Terrasvergunning
Bent u horecaondernemer en wilt u een terras exploiteren? Dan heeft u een terrasvergunning nodig. Ook als het terras op eigen terrein ligt. Ligt het terras op gemeentegrond, dan betaalt u precariobelasting.
Nadere regels terrassen
Op 7 januari 2025 heeft het college van burgemeester en wethouders nieuwe Nadere regels terrassen vastgesteld. De nieuwe regels bieden mogelijkheden voor staand drinken op een terras. Extra informatie over de nieuwe nadere regels vindt u in het uitklapmenu 'Nadere regels terrassen' onderaan deze pagina.
Verplicht in overleg met buurt
Overleg met de buurt (participatie) is een verplicht onderdeel bij elke vergunningaanvraag.
In het uitklapmenu onderaan deze pagina leest u hoe u in overleg kunt gaan met de buurt. Ook vindt u daar voorbeeldbrieven.
Aanvragen terrasvergunning
Geef bij uw aanvraag aan:
- waar u het terras wilt plaatsen
- of u een straat- of gevelterras wilt hebben
- in welke periode u het terras open wilt houden
- stuur een situatieschets en foto's van het meubilair als het terras nog niet bestaat
- stuur de benodigde omgevingsvergunning mee als dit van toepassing is
Check omgevingsplan
Onderzoek eerst of een terras op de door u gewenste locatie in het omgevingsplan is toegestaan. Check het omgevingsplan via het Omgevingsloket. Past een terras niet in het omgevingsplan? Dan is het exploiteren van een terras uitgesloten, ook al voldoet u wellicht wel aan alle andere voorwaarden. Soms kunt u via WABO vergunnen (omgevingsvergunning) een afwijking van het omgevingsplan aanvragen.
Check omgevingsvergunning
Mogelijk heeft u niet alleen een terrasvergunning, maar ook nog een omgevingsvergunning nodig. Bijvoorbeeld voor het aanbrengen van gevelterrasverwarming. Als u via ondergrondse mantelbuizen elektriciteitskabels wilt aanleggen, moet u daarvoor een verzoek indienen bij Ruimte, team woon en leefklimaat van de gemeente Maastricht. U zult ook via Stadsbeheer, beheer en onderhoud, een instemmingsverklaring moeten aanvragen. Ruimte zorgt hierbij voor de doorgeleiding. U betaalt in ieder geval de kosten voor de Klic-melding en de aanleg.
-
Op 7 januari 2025 heeft het college van burgemeester en wethouders nieuwe Nadere regels terrassen vastgesteld.
Op hoofdlijnen vormden de oude terrasregels een prima basis. Om beter aan te sluiten op de praktijk zijn enkele onderwerpen opnieuw beoordeeld en aangepast. Het zijn geen grote wijzigingen. Toch is het goed om een paar belangrijke thema's nog eens op een rijtje te zetten.
Vergunningsvoorwaarden
- Terras moet passen in het omgevingsplan.
- Alleen toegestaan bij een horeca-inrichting met de juiste vergunning (droge horeca of Alcoholwet).
- Geen terras bij afhaalbedrijven of winkelondersteunende horeca.
Woon- en leefsituatie
- Belangen van bewoners worden meegewogen.
- Overleg met de directe omgeving is verplicht.
- U moet minimaal 3 panden links, rechts en aan de overkant betrekken als de afstand tot het terras minder dan 10 meter is.
- Voeg het verslag van het overleg met de buurt bij uw vergunningaanvraag.
Welstand en ruimtelijke ordening
- Toetsing op uiterlijk, historische omgeving en stedenbouwkundig beeld als er sprake is van beschermd stadsgezicht, monumenten of cultuurhistorisch attentiegebied.
- Niet toegestaan als terras:
* aantasting geeft aan monumentale waarden
* belangrijke zichtlijnen belemmert
* niet past bij de schaal en structuur van de omgeving.
Gebruik openbare ruimte
- Geen belemmering van functies zoals parkeren en fietsenstallingen.
- Vrije doorgang voor hulpdiensten (3,5 meter - 4,5 meter breed, 4,5 meter hoog).
- Vrije doorgang voor voetgangers (minimaal 150 centimeter).
- Terrassen alleen bij eigen gevel, tenzij uitzondering.
Openingstijden en uitstallen
- Terras mag nooit eerder open dan 10.00 uur en nooit later dan 02.00 uur of zoals aangegeven in de vergunning.
- Meubilair na sluiting binnen of netjes gestapeld.
- Blijft de horecazaak meer dan 4 weken dicht, dan meubilair verplicht binnen.
Terrasmeubilair en schotten
- Moet voldoen aan het stoelenboek (binnen de singels).
- Voor verankering is een omgevingsvergunning nodig.
- Schotten maximaal 2 meter hoog, vanaf 1 meter hoogte transparant.
- Geen schotten bij smalle straten in het winkelzonegebied (minder dan 4,5 meter breed).
Parasols en beschutting
- Niet verankerde parasols zijn toegestaan onder voorwaarden:
* maximaal 4 x 4 meter of 4,5 meter doorsnee
* hoogte minimaal 2,20 meter
* niet over straatmeubilair en / of bomen
* altijd binnen de terrasgrenzen
* geen flappen - Voor verankerde parasols is een omgevingsvergunning vereist.
Staand drinken
- Toegestaan bij specifieke stadsbrede evenementen en incidenteel maximaal 10 keer per jaar.
- Niet toegestaan op drukke locaties zoals de Platielstraat en Markt-West.
- Altijd binnen de terrasgrens.
- Toezicht is verplicht vanaf 23.00 uur.
-
Nieuwe regels voor terrasvergunningen
Een terras bij een horecazaak ligt (uiteraard) buiten en heeft daardoor impact op de omgeving en de omwonenden. Daarom vindt de gemeente Maastricht het belangrijk dat de horecaondernemer overlegt met de buurt.
Wat moet u doen?
- Overleg met de buurt
Voordat u een terrasvergunning aanvraagt, moet u eerst met de buurt overleggen. Dit overleg organiseert u zelf. Maak een verslag van dit gesprek en voeg het toe aan uw aanvraag. - Wat moet in het verslag staan?
Zet in het verslag: wie u heeft geïnformeerd, wat de buurt van uw plannen vindt (deze reacties worden meegenomen in de belangenafweging) en wat u met die reacties heeft gedaan (wel of niet aangepast). - Wie hoort bij 'de buurt'?
Minstens 3 panden links, rechts en aan de overkant met als afstand minder dan 10 meter. Betrek bewoners én ondernemers, ook bovenwoningen. - Hoe organiseert u het overleg?
Nodig buurtbewoners uit voor een gesprek of bijeenkomst. U kunt ook reacties verzamelen via een vragenlijst of brievenbus. Bewaar bewijs dat u met de buurt heeft overlegd.
Voorbeelden (brieven) kunt u vinden onder 'Voorbeeldbrieven'. - Wat doet de gemeente met uw overleg?
De gemeente kijkt of u de buurt goed heeft geïnformeerd. Bij bestaande terrassen wordt ook gekeken naar eerdere klachten. Bij nieuwe terrassen telt het buurtoverleg extra mee. - Na de beoordeling
U hoort of u wel of geen terrasvergunning krijgt. Alleen u als aanvrager krijgt bericht, niet de buurt. Tenzij daar om wordt gevraagd. Het besluit wordt dan ook naar de buurt(bewoner) gestuurd.
Meer info of vragen?Mail naar horeca [at] maastricht.nl (horeca[at]maastricht[dot]nl)
- Overleg met de buurt
-
Wij hebben voor u een voorbeeldbrief en vragenlijst gemaakt. Die kunt u gebruiken bij een aanvraag voor een reeds vergund terras.
U bent niet verplicht om deze voorbeeldbrief en vragenlijst te gebruiken. Wij bieden dit aan als service, maar u mag ook uw eigen tekst gebruiken. U bent en blijft immers zelf verantwoordelijk voor de tekst van de brief.
TIP: gebruik het briefpapier of logo van uw horecazaak.
-
Wij hebben voor u een voorbeeldbrief en vragenlijst gemaakt. Die kunt u gebruiken bij een aanvraag voor een nieuw terras.
U bent niet verplicht om de voorbeeldbrief en vragenlijst te gebruiken. Wij bieden dit aan als service, maar u mag ook uw eigen tekst gebruiken. U bent en blijft immers zelf verantwoordelijk voor de tekst van de brief.
TIP: gebruik het briefpapier of logo van uw horecazaak.
-
- u heeft een geldige drank- en horecavergunning/ alcoholwetvergunning of exploitatievergunning (geen afhaalbedrijf)
- u heeft de benodigde omgevingsvergunningen (schot- en parasolverankering, verwarming en dergelijke)
- u voldoet aan de eisen die gelden voor het exploiteren van een terras op de openbare weg
- veiligheid van voetgangers en andere weggebruikers mag niet in het gedrang komen
Meer informatie over de voorwaarden, voorschriften en richtlijnen, leest u in de Uitvoeringsregels terrassen 2022 en in de Terrassenverordening. Regels over het meubilair staan in het stoelenboek.
Een terrasvergunning is maximaal 5 jaar geldig. U moet zelf zorgen voor een geldige vergunning.
-
Tarieven 2025
- € 134,90 voor een terrasvergunning
- € 81,85 voor een advies van de welstandcommissie
- € 81,85 voor een advies van Cultureel Erfgoed en Ruimtelijke Kwaliteit
- € 43,20 voor het overschrijven van een terrasvergunning naar een nieuwe eigenaar
- € 43,20 voor het wijzigen van de in de vergunning genoemde periode of het wijzigen van terrasmeubilair
- € 43,20 voor het toevoegen van parasols, plantenbakken of andere terrasopstallen
U betaalt deze kosten ook als uw aanvraag (deels) wordt afgewezen.
De hoogte van de precariobelasting hangt af van de locatie waar het terras wordt geëxploiteerd.
-
Na ontvangst van een complete aanvraag, ontvangt u - binnen een toetsbare termijn - een beslissing.
-
Binnen 6 weken kunt u bezwaar maken tegen de beslissing. Als u het niet eens bent met de uitspraak kunt u in hoger beroep gaan bij de rechtbank
-
Liever schriftelijk aanvragen? Vraag een aanvraagformulier aan via horeca [at] maastricht.nl (horeca[at]maastricht[dot]nl)