Paspoort, identiteitskaart, Nederlanders die in het buitenland wonen

Woont u in het buitenland en heeft u de Nederlandse nationaliteit? Dan bent u een niet-ingezetene en kunt u bij de gemeente Maastricht een paspoort en/of identiteitskaart aanvragen.  Let op: de aanvraagprocedure voor niet-ingezetenen wijkt af van de standaard aanvraag reisdocumenten. Volg de aanwijzingen in onderstaand stappenplan nauwkeurig op en dien uw aanvraag pas in als uw dossier compleet is.

Piek in aanvragen: langere doorlooptijd

Vanwege de coronamaatregelen konden veel mensen hun reisdocumenten vorig jaar niet laten verlengen. Daardoor ontstaat er nu een piek in het aantal aanvragen. We doen ons best u zo snel mogelijk te helpen, maar kunnen onmogelijk alle aanvragen binnen enkele dagen afhandelen. Rekent u daarom op een doorlooptijd van enkele weken voordat u uw aanvraag kunt afronden bij het GemeenteLoket.

Afhandeling aanvraag versnellen?

Om uw aanvraag zo snel mogelijk te kunnen afhandelen, vragen wij u om de aanwijzingen in het stappenplan nauwkeurig op te volgen. 

  • Zorg dat uw dossier compleet is en dien uw aanvraag pas in als u alle vereiste documenten kunt meesturen. Het behandelen van niet complete dossiers, kost extra tijd waardoor afhandeling van uw aanvraag onnodig langer duurt.
  • Maak pas een afspraak als u daartoe door ons per mail wordt uitgenodigd. Dan weet u zeker dat uw dossier in orde is en dat uw afspraak bij de balie voor niet-ingezetenen wordt ingepland. Alleen daar kunnen wij u helpen.
  • Maak geen 'standaard' afspraak voor het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart. U wordt dan ingepland alsof u in Nederland woont en komt dan bij een balie voor ingezetenen (mensen die in Nederland wonen). Daar kunnen wij u niet helpen. 

Stappenplan 

  1. Maak uw persoonlijke checklist
    Maak eerst voor elk gezinslid waarvoor u een reisdocument wilt aanvragen een persoonlijke checklist op de website Nederlandwereldwijd. Na het invullen van deze checklist, krijgt u een overzicht van de documenten die u nodig heeft voor de aanvraag.
  2. Scan documenten
    Scan alle vereiste documenten uit de checklist vooraf. Zonder deze documenten kunt u de aanvraag niet afronden. Ook uw paspoort en/of identiteitskaart dient u in te scannen.
  3. Dien uw aanvraag en vereiste documenten in
    Dien de aanvraag en de vereiste documenten in voor elk gezinslid waarvoor u een paspoort of identiteitskaart wilt aanvragen. Als gevolg van de Brexit is voor reizen naar het Verenigd Koninkrijk vanaf 1 oktober 2021 een paspoort vereist. Een identiteitskaart is vanaf dan niet meer geschikt. Meer informatie vindt u in het uitklapmenu onderaan deze pagina.

    Voor een paspoort voor uw kind tot en met 17 jaar of een identiteitskaart voor uw kind tot en met 11 jaar voegt u ook een toestemmingsformulier toe. Het formulier moet ondertekend zijn door beide ouders of door degene die het gezag over het kind heeft. Van de ondertekenaars voegt u een kopie van een geldig paspoort of identiteitskaart toe. 
  4. Maak een afspraak
    Wij beoordelen uw aanvraag en documenten en nemen per e-mail contact met u op. Soms blijkt dat we nog meer documenten van u nodig hebben. Kunnen we alle documenten goedkeuren? Dan krijgt u een e-mail met daarin een uitnodiging en uitleg voor het maken van een afspraak bij het GemeenteLoket voor het definitief aanvragen van uw reisdocument(en). Elk gezinslid waarvoor u een paspoort of identiteitskaart aanvraagt, moet bij die afspraak aanwezig zijn.
  5. Afhalen of laten bezorgen
    U moet een paspoort of identiteitskaart altijd persoonlijk aanvragen en ophalen bij de gemeente. Vanaf 6 jaar moeten kinderen ook aanwezig zijn bij het ophalen van hun reisdocument. 

    U kunt het aangevraagde document na 7 dagen afhalen. Heeft u uw reisdocument eerder nodig, dan kunt u het eventueel met spoed aanvragen. Als u uw reisdocument vóór 14.00 uur aanvraagt, is het na 3 werkdagen klaar. U kunt uw reisdocument tot uiterlijk 3 maanden na uw aanvraag afhalen. 

    Als extra service kunt u uw paspoort of identiteitskaart laten bezorgen. Hieraan zijn kosten verbonden. Bezorgen is normaal gesproken mogelijk op vrijwel elk adres in Nederland en in Duitsland in postcodegebieden beginnend met 26, 40 t/m 42, 44 t/m 52 en 58 t/m 59. Iedereen (ook een kind) moet het document zelf in ontvangst nemen van de bezorger.

    In verband met de coronamaatregelen in Duitsland en België, is bezorging van reisdocumenten in die landen tijdelijk niet mogelijk. 
  • Als gevolg van de Brexit kunt u vanaf 1 oktober 2021 alleen nog met een paspoort naar het Verenigd Koninkrijk (VK) reizen. De identiteitskaart (ID-kaart) is dan niet meer geldig voor het VK. Personen die onder het Terugtrekkingsakkoord vallen (dat zijn burgers die op of voor 31 december 2020 in het VK  wonen), kunnen tot en met december 2025 gebruikmaken van hun ID-kaart. Mogelijk hebben zij straks wel een bewijs nodig dat zij onder het Terugtrekkingsakkoord vallen.

    Het Verenigd Koninkrijk (VK) bestaat uit:

    • Engeland
    • Schotland
    • Wales
    • Noord-Ierland

    Kijk voor meer informatie over de Brexit op de website van de Rijksoverheid.

  • Een pasfoto voor een paspoort moet voldoen aan de eisen van de Rijksoverheid. Laat de pasfoto bij voorkeur in Nederland maken bij een erkende fotograaf. 

    De pasfoto moet altijd goed lijken op het gezicht van de aanvrager en mag niet ouder zijn dan 6 maanden.

  • Het is mogelijk een tweede paspoort aan te vragen. Bijvoorbeeld omdat u moet reizen op een tijdstip dat uw paspoort voor een aanvraag van een visum bij een buitenlandse vertegenwoordiging is. Een andere reden kan zijn dat u binnen één reis conflicterende landen bezoekt. De lijst van conflicterende landen vindt u op de website van de rijksoverheid. Het tweede paspoort is 2 jaar geldig. Voor het aanvragen van het tweede paspoort gelden extra voorwaarden. Het eerste paspoort moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn. En u toont aan dat u veel reist en uw paspoort regelmatig bij een buitenlandse vertegenwoordiging is of dat u een conflicterend land bezoekt.

    Als u veel naar het buitenland reist, kunt u ook een zakenpaspoort aanvragen. Een zakenpaspoort heeft meer bladzijden voor visa en reisstempels.

  • Tarieven 2021

    • Paspoort/zakenpaspoort/tweede paspoort 18 jaar en ouder: € 112,70
    • Paspoort/zakenpaspoort/tweede paspoort onder 18 jaar: € 94,50
    • Identiteitskaart 18 jaar en ouder: € 108,70
    • Identiteitskaart onder 18 jaar: € 77,60
  • Een paspoort/identiteitskaart voor personen van 18 jaar en ouder is 10 jaar geldig. Voor personen tot 18 jaar is een paspoort/identiteitskaart 5 jaar geldig.

  • Hebt u een burgerservicenummer? Dan wordt dit in uw reisdocument vermeld.

  • Hebt u de Nederlandse nationaliteit, maar geen vaste woon- of verblijfplaats in Nederland? Dan kunt u mogelijk toch een paspoort of identiteitskaart aanvragen.

  • U hebt 3 maanden de tijd om uw paspoort of identiteitskaart op te halen. Om wachtrijen bij het GemeenteLoket te voorkomen, kunt u uw nieuwe reisdocument alleen op afspraak ophalen. Maak uw afspraak ophalen reisdocument

  • Vanaf 2 augustus 2021 is er voor Nederlanders een nieuwe ID-kaart. Vanaf 12 jaar met 2 vingerafdrukken en een QR-code.

    Goed om te weten

    Tot en met 28 juli 2021 kunt u de huidige ID-kaart nog aanvragen. Op 29 en 30 juli is het niet mogelijk een ID-kaart of paspoort aan te vragen.
    Vanaf 2 augustus 2021 krijgt u de nieuwe ID-kaart. Let op: tijdens de aanvraag moet u uw vingerafdrukken laten afnemen.