Mediaonderzoek 2021
Hoeveel Maastrichtenaren zitten op social media? Wie kijken er naar TV Maastricht? Wat is het bereik van lokale dag-, en weekbladen? De gemeente Maastricht doet regelmatig onderzoek naar het mediagebruik van haar inwoners. Deze informatie is belangrijk want zo kunnen we gemeentelijke informatie laten meeliften op populaire kanalen, zodat we een maximaal bereik genereren. En we zien hoe onze eigen media het doen.
Samengevat
E-mail steekt ook in 2021 met kop en schouder uit boven alle andere vormen van communicatie, zowel online als offline (radio, TV, papier). 96 Procent van alle Maastrichtenaren mailt minimaal 1x per week. Zelfs in de alleroudste doelgroep (75-plus) is dat 86%. Dat gegeven ondersteunt onze keuze om de wekelijkse email-nieuwsbrief het hart te laten vormen van onze gemeentelijke communicatie.
Voor speciale, op doelgroepen gerichte campagnes of voor berichten die niet kunnen wachten op de wekelijkse nieuwsbrief, sluiten we aan op bestaande media die populair zijn bij onze doelgroepen. De social media zijn zeer geschikt voor snelle berichten. Het nadeel hierbij is de enorme stroom aan posts, waardoor het lastig is op te vallen. Daarom kijken we ook naar meer traditionele media die de mogelijkheid bieden om campagnes te plaatsen. Dagblad De Limburger heeft - na e-mail en socials - het hoogste weekbereik: 45% voor de nieuwsapp en 42% voor de papieren krant, bij ouderen zelfs 80%. De respondenten geven aan dat de krant hun belangrijkste bron is voor Maastrichts nieuws. Daarna volgt RTV Maastricht met een weekbereik van 28%. Voor de internationals is 'News in English', een online platform van RTVM, de belangrijkste bron.
Nieuwkomer 'Wat is Loos in Mestreech' is voor het eerst meegenomen in het onderzoek. Het platform heeft met een weekbereik van 22% een vijfde plek verworven in het lokale medialandschap.