(Her)vestiging vanuit het buitenland

Let op: ben je student en kom je uit het buitenland meer dan 4 maanden in Maastricht wonen? Ga dan naar inschrijven buitenlandse student.

Verhuist u vanuit het buitenland (weer) naar Maastricht en gaat u hier meer dan 4 maanden wonen? Dan moet u zich laten inschrijven bij de gemeente.

Inschrijven verplicht bij vestiging voor minimaal 4 maanden

Komt u het komende half jaar langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan moet u zich laten inschrijven bij de gemeente. Uw persoonsgegevens worden dan opgenomen in de Basisregistratie Personen (BRP).

Inschrijven als expat

Als u aan bepaalde criteria voldoet (zie uitklapmenu onderaan deze pagina) kunt u zich online inschrijven als expat via de blauwe knop rechts.

Online inschrijven binnen 5 dagen na aankomst

U bent verplicht om u binnen 5 dagen na aankomst in Nederland in te schrijven. Online inschrijven is verplicht voor elk gezinslid dat met u mee verhuist. Vul voor elk gezinslid een apart inschrijfformulier in.

Identiteitscontrole bij het GemeenteLoket (alleen op afspraak)

Na ontvangst van uw online inschrijving, krijgt u een e-mail bevestiging van uw afspraak bij het GemeenteLoket voor u zelf en uw eventuele meeverhuizende partner en/of kind(eren). Neem een geldig identiteitsbewijs en de overige vereiste documenten mee naar de afspraak (zie uitklapmenu 'Meenemen naar afspraak' onderaan deze pagina).

Vertalen documenten

Als de gevraagde documenten niet zijn opgesteld in het Nederlands, Engels, Duits of Frans, dan moet u ze laten vertalen door een beëdigd vertaler in Nederland. Officiële documenten uit het buitenland moeten zo mogelijk voor gebruik in Nederland zijn gelegaliseerd of voorzien van een apostille (stempel).

Meer informatie over het gebruik van buitenlandse documenten in Nederland vindt u op de website Nederland Wereldwijd

• Voor toelating als expat of kennismigrant gelden bepaalde eisen. Om een verblijfsvergunning aan te vragen, moet de werkgever door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) zijn erkend als 'referent'.

Check of uw werkgever erkend referent is

U bent expat als u een verblijfsvergunning heeft (aangevraagd) op basis van een van de volgende verblijfsdoelen dan gezinslid bent van een:

• kennismigrant
    • arbeidsmigrant van buiten de EU aan wie een tewerkstellingsvergunning is verleend
    • onderzoeker volgens richtlijn (EU)2016/801
    • 'zoekjaar'student
    • international startup
    • zelfstandig ondernemer
    • Intra Corporate Transferee 2014/66/EU
  • Neem onderstaande documenten mee naar het GemeenteLoket:

• een geldig identiteitsbewijs
    • een bewijs dat u woonruimte heeft. Bijvoorbeeld een huur- of koopcontract (geprint en door beide partijen ondertekend) of schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner
    • uw geboorteakte als u niet geboren bent in Nederland
    • een verhuisbericht (bewijs van uitschrijving) als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius of Saba komt

Als onderstaande gebeurtenissen tijdens uw verblijf in het buitenland plaatsvonden:

• een huwelijk: de huwelijksakte
    • een echtscheiding: de echtscheidingsakte
    • het overlijden van een partner: de overlijdensakte
    • de geboorte van uw kinderen: de geboorteakte en/of erkenningsakte
  • Om u opnieuw in te schrijven bij de gemeente:

• heeft u de Nederlandse nationaliteit, of een verblijfsvergunning voor bepaalde of onbepaalde tijd
    • blijft u langer dan 4 maanden in Nederland wonen
  • Verhuist u vanuit het buitenland (weer) naar Maastricht (hervestiging of eerste vestiging), dan is uw inschrijving gratis en verplicht.

De kosten voor het vertalen of legaliseren van eventuele vereiste documenten, betaalt u zelf.

• Wij verwerken uw inschrijving binnen 4 weken. U ontvangt een brief ter bevestiging.

• Komt u korter dan 4 maanden vanuit het buitenland in Maastricht wonen, om te werken of studeren? Schrijf u dan in bij 1 van de 19 gemeenten met een loket voor Registratie van Niet-Ingezetenen (RNI). De RNI is een onderdeel van de Basisregistratie Personen (BRP). Hierin staan gegevens van personen die niet (meer) of korter dan 4 maanden in Nederland wonen. Voor inwoners van Maastricht is het dichtstbijzijnde RNI-loket te vinden in de Heerlen.

Inschrijven in RNI gemeente Heerlen

Contactgegevens overige RNI-loketten