Paspoort of identiteitskaart aanvragen
Woont u in Maastricht en heeft u een nieuw reisdocument nodig? Maak dan via deze pagina online een afspraak voor het aanvragen van uw paspoort of identiteitskaart.
Woont u in het buitenland? Vraag dan uw paspoort of identiteitskaart aan via 'Paspoort, identiteitskaart, Nederlanders die in het buitenland wonen'. Hiervoor geldt een andere procedure!
Heeft u geen vaste verblijfplaats? Maar wel de Nederlandse nationaliteit? Ga dan naar Paspoort, identiteitskaart, Nederlanders zonder vaste woon- of verblijfplaats voor het aanvragen van uw paspoort of identiteitskaart.
Maak een afspraak
U moet een paspoort of identiteitskaart altijd persoonlijk aanvragen bij de gemeente. Maak daarom voor elke persoon waarvoor u een paspoort of ID-kaart wilt aanvragen een aparte afspraak bij het GemeenteLoket.
Paspoort of identiteitskaart voor uw kind
Wilt u een reisdocument voor uw kind? Dan moet uw kind ook meekomen naar de afspraak. Check in het uitklapmenu 'Kinderen' onderaan deze pagina welke regels nog meer gelden. Mogelijk is er ook nog een toestemmingsverklaring nodig. Vanaf 6 jaar moeten kinderen ook aanwezig zijn bij het ophalen van hun reisdocument.
Ophalen of laten bezorgen
U kunt uw paspoort of identiteitskaart zonder afspraak ophalen bij het GemeenteLoket. Check de openingstijden. U heeft 3 maanden de tijd om uw reisdocument op te halen.
Als extra service kunt u uw paspoort of identiteitskaart laten bezorgen. Hieraan zijn kosten verbonden. Bezorgen is mogelijk op vrijwel elk adres in Nederland.
Video
Snel weten hoe het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart werkt? Bekijk de video's hieronder.
-
In Nederland moeten kinderen vanaf 14 jaar zich kunnen identificeren. Om naar het buitenland te reizen hebben kinderen een eigen paspoort of identiteitskaart nodig.
Vanaf 12 jaar mogen kinderen zelf een identiteitskaart aanvragen. Een paspoort mag een kind zelf aanvragen als het 18 jaar is.
Toestemming verlenen
Tot 12 jaar (ID-kaart) en tot 18 jaar (paspoort) moet(en) alle gezaghouder(s) toestemming verlenen.
Getrouwde en gescheiden ouders hebben samen het ouderlijk gezag, tenzij het gezag anders is geregeld bij de rechtbank.
- Heeft één ouder of voogd het gezag? Dan hoeft alleen hij / zij toestemming te verlenen.
- Hebben beide ouders of één ouder en een ander het gezag? Dan moeten beiden toestemming geven.
Toestemmingsverklaring afgifte reisdocument
Een toestemming is beperkt geldig en kan maximaal 1 maand vooraf verleend worden. U kunt op twee manieren toestemming verlenen voor de afgifte van een reisdocument aan uw minderjarig kind:
- Online met DigiD (alleen voor inwoners binnen Nederland)
- Downloaden en printen
Kind mee?
- Aanvraag reisdocument
Kinderen moeten voor de aanvraag van hun paspoort of identiteitskaart altijd mee komen naar het GemeenteLoket. - Ophalen reisdocument
Vanaf 6 jaar moeten kinderen ook aanwezig zijn bij het ophalen van hun reisdocument.
-
- U hebt de Nederlandse nationaliteit
- U bent ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Maastricht.
Staat u niet in de BRP ingeschreven? Kijk dan bij Paspoort, identiteitskaart, Nederlanders die in het buitenland wonen.
-
Een pasfoto voor een paspoort moet voldoen aan de eisen van de Rijksoverheid. Laat de pasfoto bij voorkeur in Nederland maken bij een erkende fotograaf.
De pasfoto moet altijd goed lijken op het gezicht van de aanvrager en mag niet ouder zijn dan 6 maanden.
-
Tarieven 2024
- paspoort: € 63,40 voor personen tot 18 jaar
- paspoort € 83,85 voor personen van 18 jaar of ouder
- ID-kaart: € 40,90 voor personen tot 18 jaar
- ID-kaart: € 75,80 voor personen van 18 jaar en ouder
- Extra kosten voor spoedaanvraag: € 57,05
-
Na 7 dagen kunt u uw paspoort of identiteitskaart ophalen bij de gemeente. Tijdens feestdagen kan het langer duren voordat uw reisdocument voor u klaar ligt. U heeft 3 maanden de tijd om uw reisdocument op te halen.
Kinderen
U moet een paspoort of identiteitskaart altijd persoonlijk aanvragen en ophalen bij de gemeente. Vanaf 6 jaar moeten kinderen ook aanwezig zijn bij het ophalen van een reisdocument.Spoedaanvraag
Snel een nieuw reisdocument nodig? Dien een spoedaanvraag in. U betaalt hiervoor een toeslag.Levertermijnen spoedaanvragen (rekening houden met weekend en feestdagen)
- ingediend vóór 14.00 uur: nieuwe reisdocument ligt klaar vanaf 1e werkdag erna vanaf 11.00 uur
- ingediend na 14.00 uur: nieuw reisdocument ligt klaar vanaf 2e werkdag erna vanaf 11.00 uur
Per direct
Heeft u per direct een reisdocument nodig? Dan kunt u in aanmerking komen voor een noodpaspoort van de Koninklijke Marechaussee. Meer informatie hierover vindt u op marechaussee.nl.Bezorgen
Als extra service kunt u uw paspoort of identiteitskaart laten bezorgen. Hieraan zijn kosten verbonden. Bezorgen is mogelijk op vrijwel elk adres in Nederland. -
Is uw paspoort of identiteitsbewijs vermist, gestolen of hebt u een vermoeden van misbruik? Dan hoeft u geen aangifte te doen bij de politie. U kunt meestal meteen een nieuw reisdocument aanvragen bij de gemeente. Om misbruik of fraude te voorkomen, is het wel raadzaam om een verklaring van vermissing te doen bij de gemeente.
-
Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Tot een leeftijd van 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.
-
Hebt u geen vaste woon- of verblijfplaats? Ga dan naar Paspoort, identiteitskaart, Nederlanders zonder vaste woon- of verblijfplaats voor het aanvragen van uw paspoort of identiteitskaart.
-
Vanaf januari 2021 wordt de Nederlandse identiteitskaart uitgegeven met extra functie, namelijk een inlogfunctie (eNIK). Dit betekent dat inwoners met hun identiteitskaart via de DigiD app veilig kunnen inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of het pensioenfonds.
De identiteitskaart met eNIK kan vanaf maandag 4 januari bij de gemeente worden aangevraagd. Binnen 5 werkdagen nadat de nieuwe ID-kaart is uitgereikt aan de aanvrager, krijgt deze thuis een brief van DigiD. In de brief staat informatie hoe de inlogfunctie eNIK moet worden geactiveerd.
De huidige identiteitskaarten blijven overigens gewoon geldig. -
Vanaf 2 augustus 2021 is er voor Nederlanders een nieuwe ID-kaart. Vanaf 12 jaar met 2 vingerafdrukken en een QR-code.
Let op: tijdens de aanvraag moet u uw vingerafdrukken laten afnemen. -
- Alles over het paspoort en de identiteitskaart op Rijksoverheid.nl
- Alles over reizen naar het buitenland met minderjarige kinderen
- Meer informatie over het noodpaspoort op Marechaussee.nl
- Een lijst met landen waar u met de identiteitskaart naar toe kunt reizen
- Voorkom fraude met uw identiteitsbewijs
- Paspoort of ID-kaart in het buitenland gestolen of verloren
-
Vanaf 30 september 2024 levert de Rijksdienst voor identiteitsgegevens paspoorten en identiteitskaarten volgens een nieuw model. De nieuwe reisdocumenten voldoen aan de nieuwste (inter)nationale standaarden en wet- en regelgeving en bevatten nieuwe echtheidskenmerken. Daardoor is het nieuwe model reisdocument veiliger en makkelijker herkenbaar voor slechtzienden.
Ouder model reisdocument blijft geldig tot vervaldatum
Heeft u ouder model paspoort of identiteitskaart (uitgereikt vóór 30 september 2024)? Dan kunt u dat zonder problemen blijven gebruiken tot de vervaldatum die op het document staat.
Wat zijn de nieuwe kenmerken van het paspoort model 2024?
De belangrijkste nieuwe kenmerken van het model 2024 paspoort zijn:
- Kleurenfoto op pagina 3
- Voelbare elementen voor personen met een visuele beperking
- Kleine kleurenfoto op houderpagina
- Extra informatie op de titelpagina
Wat zijn de nieuwe kenmerken van de identiteitskaart model 2024?
De belangrijkste nieuwe kenmerken van het model 2024 identiteitskaart zijn:
- Grotere hoofdfoto
- Voelbare elementen voor personen met een visuele beperking
- Kleine kleurenfoto
- Nederlandse vlag