Huisnummer, toekenning

Elk nieuw huis of bedrijfspand krijgt van de gemeente een adres met huisnummer. Dit kan ook gelden voor stand- en ligplaatsen. Adressen worden geregistreerd in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen. U kunt dus niet zomaar een huisnummer wijzigen of gebruiken.

Aanvragen via omgevingsvergunning 

Als u een nieuwe woning heeft, of een pand wilt opsplitsen, dan kan het zijn dat u niet automatisch een huisnummer heeft gekregen. Controleer dan via het Omgevingsloket of u een omgevingsvergunning nodig heeft. Deze kunt u vervolgens ook aanvragen. Bij goedkeuring krijgt u automatisch een huisnummer.

Aanvragen zonder omgevingsvergunning

Blijkt via Omgevingsloket dat u geen omgevingsvergunning nodig heeft? Vraag dan schriftelijk een huisnummer aan bij de gemeente. Bij deze aanvraag heeft u de volgende gegevens nodig:

  • een ingevuld aanvraagformulier
  • een tekening uit het Kadaster (van het pand en de grond eromheen) op schaal 1:500
  • duidelijke bouwkundige plattegronden van elke verdieping van het bouwwerk op schaal 1:100
  • Een adres wordt in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen opgenomen, nadat de gemeente:

    • een bouwvergunning (omgevingsvergunning) heeft verleend, of
    • heeft vastgesteld dat er een vergissing is gemaakt
  • Het aanvragen van een huisnummer zonder omgevingsvergunning is gratis. Heeft u een omgevingsvergunning nodig? De kosten hiervan kunt u berekenen met de bouwlegecalculator.

  • Wij verwerken uw  vergunningaanvraag via de portal jeleefomgeving.nl op een manier die al is voorbereid op de invoering van de Omgevingswet. De Omgevingswet gaat in op 1 januari 2024.

    Handig – op elk moment alles bij de hand in jeleefomgeving.nl

    In jeleefomgeving.nl heeft u straks alles rond uw vergunningaanvraag overzichtelijk bij elkaar in een berichtenbox. Berichten van de gemeente en berichten en documenten die u zelf aan de gemeente heeft gestuurd. Zo ontstaat er een overzichtelijk digitaal dossier van uw aanvraag.

    Hoe werkt het?

    • Wanneer u een vergunningaanvraag doet, krijgt u een bericht van het e-mailadres .
    • Die e-mail is de mededeling dat er een bericht van de gemeente Maastricht voor u klaar staat in uw berichtenbox op jeleefomgeving.nl.
    • In die mail zit een knop ‘Bekijk uw bericht’. Als u daarop klikt, ziet u uw e-mailadres dat al bij de gemeente bekend is.
    • Klik dan op inloggen.
    • Daarna wordt er een inlogcode naar uw e-mailadres gestuurd. Die code moet u invullen. Klik daarna weer op ‘inloggen’.
    • Dan heeft u toegang tot uw berichtenbox op jeleefomgeving.nl