Elektrische auto opladen

Maastricht zet in op schoon, slim en duurzaam vervoer. Het draagt bij aan de leefbaarheid van de stad en de gezondheid van inwoners. Steeds meer mensen rijden in een elektrische auto. Daarom plaatsen we op straat laadpalen die iedereen kan gebruiken.

Openbare laadpunten

Er komen steeds meer elektrische auto’s. De Rijksoverheid wil dat vanaf 2030 alleen nog nieuwe auto’s worden verkocht die elektrisch rijden. De behoefte aan laadpunten neemt daarom toe. Niet iedereen heeft een eigen oprit om een elektrische auto op te laden. Daarom plaatsen we steeds meer openbare laadpalen.

Maastricht heeft ongeveer 500 openbare laadpalen. Iedere laadpaal heeft 2 laadpunten. Er zijn dan dus 1.000 openbare laadpunten. In heel Maastricht is een laadpunt aanwezig binnen een afstand van ongeveer 300 meter. Er is dus altijd een laadpunt in de buurt.

Steeds meer laadpunten

We zorgen de komende jaren voor extra laadpunten. Dat doen we samen met Vattenfall InCharge. We verwachten dat in 2030 het aantal laadpunten op straat is verdubbeld. Dit komt neer op 2.000 laadpunten in totaal.

Nieuwe laadpalen plaatsen we op basis van verwachtingen en hoe vaak de bestaande laadpunten worden gebruikt. Elke 6 maanden stellen we nieuwe plekken vast die geschikt zijn voor een laadpaal. Over die plekken kunt u met ons meedenken. Daarover leest u meer op Thuis in Maastricht. Als u zich aboneert op de wekelijkse nieuwsbrief van de gemeente krijgt u ook een seintje in uw inbox als we weer op zoek gaan naar nieuwe plekken. Wilt u op de hoogte blijven van de definitieve plekken? Schrijf u dan in voor de e-mailservice berichten over uw buurt van Overheid.nl.

Meer informatie

  • Een eigen laadpunt mag u alleen op uw eigen terrein plaatsen. U kunt het laadpunt alleen gebruiken als u op uw eigen terrein (oprit of garage) kunt parkeren. 

    Op straat laden via eigen laadpaal: proef met kabelgoot vanaf 1 augustus 2025

    Heeft u geen oprit of garage en wilt u toch via een eigen laadpaal uw elektrische auto laden? Dan kunt u misschien toestemming krijgen voor de aanleg van een kabelgoot. Een kabelgoot bestaat uit kabelgoottegels die geplaatst worden in de stoep tussen uw woning en een openbare parkeerplaats. De laadkabel wordt tijdens het laden in de kabelgoot geplaatst. Zo'n kabelgoot moet goed en veilig worden aangelegd. De gemeente is verantwoordelijk voor de openbare ruimte en start daarom op 1 augustus 2025 een proef. Via de Tijdelijke regeling kabelgoottegels onderzoeken we met maximaal 50 deelnemers of we kabelgoottegels in de toekomst voor meer inwoners beschikbaar stellen. 

    Meer informatie over kabelgootproef 

    Wat mag niet?
    • U mag een kabelgoot niet zelf aanleggen.
    • U mag geen gebruikmaken van alternatieven zoals een kabelarm of kabelmat.  
  • Verspreid over de gemeente Maastricht staan openbare laadpalen die iedereen mag gebruiken om een elektrische auto op te laden. De gemeente en de exploitant van de laadpalen investeren in de aanleg en uitbreiding van dit netwerk. 

    Bekijk hier de laadpaallocaties of raadpleeg de de app van uw laadpasaanbieder.

    Laadtarieven

    Als gebruiker betaalt u alleen een tarief voor het opladen. De hoogte van het tarief is afhankelijk van de laadpaal en de door u gebruikte laadpas. 

    Voorstel doen voor nieuw laadpunt?

    Als u laadpunten mist in uw omgeving, dan kunt u bij Vattenfall Incharge een voorstel doen voor een nieuw laadpunt. 

    Wat mag niet?

    Het is niet toegestaan om lichte elekrische voertuigen, zoals een elektrische fiets, bromfiets of brommobiel op te laden bij een openbare laadpaal. Dat is niet veilig. 

  • De parkeerplaatsen bij openbare laadpalen zijn bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s. U mag uw elektrische auto hier parkeren als de auto is aangesloten en het laadpunt is geactiveerd. Bij een laadpunt in een gebied met betaald parkeren moet u parkeergeld betalen of een parkeervergunning hebben.

    Boete bij niet laden 

    Als u uw auto parkeert bij een openbaar laadpunt en uw auto niet oplaadt, kunt u hiervoor een boete krijgen. 

    Laadpaalklever melden

    Wordt een openbaar laadpunt geblokkeerd door een auto die niet oplaadt? Dan kunt u deze laadpaalklever melden bij de gemeente. 

  • Aanbieders van laadpalen zorgen ervoor dat laadpalen worden geplaatst en gebruikt kunnen worden. Zij zijn ook verantwoordelijk voor het onderhoud. 

    Storing doorgeven

    Is er een storing? Bel dan het nummer dat op de laadpaal staat of volg de instructies op de laadpaal.

  • De kosten voor het opladen van een elektrische auto hangen af van de (aanbieder van de) laadpaal en de gebruikte laadpas. U vindt de tarieven in de app van uw laadpasaanbieder of (via de instructies) op de laadpaal. 

  • Elke 6 maanden bepalen we plekken voor nieuwe laadpalen. Daarbij houden we rekening met onder andere de technische haalbaarheid, bereikbaarheid en toegankelijkheid, verkeersveiligheid en de breedte van de stoep. We zorgen voor een goede spreiding en plaatsen laadpalen zoveel mogelijk bij elkaar op een centrale plek in de wijk. 

    De nieuwe plekken leggen we voor aan inwoners, ondernemers en bezoekers van de stad. U kunt daarop reageren. De gemeente beoordeelt de plekken op basis van de binnengekomen reacties. Daarna leggen we de nieuwe plekken vast in een verkeersbesluit. Dat publiceren we in het Gemeenteblad van Maastricht op www.officiëlebekendmakingen.nl.

    Bent u het niet eens met de plaatsing van een openbare laadpaal? Dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken tegen het verkeersbesluit. Wilt u meedenken over plekken voor nieuwe laadpalen? Abonneer u op de wekelijkse nieuwsbrief van de gemeente of kijk op Thuis in Maastricht. Wilt u op de hoogte blijven van de definitieve plekken? Schrijf u dan in voor de e-mailservice berichten over uw buurt van Overheid.nl.

  • Reguliere laadpunten (in eigendom of openbaar) worden aangesloten op een kleine netaansluiting. Woningen en bedrijfspanden die na 2011 zijn gebouwd, hebben meestal voldoende capaciteit voor 1 of enkele laadpunten.

    Openbare laadpalen sluiten we aan op plekken waar het elektriciteitsnet nog voldoende capaciteit heeft. Hier houden we rekening mee bij het kiezen van de nieuwe plekken voor laadpalen. 

  • Moderne laadpunten zijn vaak voorzien van slimme technologie die rekening houdt met de beschikbare energie. Zo kan het opladen van een auto langer of korter duren. De openbare laadpalen van Vattenfall hebben deze technologie ook. Op momenten dat er veel energie wordt gebruikt, zorgt deze techniek dat de beschikbare energie op het netwerk goed wordt verdeeld.