8 mei 2024 - Nieuws

Vervangende stempas nodig? Kom naar het GemeenteLoket!

Op donderdag 6 juni 2024 gaan we in Nederland naar de stembus. Dan zijn de verkiezingen voor het Europees Parlement. Binnenkort ontvangt u een stempas thuis. Die is nodig om uw stem uit te brengen. Heeft u op dinsdag 21 mei nog geen stempas gekregen? Dan kunt u een vervangende pas aanvragen. In dit artikel leest u hoe u dat doet.

Iedereen die op 6 juni 2024 (de dag van de verkiezingen) 18 jaar of ouder is, ontvangt vanzelf een stempas thuis. U mag stemmen als u de Nederlandse nationaliteit heeft of de nationaliteit van een ander EU-land. Heeft u op dinsdag 21 mei nog geen stempas gekregen? Vraag dan een nieuwe aan. Want zonder stempas mag u niet stemmen.

Zo regelt u een vervangende stempas

Kom naar het GemeenteLoket. Daar kunt u van dinsdag 21 mei tot en met woensdag 5 juni 12.00 uur een nieuwe stempas aanvragen. Dit moet u zelf doen, u mag hiervoor niemand anders sturen. Een afspraak maken is niet nodig. Neem wel een geldig legitimatiebewijs mee (bijvoorbeeld uw paspoort of identiteitskaart). U krijgt de vervangende stempas meteen mee.

Liever online aanvragen? Wees op tijd!

Kunt u niet naar het GemeenteLoket komen, dan kunt u ook online met DigiD een vervangende stempas aanvragen. Dit kan van dinsdag 21 mei tot en met maandag 3 juni 17.00 uur. Uw legitimatiebewijs mag eventueel verlopen zijn. U ontvangt daarna de vervangende stempas per post. Maar of die op tijd bij u aankomt, kunnen we niet garanderen. We zijn afhankelijk van de postbezorging. In het verleden is het gebeurd dat de stempas te laat werd bezorgd. Vraag hem daarop op tijd aan. Of kom liever naar het GemeenteLoket, dan heeft u de stempas meteen.

Schriftelijke volmacht

Kunt u op 6 juni niet zelf gaan stemmen? Dan mag u iemand machtigen die voor u gaat stemmen. Die krijgt dan een volmacht. U regelt dat met een toestemmingsverklaring. We noemen dat een schriftelijke volmacht. Zo’n volmacht regelt u ook bij het GemeenteLoket. Dat kan zonder afspraak. U moet dan beiden aanwezig zijn. Neem allebei een geldig legitimatiebewijs mee en de toestemmingsverklaring. U krijgt de volmacht meteen mee. Vraagt u de volmacht liever online aan? Dat kan, maar regel ook dat op tijd. Vraagt u de volmacht pas na 1 juni aan, dan bestaat de kans dat deze niet op tijd wordt bezorgd.

Meer informatie?

Lees alle informatie over de Europese verkiezingen.