Paspoort, identiteitskaart, Nederlanders die in het buitenland wonen

Woont u in het buitenland en heeft u de Nederlandse nationaliteit, dan kunt u bij de gemeente Maastricht een paspoort en/of identiteitskaart aanvragen.

Om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, is onze dienstverlening aangepast. Als u het GemeenteLoket bezoekt, gelden er momenteel meer voorzorgsmaatregelen, voor uw en onze gezondheid:

  • Houd 1,5 meter afstand van elkaar
  • Kom, indien mogelijk, alleen
  • Volg de aangegeven looproutes en aanwijzingen
  • Kom op tijd. Bent u meer dan 10 minuten te vroeg, wacht dan even buiten.
  • Desinfecteer uw handen bij binnenkomst
  • Blijf thuis als u klachten heeft of als een huisgenoot koorts heeft. Baliemedewerkers mogen u dan niet verder helpen.

Hartelijk dank voor uw medewerking en begrip. Alleen samen krijgen we corona onder controle!

Coronamaatregelen en aanvragen paspoort of identiteitskaart

  • Stel het aanvragen van uw paspoort of identiteitskaart zo veel mogelijk uit.
    Het ministerie van Volksgezondheid heeft aangegeven dat zorginstellingen in deze bijzondere periode ook verlopen ID-bewijzen mogen accepteren.
  • Is uw reisdocument binnen 2 weken verlopen en is uitstel niet mogelijk? Volg dan eerst stap 1 tot en met 3 van onderstaand stappenplan. Onze bezetting is beperkt. Houd er dus rekening mee dat de afhandeling van uw aanvraag langer kan duren. Als alle documenten in orde zijn, krijgt u een e-mail met daarin een uitnodiging en uitleg voor het maken van een afspraak bij het GemeenteLoket voor het definitief aanvragen van uw reisdocument(en). We plannen uw afspraak zo dat er geen wachtrijen ontstaan bij het GemeenteLoket.

Coronamaatregelen en ophalen paspoort of identiteitskaart

U hebt 3 maanden de tijd om uw paspoort of identiteitskaart op te halen. Om wachtrijen bij het GemeenteLoket te voorkomen, kunt u uw nieuwe reisdocument alleen op afspraak ophalen. Maak uw afspraak ophalen reisdocument

Aanvragen paspoort of identiteitskaart

Volg onderstaand stappenplan:

  1. Maak uw persoonlijke checklist
    Maak eerst voor elk gezinslid waarvoor u een reisdocument wilt aanvragen een persoonlijke checklist op de website Nederlandwereldwijd. Na het invullen van deze checklist, krijgt u een overzicht van de documenten die u nodig heeft voor de aanvraag.
  2. Scan documenten
    Scan alle vereiste documenten uit de checklist vooraf. Zonder deze documenten kunt u de aanvraag niet afronden. Ook uw paspoort en/of identiteitskaart dient u in te scannen.
  3. Dien uw aanvraag en vereiste documenten in
    Dien de aanvraag en de vereiste documenten in voor elk gezinslid waarvoor u een paspoort of identiteitskaart wilt aanvragen.

    Voor een paspoort voor uw kind tot en met 17 jaar of een identiteitskaart voor uw kind tot en met 11 jaar voegt u ook een toestemmingsformulier toe. Het formulier moet ondertekend zijn door beide ouders of door degene die het gezag over het kind heeft. Van de ondertekenaars voegt u een kopie van een geldig paspoort of identiteitskaart toe.
  4. Maak een afspraak
    Wij beoordelen uw aanvraag en documenten en nemen binnen 2 weken per e-mail contact met u op. Soms blijkt dat we nog meer documenten van u nodig hebben. Kunnen we alle documenten goedkeuren? Dan krijgt u een e-mail met daarin een uitnodiging en uitleg voor het maken van een afspraak bij het GemeenteLoket voor het definitief aanvragen van uw reisdocument(en). Elk gezinslid waarvoor u een paspoort of identiteitskaart aanvraagt, moet bij die afspraak aanwezig zijn.
  5. Afhalen of laten bezorgen
    U moet een paspoort of identiteitskaart altijd persoonlijk aanvragen en ophalen bij de gemeente. Vanaf 6 jaar moeten kinderen ook aanwezig zijn bij het ophalen van hun reisdocument. 

    U kunt het aangevraagde document na 5 werkdagen afhalen. Heeft u uw reisdocument eerder nodig, dan kunt u het eventueel met spoed aanvragen. Als u uw reisdocument vóór 14.00 uur aanvraagt, is het na 3 werkdagen klaar. Bij vermissing van een paspoort of identiteitskaart is een spoedprocedure niet mogelijk. U kunt uw reisdocument tot uiterlijk 3 maanden na uw aanvraag afhalen. 

    Als extra service kunt u uw paspoort of identiteitskaart laten bezorgen. Hieraan zijn kosten verbonden. Bezorgen is mogelijk op vrijwel elk adres in Nederland en in Duitsland in postcodegebieden beginnend met 26, 40 t/m 42, 44 t/m 52 en 58 t/m 59. Iedereen (ook een kind) moet het document zelf in ontvangst nemen van de bezorger. In België is bezorging tijdelijk niet mogelijk vanwege corona.
  • Pasfoto eisen Rijksoverheid

    Een pasfoto voor een paspoort moet voldoen aan de eisen van de Rijksoverheid. Laat de pasfoto bij voorkeur in Nederland maken bij een erkende fotograaf. 

    De pasfoto moet altijd goed lijken op het gezicht van de aanvrager en mag niet ouder zijn dan 6 maanden.

  • Tweede paspoort of zakenpaspoort

    Het is mogelijk een tweede paspoort aan te vragen. Bijvoorbeeld omdat u moet reizen op een tijdstip dat uw paspoort voor een aanvraag van een visum bij een buitenlandse vertegenwoordiging is. Een andere reden kan zijn dat u binnen één reis conflicterende landen bezoekt. De lijst van conflicterende landen vindt u op de website van de rijksoverheid. Het tweede paspoort is 2 jaar geldig. Voor het aanvragen van het tweede paspoort gelden extra voorwaarden. Het eerste paspoort moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn. En u toont aan dat u veel reist en uw paspoort regelmatig bij een buitenlandse vertegenwoordiging is of dat u een conflicterend land bezoekt.

    Als u veel naar het buitenland reist, kunt u ook een zakenpaspoort aanvragen. Een zakenpaspoort heeft meer bladzijden voor visa en reisstempels.

  • Kosten

    Tarieven 2020

    • Paspoort/zakenpaspoort/tweede paspoort 18 jaar en ouder: € 110,40
    • Paspoort/zakenpaspoort/tweede paspoort onder 18 jaar: € 92,55
    • Identiteitskaart 18 jaar en ouder: € 98,60
    • Identiteitskaart onder 18 jaar: € 71,00
  • Verlies of diefstal

    Is uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen? Doe dan aangifte bij de gemeente Maastricht. Wij maken dan een verklaring van vermissing op. Als uw oude document bij een andere uitgevende instantie is aangevraagd, kan het langer dan 5 werkdagen duren voordat het nieuwe document klaar is.

  • Geldigheid

    Een paspoort/identiteitskaart voor personen van 18 jaar en ouder is 10 jaar geldig. Voor personen tot 18 jaar is een paspoort/identiteitskaart 5 jaar geldig.

  • Burgerservicenummer

    Hebt u een burgerservicenummer? Dan wordt dit in uw reisdocument vermeld.

  • Geen vaste woon- of verblijfplaats?

    Hebt u de Nederlandse nationaliteit, maar geen vaste woon- of verblijfplaats in Nederland? Dan kunt u mogelijk toch een paspoort of identiteitskaart aanvragen.