Paspoort, identiteitskaart, Nederlanders die in het buitenland wonen

Woont u in het buitenland en heeft u de Nederlandse nationaliteit, dan kunt u bij de gemeente Maastricht een paspoort en/of identiteitskaart aanvragen.

Volg onderstaand stappenplan:

  1. Maak uw persoonlijke checklist
    Maak eerst voor elk gezinslid waarvoor u een reisdocument wilt aanvragen een persoonlijke checklist op de website Nederlandwereldwijd. Na het invullen van deze checklist, krijgt u een overzicht van de documenten die u nodig heeft voor de aanvraag.
  2. Scan documenten
    Scan alle vereiste documenten uit de checklist vooraf. Zonder deze documenten kunt u de aanvraag niet afronden. Ook uw paspoort en/of identiteitskaart dient u in te scannen.
  3. Dien uw aanvraag en vereiste documenten in
    Dien de aanvraag en de vereiste documenten in voor elk gezinslid waarvoor u een paspoort of identiteitskaart wilt aanvragen.

    Voor een paspoort voor uw kind tot en met 17 jaar of een identiteitskaart voor uw kind tot en met 11 jaar voegt u ook een toestemmingsformulier toe. Het formulier moet ondertekend zijn door beide ouders of door degene die het gezag over het kind heeft. Van de ondertekenaars voegt u een kopie van een geldig paspoort of identiteitskaart toe.
  4. Maak een afspraak
    Wij beoordelen uw aanvraag en documenten en nemen binnen 2 weken per e-mail contact met u op. Soms blijkt dat we nog meer documenten van u nodig hebben. Kunnen we alle documenten goedkeuren? Dan krijgt u een e-mail met daarin een uitnodiging en uitleg voor het maken van een afspraak bij het GemeenteLoket voor het definitief aanvragen van uw reisdocument(en). Elk gezinslid waarvoor u een paspoort of identiteitskaart aanvraagt, moet bij die afspraak aanwezig zijn.
  5. Afhalen of laten bezorgen
    U moet een paspoort of identiteitskaart altijd persoonlijk aanvragen en ophalen bij de gemeente. Vanaf 6 jaar moeten kinderen ook aanwezig zijn bij het ophalen van hun reisdocument. 

    U kunt het aangevraagde document na 5 werkdagen afhalen. Heeft u uw reisdocument eerder nodig, dan kunt u het eventueel met spoed aanvragen. Als u uw reisdocument vóór 14.00 uur aanvraagt, is het na 3 werkdagen klaar. Bij vermissing van een paspoort of identiteitskaart is een spoedprocedure niet mogelijk. U kunt uw reisdocument tot uiterlijk 3 maanden na uw aanvraag afhalen. 

    Als extra service kunt u uw paspoort of identiteitskaart laten bezorgen. Hieraan zijn kosten verbonden. Bezorgen is mogelijk op vrijwel elk adres in Nederland en België en in Duitsland in postcodegebieden beginnend met 26, 40 t/m 42, 44 t/m 52 en 58 t/m 59. Iedereen (ook een kind) moet het document zelf in ontvangst nemen van de bezorger.

 

  • Aan welke eisen moet mijn pasfoto voldoen?

    Een pasfoto voor een paspoort moet voldoen aan de eisen van de Rijksoverheid. Laat de pasfoto bij voorkeur in Nederland maken bij een erkende fotograaf

  • Tweede paspoort of zakenpaspoort

    Het is mogelijk een tweede paspoort aan te vragen. Bijvoorbeeld omdat u moet reizen op een tijdstip dat uw paspoort voor een aanvraag van een visum bij een buitenlandse vertegenwoordiging is. Een andere reden kan zijn dat u binnen één reis conflicterende landen bezoekt. De lijst van conflicterende landen vindt u op de website van de rijksoverheid. Het tweede paspoort is 2 jaar geldig. Voor het aanvragen van het tweede paspoort gelden extra voorwaarden. Het eerste paspoort moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn. En u toont aan dat u veel reist en uw paspoort regelmatig bij een buitenlandse vertegenwoordiging is of dat u een conflicterend land bezoekt.

    Als u veel naar het buitenland reist, kunt u ook een zakenpaspoort aanvragen. Een zakenpaspoort heeft meer bladzijden voor visa en reisstempels.

  • Wat kost het?

    • Paspoort/zakenpaspoort/tweede paspoort 18 jaar en ouder: € 107,60
    • Paspoort/zakenpaspoort/tweede paspoort onder 18 jaar: € 90,15
    • Identiteitskaart 18 jaar en ouder: € 96,10
    • Identiteitskaart onder 18 jaar: € 69,20
  • Verlies of diefstal

    Is uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen? Doe dan aangifte bij de gemeente Maastricht. Wij maken dan een verklaring van vermissing op. Als uw oude document bij een andere uitgevende instantie is aangevraagd, kan het langer dan 5 werkdagen duren voordat het nieuwe document klaar is.

  • Geldigheid

    Een paspoort/identiteitskaart voor personen van 18 jaar en ouder is 10 jaar geldig. Voor personen tot 18 jaar is een paspoort/identiteitskaart 5 jaar geldig.

  • Burgerservicenummer

    Hebt u een burgerservicenummer? Dan wordt dit in uw reisdocument vermeld.

  • Geen vaste woon- of verblijfplaats?

    Hebt u de Nederlandse nationaliteit, maar geen vaste woon- of verblijfplaats in Nederland? Dan kunt u mogelijk toch een paspoort of identiteitskaart aanvragen.