heuvelland of bij gladheidsbestrijding. Kortom: Stadsbeheer is voor inwoners, ondernemers én bezoekers hét gezicht van de gemeentelijke organisatie.

    Team Regiebureau

    Het Regiebureau is de schakel tussen beleid en uitvoering. Het Regiebureau is verantwoordelijk voor het vertalen van het strategisch beleid naar de uitvoering en is daarmee dé schakel tussen beleid en uitvoering. Binnen het Regiebureau worden beheervisies, leidraden en beheerplannen opgesteld. Ook wordt binnen dit team uitvoering gegeven aan directievoering en toezicht.

    Team Stadsonderhoud

    Dit team verzorgt het dagelijks en regulier onderhoud van de openbare ruimte. Met name het groenwerk én klein technisch onderhoud aan verschillende voorzieningen worden binnen dit onderdeel georganiseerd. De werkzaamheden kenmerken zich grotendeels door een hoge mate van gebiedsgericht werken, waarbij veelal wordt gewerkt in ploegen. Via dit team wordt ook de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt mogelijk gemaakt.

    Team Stadsreiniging

    In dit team zijn vooral de planbare, logistieke en machinale diensten ondergebracht. Dit zijn werkzaamheden die zich goed lenen voor een efficiënte, stedelijke aanpak.  Door alle uitvoerende afval- en schoondiensten in 1 team te beleggen, is er ruimte voor een integrale aanpak.

  • Met 500.000 bezoekers per jaar is Centre Céramique het meest bezochte, laagdrempelige en toegankelijke cultuurpodium van de stad. Een inspirerende en bruisende plek voor iedereen: Maastrichtenaar, bezoeker of toerist. 

    Centre Céramique is een organisatie(onderdeel) van de Gemeente Maastricht. Onder dit organisatieonderdeel vallen de Bibliotheek Maastricht (met twee bibliotheekservicepunten in Heer en Malpertuis, 11 Bibliotheken op school en een Boek-aan-Huis-service), Cultuurmakers Maastricht, Kaleidoscoop, Natuurhistorisch Museum Maastricht en het Maastricht Museum. Dit alles op drie locaties: Centre Céramique (Avenue Céramique), Kumulus (Herbenusstraat) en Natuurhistorisch Museum Maastricht (De Bosquetplein). 

    De bereikbaarheidsgegevens van Centre Céramique zijn te vinden via: centreceramique.nl/contact.

  • De afdeling Ruimte bestaat uit de teams Cultureel Erfgoed en Ruimtelijke Kwaliteit, Mobiliteit en Wonen & Leefkwaliteit. We werken aan een leefbare, bereikbare en toekomstbestendige stad, waar het goed wonen is voor iedereen met behoud van de ruimtelijke en historische kwaliteit van Maastricht. We formuleren de beleidskaders in de omgevingsvisie en vertalen die in ruimtelijke plannen, programma’s en ontwerpopgaven. We toetsen aan het beleid bij het adviseren over bouwinitiatieven. Ook geven we richting aan de uitvoering van het beleid door het formuleren van projectopdrachten en beheerstrategieën.

    Team Cultureel Erfgoed en Ruimtelijke Kwaliteit

    Cultureel Erfgoed en Ruimtelijke Kwaliteit, kortweg CERK, zet zich in om de beleidsvisies, ruimtelijke programma’s en concrete (interne/ externe) projecten op hoog ruimtelijk kwaliteitsniveau te brengen. Dit team staat aan de lat om te komen tot een klimaat adaptieve stad, de stad verder te vergroenen, het cultuurhistorisch landschap en de monumenten te waarborgen en de ruimtelijke kwaliteit van de openbare ruimte te bewaken. Dit doen we door beleidsontwikkeling, advisering en door concrete projecten uit te werken. We onderhouden een relevant en adequaat netwerk op nationaal, euregionaal en deels internationaal niveau in kader van erfgoed, archeologie, stedenbouw en water. Binnen het taakveld Archeologie zijn we bevoegd gezag.

    Team CERK kent de volgende 4 clusters.

    • Cluster Planjuristen

    De planjuristen helpen met vragen over bestemmingsplannen. Ze begeleiden het opstellen van nieuwe bestemmingsplannen en adviseren bij projecten en initiatieven. Ze vertalen ruimtelijk beleid naar bindende regels waar nodig. Ook adviseren zij over ruimtelijke plannen en beleid voor andere overheden. Dit team zorgt (mede) voor de planologische implementatie van de Omgevingswet. Dit houdt onder andere in: het opstellen van het Omgevingsplan, het uitwerken van de toepasbare regels en (voorlopig) het secretariaat voeren van de omgevingstafels

    • Cluster Stedenbouw

    De stedenbouwers adviseren over de ruimtelijke kwaliteit van projecten en initiateven. Ze bouwen mee aan de ruimtelijke opgaves van de stad. Ze zorgen ervoor dat de ruimtelijke kwaliteit is verankerd in de Omgevingsvisie en alle daar uit voortkomende actieplannen.

    • Cluster Groen, natuur, landschap en water

    Dit team bestaat uit landschapsontwerpers, adviseurs Ecologie, Openbare ruimte en Water. Met de actieplannen Groen en Klimaat als basis zetten ze zich in om de stad te vergroenen en te verduurzamen. Dit in samenhang met het waterprogramma (voorheen gemeentelijke rioleringsplan) en de klimaatstrategie. De adviseurs geven adviezen bij projecten en initiatieven over stikstof, ecologie, fauna en flora, inpassing openbare ruimte, water en riolering. De ontwerpers worden ingezet bij projecten waarbij de openbare ruimte wordt aangepakt. De samenwerking met CNME valt onder dit cluster.

    • Cluster Cultureel erfgoed

    Dit cluster betstaat uit archeologen, monumentenadviseurs en beleidsmedewerkers Erfgoed. Elk vertelt op zijn eigen manier het verhaal van de geschiedenis van Maastricht, door advisering binnen het vergunproces of projecten, door het ontsluiten van het erfgoed of door erfgoedbeleid op te stellen. Dit cluster coördineert de instandhouding, restauratie en het onderhoud van monumenten en van de monumentale vestingwerken.  

    Team Mobiliteit

    Het team Mobiliteit richt zich op het brede terrein van mobiliteit met aandacht voor alle modaliteiten: voetganger, fiets, openbaar vervoer en gemotoriseerd verkeer. Thema’s die daarbinnen aan de orde komen zijn bereikbaarheid, verkeersveiligheid, parkeren, logistiek en het beheer van de wegen. Dit doen we door beleidsontwikkeling en -advisering, het initiëren, voorbereiden en ontwerpen van projecten en het reguleren van het verkeer door middel van dynamisch verkeersmanagement. Onderdeel van dit team zijn projectleiders en procesmanagers die zich richten op projecten en processen die Ruimte-breed in het fysieke domein landen.

     Team Mobiliteit bestaat uit 3 clusters.

    • Cluster Beleid

    Dit cluster vertaalt de Omgevingsvisie naar programma’s en projecten, opereert in (eu)regionale netwerken en stelt beleidskaders op of leveren hier bijdragen aan. Zo wordt het hoofdstuk Mobiliteit uit de Omgevingsvisie vanuit dit team gevuld en vertaald naar concrete uitvoering. Concrete projecten zijn het opstellen van het fietsplan en dit vertalen naar een uitvoeringsprogramma. Het uitvoeren van verkeersstudies, zoals speelt bij de Groene Loper of de binnenstad. Een deel van dit cluster richt zich daarbij vooral op het (fiets)parkeren van beleidsontwikkeling tot de uitvoering. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met andere onderdelen van de organisatie zoals Veiligheid & Leefbaarheid en Stadsbeheer.

    • Cluster Ontwerp

    Dit cluster bestaat uit medewerkers die zich richten op het ontwerp van de infrastructuur, de doorstroming van het verkeer en het beheer van het infranetwerk. Bij het verkeersontwerp spelen projecten van grote en kleine schaal. Voorbeelden zijn het ontwerp van de Tongerseweg en het ontwikkelen van een snelle fietsroute tussen Maastricht en Meerssen. Maar eigenlijk kan gesteld worden dat waar je loopt, fiets of rijdt het cluster ontwerp de tekening heeft gemaakt of daar een belangrijke bijdrage aan heeft geleverd. Een deel van het team richt zich daarbij ook op dynamisch verkeersmanagement. Alle verkeersregelinstallaties en bewegwijzering in de stad worden door een aantal experts op dit terrein geplaatst, beheerd en onderhouden. Ook het programma voor het onderhouden van het verkeersnetwerk (verhardingen) wordt in dit team opgesteld.

    • Cluster Proces

    Het cluster proces bestaat uit medewerkers die grote projecten en processen aansturen. Voorbeelden hiervan zijn de Omgevingswet, de Omgevingsvisie en Stad en Spoor. Ook projecten op het terrein van Mobiliteit worden vanuit dit cluster aangestuurd, zoals de Kennedybrug en de uitvoering van het Fietsparkeerplan.

    Team Wonen & Leefkwaliteit

    Wonen en Leefkwaliteit werkt aan een duurzaam Maastricht waar het goed wonen is voor iedereen. We staan aan de lat voor voldoende, betaalbare en kwalitatief goede woningen voor de huidige en toekomstige Maastrichtenaar, het bereiken van een klimaatneutrale samenleving (energietransitie) en het verbeteren van de leefkwaliteit (onder andere lucht, geluid, bodem en afval). Dat doen ze door beleidsontwikkeling, programmering en advisering. Zij werken in- en extern samen met diverse andere disciplines en partijen om de beleidsdoelen te realiseren en participeren in diverse netwerken op nationaal, regionaal en lokaal niveau op het gebied van wonen, energie en milieu. 

     Team Wonen & Leefkwaliteit bestaat uit 2 clusters.

    • Cluster Wonen

    De beleidsmedewerkers van het cluster Wonen zorgen voor het woonbeleid en de woonprogrammering via samenwerking, beleidsontwikkeling en totstandkoming van bestuurlijke afspraken over diverse woonthema’s (zorg & leefbaarheid, betaalbaarheid, woonruimteverdeling, (verduurzaming van de) woningvoorraad, tijdelijkheid & flexibiliteit en studentenhuisvesting). Daartoe behoren meerjarige (prestatie)afspraken met woningcorporaties, huurdersbelangenverenigingen, zorgpartijen en de universiteit. Het team wonen zorgt ervoor dat het woonbeleid en de woonprogrammering worden verankerd in de Omgevingsvisie, het Omgevingsprogramma en Omgevingsplan en adviseert over projecten, bouwinitiatieven en bestemmingsplanaanpassingen.   

    Cluster Duurzaamheid

    De beleidsmedewerkers en adviseurs van het cluster Duurzaamheid zorgen voor beleidsontwikkeling, programma’s, projecten en advies over de energietransitie, huishoudelijk afval en milieubeheer (onder andere lucht, geluid en bodem). Ze zorgen ervoor dat het energie-, afval- en milieubeleid wordt verankerd in Omgevingsvisie, Omgevingsprogramma en Omgevingsplan en adviseren bij projecten, bouwinitiatieven en bestemmingsplanaanpassingen. Zo bouwen ze mee aan een duurzame en leefbare stad en regio.

  • De afdeling Projecten zorgt voor de planvorming, voorbereiding en uitvoering van projecten. Zowel in de fysieke en sociale leefwereld van Maastricht als voor verschillende teams/afdelingen: Wonen en Leefkwaliteit, CERK, Mobiliteit, maar ook Maastricht Sport en Stadsbeheer. 

    Deze afdeling streeft ernaar opgave- en resultaatgericht te werken: projectmatig werken dus. Met betrokkenheid van de verschillende gemeentelijke disciplines én ruimte en oog voor de wensen van de burgers. Daarbij spelen we flexibel in op kansen en ontwikkelingen die tijdens het project op ons pad komen of op dat van onze opdrachtgevers, de teams/afdelingen.

    De projecten waarvoor de afdeling Projecten aan de lat staat, vloeien voort uit de programmabegroting, voor zover deze niet op de beleidsafdeling worden uitgevoerd. De programmabegroting en de beleidsafdelingen bepalen ook de prioriteit en volgtijdelijkheid van projecten. 

    Team Stedelijke Ontwikkeling

    Team Stedelijke Ontwikkeling zorgt voor de voorbereiding, uitvoering en nazorg van stedelijke projecten in de meest brede zin van het woord en begeleidt desgewenst nieuwe initiatieven in Maastricht in de meest brede zin van het woord. Van bijvoorbeeld gebiedsontwikkelingen en herinrichtingsprojecten tot het realiseren van studentenhuisvesting.

    Dat gebeurt in nauwe samenwerking met zowel interne als externe partners: andere afdelingen, woningcorporaties, beleggers en projectontwikkelaars. Maar ook zoekt de projectleider stedelijke ontwikkeling – in het licht van duurzame en strategische gebiedsontwikkelingen - waar nodig de samenwerking op met de Provincie Limburg en/of stedelijke partners als woningcorporaties, MUMC+ en Maastricht University.

    De stedelijke projecten waarvoor de projectleiders aan de lat staan, zijn per definitie complex en multidisciplinair van aard en dat maakt dat de projectmanagers/projectleiders stedelijke ontwikkeling ook binnen het team vaak als opdrachtgever fungeren richting team Stadsinfra en Bouw waar de civieltechnische en bouwkundige projectleiders toe behoren.

    Daarnaast beschikt het team over projectleiders social return van wie de afdeling Sociaal de opdrachtgever is. Zij zijn bewust binnen de afdeling Projecten gepositioneerd. Dat heeft te maken met het grote aantal aanbestedingen die binnen onze teams plaatsvinden. Zo kan aan een goede invulling van de werkgelegenheidsparagraaf vorm worden gegeven. Daarnaast wordt deze taak gemeentebreed uitgevoerd en zijn deze projectleiders verder aanjager in de regio Zuid-Limburg op het gebied van social return.

    Team Stadsinfra & Bouw

    Team Stadsinfra & Bouw zorgt voor de voorbereiding, uitvoering en nazorg van alle civieltechnische en bouwkundige projecten. Hieronder vallen projectmatig groot onderhoud, herinrichting en nieuwe aanleg van alle boven- en ondergrondse infrastructuur in de openbare ruimte en ook bouwprojecten, verbouwingen en renovaties van gemeentelijk vastgoed. Het team geeft hiermee invulling aan de uitvoeringsprogramma’s en opdrachten die het team krijgt van andere gemeentelijke afdelingen.

     Ook adviseert Stadsinfra & Bouw interne opdrachtgevers in de ontwerpfase van het voorgenomen werk. Daarbij wordt onder andere gekeken naar de uitvoerbaarheid van plannen binnen afgesproken of gewenste kaders en wordt een 1e globale kostenraming gemaakt.

     In de voorbereidingsfase vindt afstemming plaats met stakeholders voor het technisch uitwerken en verder detailleren van ontwerpen, het inventariseren en uitwerken van benodigde conditionerende en bouwkundige onderzoeken (archeologie, bodem, flora en fauna, kabels en leidingen, sloop) en het aanvragen van benodigde (bouw)vergunningen. Al deze werkzaamheden zijn voor Stadsinfra & Bouw uiteindelijk de grondslag voor het opstellen van project specifieke contracten, het organiseren van de aanbestedingsprocedure en het begeleiden van de daadwerkelijke uitvoering. Afhankelijk van de gekozen contractvorm, wordt in de uitvoeringsfase opgetreden als traditioneel directievoerder en toezichthouder of in een combinatie van rollen zoals projectleider/-manager, omgevingsmanager, contractmanager en/of technisch manager en waarnemer. Tijdens de uitvoering richt het team zich op de projectbeheersing en stuurt op de aspecten scope, risico’s, planning (tijd), geld en kwaliteit. Na afronding van de fysieke werkzaamheden wordt de nieuwe situatie overgedragen aan Stadsbeheer, Vastgoed of Maastricht Sport.

  • De afdeling Vastgoed staat voor het verwerven, ontwikkelen, beheren en exploiteren, verkopen en op een andere manier uitgeven van het gemeentelijk vastgoed (bebouwd en onbebouwd). De afdeling verstrekt ook geografische/ruimtelijke of geo-informatie en adviseert daarover. Het doel is om daarmee een bijdrage te leveren aan stedelijke ontwikkelingsopgaven en het bieden van een plek voor (onder andere sociaal-maatschappelijk) gewenste huisvesting. Daarvoor verzorgen we ook het digitale vastgoedloket van de gemeente Maastricht. Via Vastgoed Gemeente Maastrichtkrijgen geïnteresseerden een overzicht van het aanbod en kunnen ze per object belangrijke informatie terugvinden. Het aanbod bestaat uit panden, bedrijfskavels en woonkavels te koop en te huur.

     Team Beheer en Exploitatie

    Dit team zorgt voor de exploitatie en het (bouwkundig en installatietechnisch) onderhoud van het onroerend goed dat in beheer/eigendom is bij Gemeente Maastricht. Ook zorgt dit team voor de bijbehorende huur-, pacht- en ingebruikgevingsovereenkomsten.

     Het gemeentelijk vastgoed omvat onder andere de volgende zaken:

    • huisvesting voor de eigen ambtelijke organisatie
    • onderwijs (primair, voortgezet en speciaal)
    • maatschappelijk vastgoed (cultuur, welzijn, sport). Voorbeelden zijn culturele centra, theaters, opvangtehuizen, gezondheidscentra, buurthuizen, beurs- en congrescentrum, binnen- en buitensportaccommodaties
    • commercieel en overig vastgoed (winkels, kantoren en woningen)
    • (tijdelijk) beheer vastgoed voor bouwgrondexploitatie
    • onbebouwde terreinen. Voorbeelden zijn pachtgronden (landbouwgrond), erfpachtterreinen, volkstuinen, tankstations en overige terreinen en jacht- en visrechten.

    Team Advies & Informatie

    Dit team houdt zich bezig met de ondersteuning in opgaven van fysieke programma’s en projecten in alle fases, zowel in majeure gebieds- en vastgoedontwikkelingen als kleinschalige locatieontwikkelingen op het gebied van plan- en vastgoedeconomie, vastgoedjuridica (alles wat er juridisch gezien komt kijken bij vastgoed, red.), verwervingen en uitgifte. Daarnaast houdt dit team zich bezig met het verstrekken van vastgoed-/geo-informatie inclusief maatvoering op zo'n manier dat daarmee een bijdrage kan worden geleverd aan de stedelijke ontwikkelingsopgaven. Tenslotte houdt dit team zich bezig met beleidsontwikkeling en advisering op het gebied van grond- en vastgoedzaken.

  • Team Economie

    Het team Economie zet zich in voor een toekomstbestendige binnenstad, voor meer kennis en innovatie én voor een vestigings- en ondernemersklimaat waarin ondernemers kunnen ondernemen. Dit team haalt hier alles voor uit de kast. Van visievorming tot hulp aan ondernemers die een verschil maken. Voor grote ontwikkelingen zoals de campus tot de kleinere zoals broedplaatsen voor de creatieve ondernemer. En van bedrijventerreinen tot aan ruimte voor ondernemerschap in de wijken. Hierbij werken zij samen met de Universiteit Maastricht, Zuyd Hogeschool en het Vista College.  

    Team Cultuur

    Team Cultuur ondersteunt jonge creatieve ondernemers en cultuurmakers in hun ontwikkeling. Zo helpen zij een moderne creatieve industrie te ontwikkelen. Dit team steunt de cultuursector met meer jaren subsidies en projectmatige subsidies. Zij maken met cultuurmakers@Maastricht verbinding met alle inwoners en bieden ruimte voor innovatie met het Herstelfonds Cultuur. Tevens maken zij het creatieve proces zichtbaar met atelierruimte. Het team organiseert dat mensen met een kleine beurs en hun kinderen ook mee kunnen doen, bijvoorbeeld via het Jeugdfonds Sport en Cultuur. 

    En dan zijn er natuurlijk ook nog de culturele instellingen. De gemeentelijke instellingen Centre Ceramique, het Natuurhistorisch Museum, Kumulus en het Theater. En maar liefst zeven culturele instellingen die deel zijn van de Nederlandse basisinfrastructuur voor cultuur: PhilZuid, De Nederlandse Dansdagen, Toneelgroep Maastricht, Marres, Opera Zuid, Sally Dansgezelschap Maastricht en Stichting van Eyck.

  • Maastricht sport beweegt de stad

    Maastricht Sport is de sportorganisatie in Maastricht die zich inzet om alle inwoners van Maastricht in beweging te krijgen én te houden. Als onderdeel van Gemeente Maastricht dragen zij bij aan de stadsvisie: een gezonde en vitale stad. Dit doen ze door het aanbieden van goede sport- en speelvoorzieningen, het organiseren van beweegactiviteiten en -programma’s en door samenwerkingen met sportclubs en uiteenlopende partners binnen het onderwijs, de gezondheidszorg, welzijnsorganisaties en commerciële partijen. 

    Maastricht Sport vindt het belangrijk dat iedereen binnen elke leeftijdsgroep kan deelnemen aan sport- en beweegactiviteiten die passen bij eigen niveau en interesses. Wanneer dit lastig is, bijvoorbeeld vanwege taal, financiële situatie of (fysieke) gezondheid, zijn er verschillende programma’s waar de inwoners terecht kunnen. Samen met medische professionals heeft Maastricht Sport een gezondheidsnetwerk opgebouwd waar sporten en bewegen wordt ingezet als preventief middel. Dit zorgt voor minder belasting op de zorg. 

    Het stimuleren van een gezonde leefstijl begint al bij de allerjongste. Maastricht Sport werkt samen met onderwijsstichtingen aan een gezond en sportief klimaat in en rondom de scholen in Maastricht. Als kinderen op jonge leeftijd een gezonde en actieve leefstijl aangeleerd krijgen, is de kans groter dat zij dit de rest van hun leven ook blijven doen.

    De inwoners in beweging krijgen doen we natuurlijk niet alleen. Sportclubs dragen bij aan een stad met een sportief sportklimaat. Op het platform Beweeg in Maastricht brengt Maastricht Sport sportclubs en inwoners van Maastricht samen. Door het vindbaar maken van al het aanbod in de stad, vinden inwoners sneller de sport die zij leuk vinden. Via het clubportaal krijgen sportclubs extra ondersteuning bij vragen of problemen, want gezonde en vitale clubs zorgen voor een groot en gevarieerd sportaanbod.

Het domein Sociaal

Dit domein ondersteunt inwoners bij het meedoen in de samenleving, ontwikkeling van kind en jeugd en het verkrijgen én behouden van werk en inkomen.

  • De focus van deze afdeling ligt op de ondersteuning van de 3 andere afdelingen in domein Sociaal op het gebied van administratie, kwaliteit en toezicht. Denk aan o.a. planning, toetsen en auditen van aanvragen, administratief financiële afhandeling van uitkeringen en voorzieningen, fraudeonderzoeken en handhaving.

    Centrale administratie Integraal

    Het team houdt zich onder andere bezig met documentservices (postverwerking, verzenden van beschikkingen, voorbereiding van de archivering etc.). Daarnaast zijn de onderdelen sociale recherche en de uitvoering van de Wet Kinderopvang in dit team ondergebracht. 

    Centrale administratie Jeugd, Onderwijs en WMO

    In dit team zijn diverse taken ondergebracht, zoals het verwerken van zorgaanvragen Jeugd en Wmo; het verstrekken van leerlingenvervoer en de administratieve taken voor Leerplicht/VSV/leerlingenvervoer. . Ook is de audit- en toets functie voor de Participatiewet, Wmo en Jeugd in dit team ondergebracht. 

    Centrale administratie Sociale zekerheid

    Het team heeft als belangrijkste taak het verzorgen van de uitkerings- en debiteurenadministratie en alle aspecten die daarmee verband houden. Daarnaast zijn taken voor ESF (Europees Sociaal Fonds) in dit team ondergebracht. 

    Centrale ondersteuning

    Het team werkt voor het hele domein Sociaal. Medewerkers in dit team zijn met verschillende taken bezig zoals de secretariële ondersteuning, het optimaliseren van vakmanschap & kwaliteit, het bijhouden en vernieuwen van methoden en systemen en het leiden van projecten en het schakelen met gecentraliseerde bedrijfsvoering.

  • De focus van deze afdeling ligt op de ondersteuning van inwoners bij het meedoen in de samenleving. Denk aan het verstrekken van vervoers- en woonvoorzieningen, huishoudelijke hulp, inburgering, het stimuleren van vrijwillige inzet en het versterken van de sociale basis.

    Beleid Maatschappelijke ontwikkeling

    Het team geeft invulling aan de doelstellingen uit de sociale visie en het coalitieakkoord als het gaat om het thema maatschappelijke ontwikkeling. Het team ontwikkelt daarvoor beleid, onder andere op basis van wetgeving (zoals WMO, WVGGZ en Wet Inburgering 2021). 

    Team WMO I en II

    In deze twee teams zijn de taken van de consulenten WMO geïntegreerd. In dit team worden vraagstukken ten aanzien van ondersteuningsvraagstukken integraal behandeld. De opgave van dit team is om de zorgketen rondom burgers met een ondersteuningsvraag verder te optimaliseren om daarmee effectiever en efficiënter te kunnen werken voor de burger.

  • De focus van deze afdeling ligt op de beleidsvorming en (regionale) uitvoering van jeugdhulp, de coördinatie van de regionale verwerving van jeugdhulp, onderwijshuisvesting, bestrijding van onderwijsachterstanden, voortijdig schoolverlaten, leerlingenvervoer en handhaving van de leerplicht.

    Team Beleid Jeugd en Onderwijs 

    De opgave voor dit team is om invulling te geven aan de doelstellingen uit de sociale visie en het coalitieakkoord als het gaat om de thema’s jeugd en onderwijs in brede zin. Het team ontwikkelt daarvoor beleid, onder andere op basis van wetgeving (zoals Jeugdwet, Wet Primair Onderwijs en Wet Voortgezet Onderwijs, leerplicht en leerlingenvervoer).  

    Het team houdt zich tevens bezig met de aanpak Voortijdig Schoolverlaten en de RMC-regeling (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie). Voor de formele rol die Maastricht heeft als centrumgemeente voor de jeugdregio Z-L is in dit team beleidsmatige capaciteit opgenomen. Ook vindt de coördinatie voor de regionale inkoop van jeugd (Z-L) en WMO (Maastricht-Heuvelland) vanuit dit team plaats.

    Uitvoeringsteam Jeugd  

    In het uitvoeringsteam jeugd zijn de taken van de consulenten jeugd geïntegreerd. De consulenten geven uitvoering aan de taken van de jeugdwet. Daarnaast zijn de gedragskundige en medewerkers van het CJG043 onderdeel van dit team. In dit team worden vraagstukken ten aanzien van kinderen en jeugdigen (en hun ouders) integraal behandeld. De opgave van het team is om te zorgen dat passende jeugd- en/of gezinsondersteuning geboden wordt. En daarnaast om de zorgketen ten aanzien van jeugd verder te optimaliseren om zo voor ouders en kinderen zo effectief en efficiënt mogelijk te werken. 

    • Contact 

    U kunt ons telefonisch bereiken via 14 043, op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur. Het bezoekadres is afhankelijk van het onderwerp waarover u vragen heeft. Het bezoekadres voor medewerkers inzake jeugd, de leerplicht en het leerlingenvervoer is Randwycksingel 22. Het bezoekadres voor medewerkers inzake beleid is Mosae Forum 10. 

  • De focus van deze afdeling ligt op de ondersteuning van inwoners op het vlak van werk/scholing, armoede, inkomen en inburgering. Denk aan het verstrekken van uitkering en minimaregelingen, bestrijding van armoede, gesubsidieerde arbeid, re-integratie naar werk en werkgeversdienstverlening. Deze dienstverlening is voor zowel de inwoners van Maastricht als verschillende gemeenten binnen Zuid-Limburg.

    • Afspraak maken:

    We kunnen u het beste helpen als u een afspraak maakt. U kunt ons bellen op werkdagen tussen 08.30 en 16.30 uur op het telefoonnummer 14 043. Bent u in het buitenland? Bel dan +31 43 350 40 40.

     

    • Balie Randwycksingel

    Onze balie is op werkdagen open tussen 08.30 en 17.00 uur. De medewerkers helpen u graag met uw vragen. 

    Post: Postbus 4902
    6202 TC Maastricht
    Email: Post-SocialeZaken [at] maastricht.nl (Post-SocialeZaken[at]maastricht[dot]nl)

    •  Informatie en advies in de buurt

    Klik hier om te bekijken waar en wanneer u informatie, hulp en advies kunt krijgen voor de gemeenten: Gulpen-Wittem, Meerssen, Vaals en Valkenburg.

    Team Beleid Sociale Zekerheid

    Het team Beleid Sociale Zekerheid ontwikkelt beleid, onder andere op basis van wetgeving met betrekking tot o.a. de Participatiewet, IOAW, IOAZ (diverse bijstands- en minimaregelingen), BBZ (bijstandsregeling voor zelfstandigen) en de uitvoering van de Nieuwe wet Inburgering. Het gaat hier om beleid ten aanzien van inkomensondersteuning in brede zin en beleid ten aanzien van re-integratie en participatie (bijvoorbeeld SROI, Werkcentrum Zuid-Limburg, MTB, Annex en Podium 24).  

    Team Inkomen I

    In het team zijn diverse taken van consulenten op het gebied van inkomen vertegenwoordigd. De inkomensvraagstukken worden integraal behandeld. Specifieke uitvoeringstaken zijn voor de inwoners van Maastricht, Gulpen-Wittem en Vaals rondom inkomen, bijzondere bijstand (participatiewet) en de wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en toeleiding naar schuldhulpverlening.

    Daarnaast komen ook in dit team nog vragen vanuit zelfstandige ondernemers van het overgrote deel van Zuid-Limburg rondom inkomensondersteuning (Bbz) en voor Maastricht en 4 Heuvelland-gemeenten vragen rondom schulphulpverlening voor ondernemers. Voor statushouders van Maastricht worden zaken rondom de huisvesting ook vanuit dit team uitgevoerd.

    •  Contact met het zelfstandigeloket (Bbz)

    Tel: +31 (0) 6 271 96 531
    E-mail: zelfstandigenloket [at] maastricht.nl (zelfstandigenloket[at]maastricht[dot]nl)

    Team inkomen II

    In het team zijn diverse taken van consulenten op het gebied van inkomen vertegenwoordigd. De inkomensvraagstukken worden integraal behandeld. Specifieke uitvoeringstaken zijn voor de inwoners van Maastricht, Meerssen en Valkenburg aan de Geul rondom inkomen, bijzondere bijstand (participatiewet) en de wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en toeleiding naar schuldhulpverlening. Er is vanuit dit team specifieke aandacht voor Dak- en thuislozen

    Ook worden door dit team werkzaamheden uitgevoerd voor Maastricht en 4 Heuvelland-gemeenten op het gebied van verhaal, terugvorderingen of boetes.

    Team Werk en Participatie I

    In het team zijn de taken van de consulenten werk en participatie geïntegreerd. Vraagstukken ten aanzien van werk en participatie worden integraal behandeld. De opgave van het team is om het re-integratie-/participatieproces verder te optimaliseren om daarmee effectiever en efficiënter te kunnen werken voor de burger. Dit team heeft meer focus op de inwoners van Maastricht, Valkenburg aan de Geul, Meerssen, Gulpen-Wittem en Vaals met een kleine afstand tot de arbeidsmarkt.

    Team Werk en Participatie II

    In het team zijn de taken van de consulenten werk en participatie geïntegreerd. Vraagstukken ten aanzien van werk, participatie en inburgering worden integraal behandeld. De opgave van het team is om het re-integratie-/participatieproces verder te optimaliseren om daarmee effectiever en efficiënter te kunnen werken voor de burger. Dit team heeft meer focus op de inwoners van Maastricht, Valkenburg aan de Geul, Meerssen, Gulpen-Wittem en Vaals met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.

Gemeenschappelijke regelingen

Als Gemeente Maastricht nemen we deel aan een aantal gemeenschappelijke regelingen (GR'en):

  • De vereniging afvalsamenwerking Limburg is formeel geen Gemeenschappelijke Regeling (GR). Maar dit samenwerkingsverband tussen de gemeenten in de vorm van een vereniging lijkt qua doelstelling en structuur wel op een GR. Daarom is ervoor gekozen deze vereniging bij de ’gemeenschappelijke regelingen’ onder te brengen. ASL is een samenwerkingsverband van alle Limburgse gemeenten, dat Limburgse afvalkennis bundelt in een vereniging die het publieke belang dient. ASL richt zich op kennisdeling, advisering en ondersteuning, belangenbehartiging en gecoördineerde marktbenadering. Deze marktbenadering geldt zeker als het gaat om de drie grote afvalstromen huishoudelijk restafval, GFT+E en PMD, waar een andere schaalgrootte en markt voor geldt. ASL zoekt ook met bedrijven en instellingen naar mogelijkheden voor de transitie naar een circulaire economie, waarin zo min mogelijk afval ontstaat en het resterende afval zoveel mogelijk als grondstof gebruikt wordt

    Bereikbaarheidsgegevens: afvalsamenwerkinglimburg.nl/contact

  • De 'Subsdiëring Anti Discriminatievoorziening Limburg' is een gemeenschappelijke regeling die aan inwoners van de deelnemende gemeenten toegang biedt tot een antidiscriminatievoorziening

    Bereikbaarheidsgegevens: discriminatie.nl/contact

  • De BsGW is een zelfstandig samenwerkingsverband van 29 Limburgse gemeenten en het Waterschap Limburg. 

    BGSW draagt namens de Gemeente Maastricht zorg voor de heffing en inning van gemeentelijke belastingen en voor de uitvoering van de wet WOZ.

  • Geul en Maas voert onder een gemeenschappelijke regeling taken uit voor alle deelnemende gemeenten, waaronder Maastricht, op het gebied van afval- en grondstoffenbeheer, zijnde:

    • Inzameling aan huis en het plaatsen, onderhouden en legen van de brengvoorzieningen en (doen) verwerken van het afval uit brengvoorzieningen;
    • Beheer en exploitatie milieuparken (inclusief verwerking van afval- en grondstoffen); 
    • Aanvullende logistieke diensten: onder andere inzameling op afroep van grofvuil, distributie van afvalzakken, beheer minicontainers en inzameling medicijnafval bij apothekers;
    • Beleidsadvisering (tactisch en operationeel) en projecten, inclusief acceptatiebeleid milieuparken;
    • Plustaken zoals begeleiden sorteeranalyses, inzameling kringloopgoederen en afvalcoaching (deze laatste taak enkel voor Maastricht en Valkenburg aan de Geul)
  • De Geneeskundige Gezondheidsdienst Zuid-Limburg is een gemeenschappelijke regeling, ingesteld door de 16 gemeenten in Zuid-Limburg. Gemeenten hebben de taak om de belangen op het gebied van publieke gezondheid in hun gemeente te behartigen; zij bepalen het gezondheidsbeleid en voeren hierop regie. De GGD Zuid-Limburg adviseert gemeenten, levert data en kennis, verbindt partijen en neemt initiatieven om de gezondheid van de Zuid-Limburgers te verbeteren. Ook zorgt de GGD voor de uitvoering van de wettelijke taken uit de Wet publieke gezondheid en de aanvullende taken die door de gemeenten aan de GGD zijn opgedragen.

  • Omnibuzz is een gemeenschappelijke regeling van 30 Limburgse gemeenten die zorg draagt voor een goede uitvoering van het Wmo-vervoer. Omnibuzz zorgt dat klanten (ook diegenen die daarbij ondersteuning nodig hebben) optimaal kunnen reizen en kunnen blijven deelnemen aan maatschappelijke activiteiten.

  • Het Historisch Centrum Limburg (HCL) is gevormd uit het Rijksarchief in de provincie Limburg, het Gemeentearchief Maastricht en het streekarchief van Heerlen e.o. (Rijckheyt). De gemeenten Heerlen en Maastricht vormen samen met de Rijksoverheid de bestuurlijke partners in de Gemeenschappelijke Regeling HCL (2019). Het HCL is een openbaar lichaam op grond van een gemeenschappelijke regeling en daarmee een publiekrechtelijke organisatie. Het HCL verzamelt, beheert en presenteert archieven en collecties van Limburgse overheidsorganen, instellingen en particulieren, gebaseerd op actuele ontwikkelingen in het archiefwezen en wil daarbij het publiek op zoveel mogelijk manieren interesseren voor het Limburgse verleden.

  • Kredietbank Limburg voert de gemeentelijke Schuldhulpverlening (Wgs) uit voor diverse Limburgse gemeenten, waaronder Maastricht. Dit gebeurt vanuit een gemeenschappelijke regeling (GR). KBL is geen commerciële bank.

  • De regeling regionale samenwerking leerplicht en RMS is een gemeenschappelijke regeling van 7 Zuid-Limburgse gemeenten die zorgt voor het toezicht op en de naleving van de Leerplichtwet en de uitvoering van de Regionale Coördinatorfunctie.

  • De Omgevingsdienst Zuid-Limburg werkt als gemeenschappelijke regeling in opdracht van de 16 Zuid-Limburgse gemeenten en de provincie Limburg aan een veilige en gezonde milieu- en leefomgeving voor inwoners en bedrijven in de regio Zuid- Limburg. 

    Door het bundelen van kennis en kunde van medewerkers van de verschillende gemeenten en de provincie brengt de Omgevingsdienst Zuid-Limburg de kwaliteit en de professionaliteit van de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving in de regio Zuid-Limburg op een hoger peil.

    Omnibuzz is een gemeenschappelijke regeling van 30 Limburgse gemeenten die zorg draagt voor een goede uitvoering van het Wmo-vervoer. Omnibuzz zorgt dat klanten (ook diegenen die daarbij ondersteuning nodig hebben) optimaal kunnen reizen en kunnen blijven deelnemen aan maatschappelijke activiteiten.

  • De regionale samenwerking leerlingenvervoer is een gemeenschappelijke regeling van 6 Zuid-Limburgse gemeenten die ervoor zorgt dat kinderen die zelf om verschillende redenen niet naar school kunnen, dat deze kinderen naar de dichtsbijzijnde school gebracht worden. 

  • Sociale Zaken Maastricht Heuvelland is een gemeenschappelijke regeling van 6 Zuid-Limburgse gemeenten die inwoners helpt met vragen over werk & inkomen, Wmo, onderwijs en jeugdhulp op de juiste manier verder met relevante diensten, regelingen en voorzieningen. Telefonisch zijn zij van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8.30 - 17.00 uur via nummer 14 043. 

  • Veiligheidsregio Zuid-Limburg (VRZL) is één van de 25 veiligheidsregio’s van ons land. Binnen VRZL werken de 16 gemeenten, Brandweer, Politie en de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio met elkaar samen om bij een ramp of crisis zo effectief mogelijk op te kunnen treden. Op basis van een gemeenschappelijke regeling is de gemeente Maastricht deelnemer en dus ook onderdeel van Veiligheidsregio Zuid-Limburg.

Het organogram

Download de schematische weergave van de organisatie